Оставки на ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура" и на всички, замесени в "срамното фиаско" с въвеждането на електронната система за винетките поиска "Демократична България". И постави седем въпроса до премиера Бойко Борисов и до вицепремиера Томислав Дончев, който отговаря за въвеждането на електронното управление.
От обединението изброяват пунктовете на провала на системата за винетките, която се подготвя от години:
Няма терминали по граничните пунктове и влизащите в България не могат да си купят винетка.
Трансформацията на хартиена винетка в електронна според АПИ допуска злоупотреби, но от описанието на проблема изглежда като обикновена грешка в системата, затова я отмениха. Не е ясно какво става с хората, които вече са конвертирали и са си махнали старата винетка.
Не работят различните начини за плащане.
Не са активни всички езици в мобилното приложение, т.е. чужденците ще учат български.
Отговарящият за тол системата Олег Асенов твърди, че това била “най-сложната информационна система, която работи в България в момента, и не може всичко да се случва за миг”.
Функционирането на сайта и мобилното приложение показват, че не са правени елементарни тестове, преди да се обявят за готови.
Оказа се, че пътните полицаи все още нямат достъп до базата с електронните винетки.
Липсва кол център, който да съдейства при възникване на проблем в процеса на покупка. Тепърва се организирал такъв.
Ако някой иска да плати в брой за винетка, може да го направи само в А1 и… регионалните звена на АПИ.
Ако живеете на село и искате да платите кеш – няма да можете да си купите винетка.
Ако поради грешка на системата за е-винетки ви вземат пари два пъти, следва нетествана бюрократична процедура по възстановяване на сумата.
И настояват премиерът Бойко Борисов, освен да организира оставките, да отговори на няколко въпроса:
1. Какви са загубите, които ще понесе бюджетът от нефункционирането на системата?
2. Ще бъде ли глобена фирмата, разработила системата за електронни винетки?
3. Какви проверки и последствия ще има за отговорните за този провал длъжностни лица?
4. Как ще бъдат компенсирани тези, които вече са си купили месечна винетка за януари?
5. Получиха ли премиите си за 2018 г. отговорните в администрацията за този проект?
6. В какви срокове системата ще заработи реално?
7. Какви мерки се вземат, за да не се случи същото и със системата за товарните автомобили?
От "Демократична България" припомнят и скандала със срива на Търговския регистър, който блокира за седмици целия фирмен оборот в страната и за който още няма смислено обяснение и адекватно понесена отговорност.
"Това се случва в контекста на постоянното отлагане на въвеждането на система за електронна идентификация и електронни обществени поръчки. Случва се заедно с постоянни сривове на различни други публични електронни системи, включително на Гранична полиция. Случва се непосредствено след позорния отказ да се въведе електронно гласуване съгласно резултата от референдума за това", пише в позицията.
"Призоваваме вицепремиера Томислав Дончев или да обясни как точно с подобен капацитет ГЕРБ ще въвеждат електронно управление, или да признае пълния провал на тази политика и да поеме лична отговорност за него", гласи обръшението към Дончев.
От обединението подкрепят електронизацията на винетките, въвеждането на електронна тол система и автоматизиране на контрола по пътищата с електронни средства, но определят провала на въвеждането й като "поредното доказателство за управленската невменяемост на ГЕРБ и липсата на какъвто и да било капацитет за въвеждане на електронно управление".
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни