Article_top

Министерският съвет или в частност Министерството на икономиката аха сами да си блокират предложението влизането в сила на спорния "закон за горивата" да бъде отложено до средата на годината. Това се случи на заседанието на ресорната комисия в парламента днес, на което присъстваха големите браншови организации - Петролната и газова асоциация, минногеоложката камара, камарата на строителите, КРИБ... Но не присъстваха вносителите на законопроекта, заради който се бяха събрали депутати и бизнес.

Става дума за закона, по който има различни спорове, но основният засяга новите правила за търговците и вносителите на горива. Малките търговци заплашиха отново с протести, докато от Петролната и газова асоциация твърдят, че текстовете всъщност борят сивата икономика в сектора. Бившият вече вицепремиер Валери Симеонов от самото начало твърди, че законът е лобистки. Той предвижда въвеждане на нови изисквания към търговците на горива като минимален уставен капитал, минимален капацитет на складовите стопанства и др., с което дребният бизнес заяви, че не може да се справи и ще започне да обявява фалити. Въпреки че във финалния вариант на закона бяха направени някои отстъпки само заради масовото недоволство и разразилия се скандал, миналата седмица малките търговци обявиха начало на безсрочни протести пред сградите на институциите, като дадоха зявка, че ще се иденифицират с акциите на "жълтите жилетки" във Франция.

Самите текстове трябва да влязат в сила на 28 януари, като след приемането му администрацията имаше половин година, за да напише подзаконова нормативна рамка. Министърът на икономиката Емил Караниколов, след становище от КРИБ, поиска, а правителството гласува и внесе в парламента законопроект, с който действието на закона да се отложи до юни - именно заради неготовата правна рамка. Така и стана. Но...

Според правилника на Народното събрание, когато Министерският съвет е вносител на законопроект, пред ресорната комисия трябва да се яви или отговорният министър, или негов заместник, който да представи текстовете. Това припомни депутатът от БСП Георги Търновалийски в началото на заседанието. Министър Караниколов и заместниците му обаче отсъстваха. Председателят на комисията за борба с контрабандата Емил Димитров, известен като Ревизоро, призна, че при това положение не може да подложи законопроекта на гласуване. Не може да го приеме или отхвърли, не може и да го придвижи към пленарната зала. Димитров оправда отсъствието на Караниколов с това, че му се е случил инцидент. 

Така дискусията по законопроекта за отлагане се превърна просто в разговор между бизнес и депутати и най-вече в пореден рунд от скандалите с средите на самия бизнес. 

Златев vs Домусчиев - епизод пореден

Думата бе дадена на шефа на "Лукойл" в България Валентин Златев - основен защитник на закона, а според мнозина - и мотор за приемането му въобще, ако не направо автор. Той и цялата петролна асоциация са против отлагане на действието, а заради решението на КРИБ да поиска това отлагане от Министерския съвет, което се и случи, асоциацията напусна конфедерацията. Златев и председателят на КРИБ Кирил Домусчиев си отправиха взаимни обвинения през медиите в последните дни. Това продължи и днес. 

Златев обяви, че Домусчиев бил в конфликт на интереси, твърдейки, че "пред негови пристанища" влизали първо 54, после 24 танкера с горива на една определена фирма. Назова и нея - "Инса Ойл" (компанията преди време напусна петролната асоциация - заради същия закон, когато бе внесен - б.р.). А т.нар. малък бизнес в бранша, който според петролната асоциация е в сивия сектор, зареждал именно от това гориво. 

Въпросият сив сектор процъфтявал, защото имало пристанища без измелвателни уреди, откъдето се внасяли горива, системата БАЦИС на митниците можела да се манипулира, а тези горива след това се превръшали в кеш пари в "бензиностанции, които никой не знае къде са". 

"Когато не плащаш данъци, имаш едни пари и с тях можеш да изкараш едни хора да стачкуват. Ако България бъде управлявана от хора, които могат да дадат едни пари за стачки, тогава какво правим? От така наречената асоциация на малките търговци с горива не съм чул нито една фирма и име..."

"Има стотици малки и средни фирми, които вече са изпълнили изискванията на закона. Какво ще им кажете сега, ако го отложите? Те ще съдят държавата и с право. Единственото разумно нещо е да не се отлага законът, да се внесат промени, засягащи минната индустрия и строителите и готово..."

"Другото значи, че всички сме клекнали пред едни пари в брой и сивата икономика.", обяви Златев.

Представители на КРИБ обявиха пред депутатите, че законът проектът трябва да се отложи, за да се отговори на очакванията на всички представители на бизнеса. И казаха, че всъщност представителите на малките търговци на горива така и не са били поканени на заседанието - според КРИБ умишлено и по разпореждане на ръководството на парламентарната комисия. Оказа се всъщност, че и самата конфедерация не е била поканена на дискусията - самопоканили се. Ревизоро не отрече и обяви как няма нужда работодателска организация да говори от името на бизнеса, когато самият бизнес представлява себе си. 

Валери Симеонов пак в защита на малките търговци 

Бившият вицепремиер, сега депутат Валери Симеонов също беше дошъл на заседанието, въпреки че не е член на ресорната комисия. Той отново защити малките търговци на горива, които плашат с протести и също постави въпроса защо не са били поканени на обсъжданията. Не получи отговор.
"Не виждам предтавители на малките търговци на горива, влесто това им се вменява престъпна дейност. Не може да е справедлив закон, ако той ликвидира даже един търговец, който спазва законите и си плаща данъците", категоричен бе Симеонов.

По думите му е естествено да се стига до протести. Той разкритикува и БСП, които се изказват чак сега в комисията, но при гласуване на въпросния закон миналата година са го подкрепили, въпреки че са в опозиция.

След изказването си Симеонов си тръгна. 

Драгомир Стойнев от левицата наистина преди това постави въпрос къде е Министерството на икономиката и ако за 6 месеца не могат да напишат едни наредби за функционирането на закон - какво изобщо работи администрацията. Самият той обаче не дочака края на заседанието на комисията, когато - запъхтян - в комисията в крайна сметка връхлетя министър Караниколов. Макар отавна депутатите да обсъждаха следващата точка в дневния си ред, закривайки дебатите за закона за горивата. 

Министърът: Да отложим закона. А след това да го ремонтираме

Появата на министър Караниколов, който се извини, че е закъснял и се оправда, че ресорният му заместник пък бил в чужбина, внесе лек процедурен смут. Много от депутатите вече си бяха тръгнали от заседанието, но въпреки това малцината останали, начело с председателя Емил Димитров, решиха да се върнат назад в дневния ред. 
Караниколов мотивира внесения законопроект за отлагане на действието на закона. Но този път мотивът не беше липсата на поздаконови нормативни актове, а проблемите в средите на бизнеса. 

И излезе с предложение - депутатите да приемат законът за горивата да не влезе в сила от 28 януари, а след това министерството на икономиката, заедно с браншовете, да изготвят нов законопроект, с който да ремонтират спорния закон, за да бъдат "балансирани интересите". 

"Към момента становищата са разнопосочни, но едно нещо е ясно – този закон трябва да го има. Дали е най-добрият или не - ще разберем, когато започнем да го прилагаме", заяви Караниколов.

По думите му имало три варианта за действие: отмяна на закона, отлагане на влизането в сила, което в крайна сметка се предлага или да влезе в сила и да се ремонтира "в движение". Последната опция обаче би значела, че или трябва да се започне с наказанията на фирмите, които не са го спазили към 28 януари, или министерството "да си затваря очите, което не е допустимо по нито един закон". 

Гласуване "на ръба" - без кворум, с "делегирани" гласове

Въпреки че в залата бяха останали едва 9 от общо 19 депутати от комисията - тоест наличието на кворум за гласуване е доста дискусионно, Ревизоро и останалите избраници решиха все пак да гласуват законопроекта на Министерския съвет за отлагане на влизането в сила на закона за горивата. И го направила - в залата присъстваха само представители на ГЕРБ, "Обединени патриоти" и БСП. Прие се присъстващите да "гласуват" и вместо отсъстващите им колеги от съответните парламентарни групи, които са си "упълномощили". Така с 8 на 6 гласа отлагането на закона за горивата мина през ресорната комисия. В отсъствието на представители на ДПС. Представители на движението обаче казаха за Клуб Z, че също биха подкрепили отлагането на действието на закона - тоест нямаше да се промени крайният резултат от вота. 

Следващата битка ще е в пленарната зала. И това трябва да се случи скоро, защото иначе законът ще влезе в сила по-следващия понеделник.

От минногеоложката камара и камарата на строителите вече подготвят предложения до парламента, с които да се решат техните проблеми, предизвикати от спорния закон. От БСП даже обещаха, ако трябва, да внесат от свое име предложенията им.

Министър Караниколов пък обеща пренаписване на спорни текстове в най-кратки срокове, като в обсъжданията ще участват всички засегнати страни - в това число и малките търговци на горива.

 

Министерският съвет или в частност Министерството на икономиката аха сами да си блокират предложението влизането в сила на спорния "закон за горивата" да бъде отложено до средата на годината. Това се случи на заседанието на ресорната комисия в парламента днес, на което присъстваха големите браншови организации - Петролната и газова асоциация, минногеоложката камара, камарата на строителите, КРИБ... Но не присъстваха вносителите на законопроекта, заради който се бяха събрали депутати и бизнес.

Става дума за закона, по който има различни спорове, но основният засяга новите правила за търговците и вносителите на горива. Малките търговци заплашиха отново с протести, докато от Петролната и газова асоциация твърдят, че текстовете всъщност борят сивата икономика в сектора. Бившият вече вицепремиер Валери Симеонов от самото начало твърди, че законът е лобистки. Той предвижда въвеждане на нови изисквания към търговците на горива като минимален уставен капитал, минимален капацитет на складовите стопанства и др., с което дребният бизнес заяви, че не може да се справи и ще започне да обявява фалити. Въпреки че във финалния вариант на закона бяха направени някои отстъпки само заради масовото недоволство и разразилия се скандал, миналата седмица малките търговци обявиха начало на безсрочни протести пред сградите на институциите, като дадоха зявка, че ще се иденифицират с акциите на "жълтите жилетки" във Франция.

Самите текстове трябва да влязат в сила на 28 януари, като след приемането му администрацията имаше половин година, за да напише подзаконова нормативна рамка. Министърът на икономиката Емил Караниколов, след становище от КРИБ, поиска, а правителството гласува и внесе в парламента законопроект, с който действието на закона да се отложи до юни - именно заради неготовата правна рамка. Така и стана. Но...

Според правилника на Народното събрание, когато Министерският съвет е вносител на законопроект, пред ресорната комисия трябва да се яви или отговорният министър, или негов заместник, който да представи текстовете. Това припомни депутатът от БСП Георги Търновалийски в началото на заседанието. Министър Караниколов и заместниците му обаче отсъстваха. Председателят на комисията за борба с контрабандата Емил Димитров, известен като Ревизоро, призна, че при това положение не може да подложи законопроекта на гласуване. Не може да го приеме или отхвърли, не може и да го придвижи към пленарната зала. Димитров оправда отсъствието на Караниколов с това, че му се е случил инцидент. 

Така дискусията по законопроекта за отлагане се превърна просто в разговор между бизнес и депутати и най-вече в пореден рунд от скандалите с средите на самия бизнес. 

Златев vs Домусчиев - епизод пореден

Думата бе дадена на шефа на "Лукойл" в България Валентин Златев - основен защитник на закона, а според мнозина - и мотор за приемането му въобще, ако не направо автор. Той и цялата петролна асоциация са против отлагане на действието, а заради решението на КРИБ да поиска това отлагане от Министерския съвет, което се и случи, асоциацията напусна конфедерацията. Златев и председателят на КРИБ Кирил Домусчиев си отправиха взаимни обвинения през медиите в последните дни. Това продължи и днес. 

Златев обяви, че Домусчиев бил в конфликт на интереси, твърдейки, че "пред негови пристанища" влизали първо 54, после 24 танкера с горива на една определена фирма. Назова и нея - "Инса Ойл" (компанията преди време напусна петролната асоциация - заради същия закон, когато бе внесен - б.р.). А т.нар. малък бизнес в бранша, който според петролната асоциация е в сивия сектор, зареждал именно от това гориво. 

Въпросият сив сектор процъфтявал, защото имало пристанища без измелвателни уреди, откъдето се внасяли горива, системата БАЦИС на митниците можела да се манипулира, а тези горива след това се превръшали в кеш пари в "бензиностанции, които никой не знае къде са". 

"Когато не плащаш данъци, имаш едни пари и с тях можеш да изкараш едни хора да стачкуват. Ако България бъде управлявана от хора, които могат да дадат едни пари за стачки, тогава какво правим? От така наречената асоциация на малките търговци с горива не съм чул нито една фирма и име..."

"Има стотици малки и средни фирми, които вече са изпълнили изискванията на закона. Какво ще им кажете сега, ако го отложите? Те ще съдят държавата и с право. Единственото разумно нещо е да не се отлага законът, да се внесат промени, засягащи минната индустрия и строителите и готово..."

"Другото значи, че всички сме клекнали пред едни пари в брой и сивата икономика.", обяви Златев.

Представители на КРИБ обявиха пред депутатите, че законът проектът трябва да се отложи, за да се отговори на очакванията на всички представители на бизнеса. И казаха, че всъщност представителите на малките търговци на горива така и не са били поканени на заседанието - според КРИБ умишлено и по разпореждане на ръководството на парламентарната комисия. Оказа се всъщност, че и самата конфедерация не е била поканена на дискусията - самопоканили се. Ревизоро не отрече и обяви как няма нужда работодателска организация да говори от името на бизнеса, когато самият бизнес представлява себе си. 

Валери Симеонов пак в защита на малките търговци 

Бившият вицепремиер, сега депутат Валери Симеонов също беше дошъл на заседанието, въпреки че не е член на ресорната комисия. Той отново защити малките търговци на горива, които плашат с протести и също постави въпроса защо не са били поканени на обсъжданията. Не получи отговор.
"Не виждам предтавители на малките търговци на горива, влесто това им се вменява престъпна дейност. Не може да е справедлив закон, ако той ликвидира даже един търговец, който спазва законите и си плаща данъците", категоричен бе Симеонов.

По думите му е естествено да се стига до протести. Той разкритикува и БСП, които се изказват чак сега в комисията, но при гласуване на въпросния закон миналата година са го подкрепили, въпреки че са в опозиция.

След изказването си Симеонов си тръгна. 

Драгомир Стойнев от левицата наистина преди това постави въпрос къде е Министерството на икономиката и ако за 6 месеца не могат да напишат едни наредби за функционирането на закон - какво изобщо работи администрацията. Самият той обаче не дочака края на заседанието на комисията, когато - запъхтян - в комисията в крайна сметка връхлетя министър Караниколов. Макар отавна депутатите да обсъждаха следващата точка в дневния си ред, закривайки дебатите за закона за горивата. 

Министърът: Да отложим закона. А след това да го ремонтираме

Появата на министър Караниколов, който се извини, че е закъснял и се оправда, че ресорният му заместник пък бил в чужбина, внесе лек процедурен смут. Много от депутатите вече си бяха тръгнали от заседанието, но въпреки това малцината останали, начело с председателя Емил Димитров, решиха да се върнат назад в дневния ред. 
Караниколов мотивира внесения законопроект за отлагане на действието на закона. Но този път мотивът не беше липсата на поздаконови нормативни актове, а проблемите в средите на бизнеса. 

И излезе с предложение - депутатите да приемат законът за горивата да не влезе в сила от 28 януари, а след това министерството на икономиката, заедно с браншовете, да изготвят нов законопроект, с който да ремонтират спорния закон, за да бъдат "балансирани интересите". 

"Към момента становищата са разнопосочни, но едно нещо е ясно – този закон трябва да го има. Дали е най-добрият или не - ще разберем, когато започнем да го прилагаме", заяви Караниколов.

По думите му имало три варианта за действие: отмяна на закона, отлагане на влизането в сила, което в крайна сметка се предлага или да влезе в сила и да се ремонтира "в движение". Последната опция обаче би значела, че или трябва да се започне с наказанията на фирмите, които не са го спазили към 28 януари, или министерството "да си затваря очите, което не е допустимо по нито един закон". 

Гласуване "на ръба" - без кворум, с "делегирани" гласове

Въпреки че в залата бяха останали едва 9 от общо 19 депутати от комисията - тоест наличието на кворум за гласуване е доста дискусионно, Ревизоро и останалите избраници решиха все пак да гласуват законопроекта на Министерския съвет за отлагане на влизането в сила на закона за горивата. И го направила - в залата присъстваха само представители на ГЕРБ, "Обединени патриоти" и БСП. Прие се присъстващите да "гласуват" и вместо отсъстващите им колеги от съответните парламентарни групи, които са си "упълномощили". Така с 8 на 6 гласа отлагането на закона за горивата мина през ресорната комисия. В отсъствието на представители на ДПС. Представители на движението обаче казаха за Клуб Z, че също биха подкрепили отлагането на действието на закона - тоест нямаше да се промени крайният резултат от вота. 

Следващата битка ще е в пленарната зала. И това трябва да се случи скоро, защото иначе законът ще влезе в сила по-следващия понеделник.

От минногеоложката камара и камарата на строителите вече подготвят предложения до парламента, с които да се решат техните проблеми, предизвикати от спорния закон. От БСП даже обещаха, ако трябва, да внесат от свое име предложенията им.

Министър Караниколов пък обеща пренаписване на спорни текстове в най-кратки срокове, като в обсъжданията ще участват всички засегнати страни - в това число и малките търговци на горива.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Защо само Иван Гешев е номиниран за главен прокурор?