Депутати от БСП внесоха днес сигнал в прокуратурата да бъде спряна концесията на летище София с основен мотив, че аеропортът е обект на националната сигурност.

Говорителят на парламентарната група на БСП за България Елена Йончева цитира чл. 24 от Закона за концесиите, който казва, че не се допуска концесия при опасност за националната сигурност и отбраната на България.

Колегата ѝ Филип Попов съобщи, че през 2009 г. има постановление на Министерския съвет, в чието приложение летище София е записано като обект на националната сигурност.

"И това противоречие със закона са нашите мотиви да внесем нашия сигнал до прокурора на Република България", заяви Попов пред журналисти.

Соцдепутатът Попов припомни, че летището е сто процента държавна собственост, през него са минали 6.5 милиона пътници, на печалба е, а се отдава на концесия. По Конституция прокуратуратурата е тази, която следва да следи за законосъобразността на актовете, каза още Филип Попов.

По думите му летище София е най-голямото, то е многоцелево, не е само за пътници, част е от "критичната инфраструктура", а е стартирана процедура, която е незаконосъобразна.

Елена Йончева припомни, че през м. г. служебното правителство е спряло процедурата заради "обосновани съмнения", че е опасна за националната сигурност. 

"Нека ви припомня доклад на Държавния департамент, че голямата корупция идва от големите инфраструктурни проекти, при това положение ние имаме не само законните, но и моралните права да искаме спиране на процедурата."

Оттук насетне очакваме българската прокуратура и българският съд да си свършат работата, каза Йончева.

Кабинетът стартира процедурата за концесия на летище София през юни т.г., като оферти ще се подават до 22 октомври.При концесия правителството предоставя на частния партньор само правото да управлява летището. Цялата летищна инфраструктура, както и активите, остават публична собственост, включително всичко, построено от концесионера по време на концесията.

Летище София е най-голямото летище, разположено на територията на България, което с Решение на Министерския съвет от 29 декември 2002 г. е обявено за летище за обслужване на международни превози. През 2017 г. е обслужило 6 490 096 пътници.

Концесията е за 35 години, а от бъдещия концесионер се иска да построи трети терминал на летището, а прогнозната стойност на концесията е близо 3.9 милиарда евро.