Открай време Източна Европа предупреждава: старите и мръсни дизелови автомобили, които излизат от употреба на Запад заради обсъжданите забрани и ограничения на тези коли, рано или късно се оказват в източноевропейските членки на ЕС. Докато благосъстоятелните западноевропейски държави подобряват качеството на въздуха на своя територия, преследването на европейските климатични цели на Изток става все по-трудно, пише "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг". Така например само през миналата година в България са били внесени над 100 000 стари автомобили, като над 30 000 от тях са били "мръсни дизели" - по данни на европейската екологична организация "Transport & Environment" (T&E), посочва в тази връзка порталът heise.de.
Проблемът се измества - от Запад на Изток
На този фон Европейската комисия (ЕК) е решена да се задейства, пишат редица немскоезични издания: тя предупреждава германските атомобилни компании да се въздържат от износ в Източна Европа на онези стари дизелови автомобили, които техните клиенти връщат, за да получат премия и да закупят нови коли.
"Износът (на тези коли) не е решение, това е просто изместване на проблема със замърсяването на въздуха от Западна към Източна Европа", заявява пред "Тагесшпигел" еврокомисарката по промишлеността и вътрешния пазар Елжбета Биенковска. Разбираемо е, че германските собственици на подобни автомобили желаят да се възползват от предлаганите им "премии за бракуване" или "екологични премии". Само че не бива старите и лошо оборудвани автомобили да продължат да се движат по пътищата на Европа, макар и в други страни, казва тя, цитирана от "Дойчландфунк".
По този повод интернет-порталът heise.de припомня, че в началото на октомври германското правителство и автопроизводителите са приели концепция за решаване на проблема с "мръсните дизели". Тя залага основно на премии, полагащи се на собственици на стари автомобили при покупката на нова кола. Същевременно техническо преоборудване се предвижда само при някои определени случаи - за сметка на производителите.
Автоконцерните обаче отказват да поемат тези допълнителни разходи, което превръща изпълнението на тази част от плана в много несигурно, четем в статиите по темата. Според еврокомисарката Биенковска, старите дизелови автомобили могат да бъдат експортирани само ако преди това са били дооборудвани. Същевременно от ЕК признават, че не разполагат с правна основа за налагането на подобно задължение и добавят, че става дума по-скоро за оказване на политически натиск, посочва "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг".
20% по-висок износ от Германия
През 2017 броят на експортираните стари дизелови автомобили от Германия действително се е увеличил - с 20% в сравнение с 2016, достигайки 240 000. Една трета от тези автомобили се оказват в Италия, Австрия, Франция, Украйна и Холандия. Останалите - в източноевропейските чланки на ЕС.
Откакто избухна скандалът "Дизелгейт" преди три години, дебатът за "чистите" дизелови автомобили не е стихвал.
"Проблемът вече е европейски, а не национален", е цитирана да казва още Елжбета Биенковска.
Този вторник (9 октомври) министрите на околната среда от ЕС ще обсъждаха в Люксембург мерки за ограничаване на замърсяването на въздуха, причинявано от вноса на употребявани коли.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни