В България в момента върви социалистическа революция. Широките народни маси отказват да работят за мижави заплати и протестират срещу високите цени. А правителството и бизнесът отказват да направят каквото и да е по въпроса.
За да вникнем в случващото се, би било добре да прочетем какво пише за социалистическата революция Карл Маркс. Именно той е човекът, който пръв описва това явление. което в Западна Европа е започнало по негово време, а именно през XIX в.
Няколко бележки. Първо, четенето на Маркс не означава привързаност към Евразия. Напротив. Западът спечели Студената война и заради това, защото до голяма степен реализира идеите на Маркс в своите общества. Докато Изтокът чрез СССР и социалистическия лагер реализира само и единствено въжделенията на руските царе за огромна империя. Нещо повече - хубаво би било и на Запад отново да препрочетат Маркс. Току-виж разбрали защо на главата им се стовариха Тръмп, един куп популисти, Брекзит и т.н.
Второ, четенето на Маркс не те прави симпатизант на БСП. На "Позитано" 20 пролетарии почти няма. Там е пълно с буржоазия, при това най-реакционната. Буржоазията на "Позитано" 20 не е станала такава заради инциативността, предприемчивостта и трудолюбието си, а поради това, че успя да трансформира политическата си власт в икономическа. Това обаче е и един от най-големите й проблеми. Защото червената ни буржоазия и нейните издънки, част от които в момента пребивават в ГЕРБ, имат самочувствието на богоизбрани и почти нямат връзка с реалността. За нея социализмът е само и единствено начин да се лъже целокупното население и да се придобива политическа власт, която да обслужва икономическата. Номерът обаче все по-трудно минава.
Трето, случилото се през 1944 г. у нас няма как да бъде наречена социалистическа революция. Най-малкото защото тогава е преобладавало селското население. Докато сега българското общество е предимно градско и в него преобладават хора на наемния труд, по-високо или по-ниско платени пролетарии.
Четвърто. Маркс е бил бохем и бунтар, имал е проблеми с властта и едва ли би се съгласил с това, което представляваше СССР или България преди 1989 г. Освен това никой не може да отрече неговия принос в световната хуманитаристика, а именно - въвеждането на понятието класа.
И пето - колкото повече се чете, толкова по-добре. Включително ако става дума за философски идеи, към които си резервиран. И независимо, че Бойко Борисов и неговите съратници в ГЕРБ вероятно са на друго мнение по въпроса за четенето.
Ето какво казва Маркс в "Буржоа и пролетарии", първата глава от "Манифест на комунистическата партия", която представлява синтезиран вид на неговата философия.
"Историята на всички досегашни общества е история на класови борби.
Свободен и роб, патриций и плебей, феодал и крепостен селянин, цехов майстор и калфа, накъсо - потисници и потиснати, са се намирали в постоянен антагонизъм един спрямо друг, водили са непрекъсната ту скрита, ту открита борба, която винаги е свършвала с революционно преустройство на цялото общество или с обща гибел на борещите се класи".
И още:
"Цялото общество се разпада все повече и повече на два големи враждебни лагера, на две големи, изправени открито една срещу друга класи - буржоазия и пролетариат"
В нашия случай е по-удачно да говорим за работодатели и работници. Още повече, че нашите работодатели не са с буржоазен произход. В голямата си част те са служебно назначени капиталисти от бившата БКП и ДС.
Може да звучи изненадващо, но Маркс има доста ласкави изказвания за буржоазията.
"Буржоазията показа, че бруталната проява на сила в средните векове, от която реакцията толкова много се възхищава, е намирала своето естествено допълнение в леността и неподвижността. Едва буржоазията показа какво може да постигне дейността на човека. Тя сътвори чудеса, съвсем различни от египетските пирамиди, римските водопроводи и готическите катедрали; тя извърши походи, съвсем различни от преселението на народите и кръстоносните походи"
И още:
"През време на своето едва стогодишно класово господство буржоазията създаде по-масови и по-колосални производителни сили, отколкото всички минали поколения, взети заедно. Покоряване на природните сили, машинно производство, приложение на химията в индустрията и земеделието, параходи, железници електрически телеграф, пригодяване за земеделска обработка на цели континенти, превръщане на реките в плавателни, цели, сякаш изпод земята измъкнати човешки маси - кой по-раншен век е могъл да подозира, че в недрата на обществения труд дремят такива производителни сили!"
Същевременно обаче изтъква, че буржоазията сама създава предпоставките за собствените си проблеми.
"Съвременното буржоазно общество със своите буржоазни отношения на производство и размяна, с буржоазните отношения на собственост, което като с магия е създало такива огромни средства за производство и размяна, прилича на оня магьосник, който не може вече да се справи с извиканите чрез неговите заклинания подземни сили. От десетилетия насам историята на индустрията и на търговията е само история на бунта на съвременните производителни сили против съвременните производствени отношения, против отношенията на собствеността, които са жизнени условия за буржоазията и нейното господство. Достатъчно е да споменем търговските кризи, които със своето периодическо повтаряне все по-заплашително поставят под въпрос съществуването на цялото буржоазно общество".
Ето какво коментира Маркс за пролетариата. Приликите с българската действителност едва ли са случайни.
"Натъпканите във фабриката работнически маси са организирали по войнишки. Като редници на индустриалната армия те са поставени под надзора на цяла йерархия от подофицери и офицери. Те са роби не само на буржоазната класа, на буржоазната държава, но и всеки ден, и всеки час ги поробва машината, надзирателят и преди всичко самият отделен буржоа фабрикант. Този деспотизъм е толкова по-дребнав, по-омразен и по-ожесточаващ, колкото по-открито прокламира за своя цел печалбата".
Ето как според Маркс започва и се развива социалистическата революция:
"В началото се борят отделни работници, след това работниците от една фабрика, след това работниците от цял отрасъл на труда в едно населено място против отделния буржоа, който непосредствено ги експлоатира".
"Сплотяването на работническите маси не е резултат на тяхното собствено обединение, а резултат на обединението на буржоазията..."
"Растящата конкуренция между буржоата и произтичащите от нея търговски кризи правят заплатата на работниците все по-нестабилна... сблъскванията между отделния работник и отделния буржоа все повече добиват характер на сблъсквания между две класи..."
"Тази организация на пролетариите в класа, а с това и в политическа партия всекиминутно наново се руши от конкуренцията между самите работници. Но тя възниква отново и отново - по-силна, по-здрава, по-могъща"
В следващия цитат Маркс като че ли е предрекъл ролята на социалните мрежи в социалистическата революция. Особено в България тази роля е огромна, в много случаи всъщност социалистическата ни революция бушува единствено в интернет.
"От време на време работниците побеждават, но тези победи са само преходни. Действителният резултат на тяхната борба не е непосредственият успех, а все повече разширяващото се обединение на работниците. За него способстват нарастващите съобщителни средства, създавани от едрата индустрия и поставящи във взаимна връзка работниците от различните места. Но достатъчна е само тази връзка, за да се централизират множеството локални борби, които навред имат еднакъв характер, в национална, в класова борба. А всяка класова борба е политическа борба"
Изнендаващо или не Маркс има негативно отношение към лумпенпролетариата.
"Лумпенпролетариатът... по силата на цялото си жизнено положение той е много по-склонен да се продава за реакционни машинации".
А в България през последните 30 години се създаваше предимно лупменпролетариат. Този процес се засили особено много покрай поведението на Бойко Борисов в стил "вие сте прости и аз съм прост". За отглеждането на лумпенпролетариата голяма роля изиграха и медиите, свързвани с Делян Пеевски и подпомагани от правителствата на ГЕРБ. Голяма част от тяхната дейност е да задоволяват и поощряват най-низките емоции на най-ниските слоеве на населението. Затова Борисов няма защо да се чуди, че българският лумпенпролетариат се продава лесно за реакционни машинации, включително и срещу него самия. Маркс го е написал много отдавна.
Преди няколко месеца Клуб Z публикува почти цялата глава "Буржоа и пролетарий".
Тази публикация бе повод навършването от 200 години от рождението на Маркс. Кой да предположи, че съвсем скоро ще се наложи да го четем, за да анализираме настоящата българска действителност?
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни