Кметовете на общини, които искат от винетната система да се извадят определени пътища, да поемат и поддръжката на тези пътни отсечки. Това е предложението на премиера Бойко Борисов съм сдружението на общините (НСОРБ). Това стана ясно от думите на самия Борисов сред среща с градоначалниците, регионалната министърка Петя Аврамова и председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов.
Искането на Борисов - до няколко седмици кметовете и общинските съвети да вземат решение и да изпратят това решение писмено, за да може Министерският съвет да вземе решение за изваждането от пътищата.
„Пътища, част от републиканската пътна мрежа, например Варна - Златни пясъци, Варна - Аксаково или Пловдив - Асеновград. Тези общини, които искат, имат желание и финансови възможности“, заяви Бойко Борисов.
„Благодаря за разбирането. Дали са 2 или 3 седмици - няма значение. Въпросът е дали да се вземе като решение. Има разделение на властите, демократично, въпросът е да ни уведомите. София е поискала Северната скоростна тангента. Уведомяват ни, предоставяме я за поддържане на съответната община и не се налага такса за движение по нея“, поясни министър-председателят.
И нарече това решение "справедливо и правилно“.
Министър Аврамова след това пред журналисти обясни, че по закон пътищата, които са част от републиканската пътна мрежа, са платени и плащането е чрез винетната система. По думите й обаче до момента искане от страна на общини има само за освобождаване от плащане, но не и за прехвърляне на съответния път към общината за поддръжка. Ако това обаче стане - регионалното министерство и АПИ нямали нищо против.
По думите й е логично, че Северната скоростна тангента край София е в списъка с платени отсечки, въпреки че премиерът преди време при откриването на пътя е казвал, че е част от София.
Бойко Борисов изрази надежда, че до 10-15 дни системата за електронни винетки ще работи вече без проблем. И той, и шефът на пътната агенция Светослав Глосов обявиха как в момента се разработва софтуер, чрез който винетка да може да се купува и директно от банкомат. Въпреки пълния хаос от последните дни шефът на АПИ продължава да твърди, че на практика системата работи - онлайн вече функционирала напълно, покупките от телефон, интернет и т.н. текат добре. Все пак призна, че имало "затруднения" и "технически проблеми", но те се отстранявали.
Признание дойде и за забавянето на монтирането на терминали на граничните пунктове, както и за това, че в първите дни на 2019 г. АПИ ще загуби приходи. Не се знае обаче колко, а и 90 на сто от колите в страната били с валидни хартиени винетки до края на януари.
Оказа се още, че служителите на пътната полиция в момента могат да глобят само хора, които пътуват из страната без хартиена винетка. Причината - КАТ още няма връзка с винетната електронна система и униформените няма как да знаят дали даден автомобил е с платена пътна такса или не. Не стана ясно докога ще е така.
За проблемите с въвеждането на електронната винетна система щяло да има понесена отговорност. Каква и от кого - не стана ясно...
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни