Article_top

Повече от 3 години, след като България спря дейността на услугата за превоз на пътници Uber, аналогична руска компания продължава необезпокоявана да вози хора в страната.

Става дума за Maxim Taxi, започнала да предлага подобна услуга през 2003 г. в малкия руски град Шадринск. Тя идва у нас през 2014 г. - заедно с Uber. 

Подобно на световноизвестната компания за споделено пътуване, Maxim Taxi не е превозвач, а просто услуга за свързване на потребителите с шофьорите чрез смартфон приложение.

Компанията получава заявка за превоз и я предава на своите водачи. Те не са на трудов договор с компанията, тя не ги лицензира, не ги осигурява и не осъществява таксиметрова дейност. В момента фирмата развива дейност в 19 държави по света, основно бивши съветски републики, но и страни от ЕС, които също са забранили Uber - като Италия, например. У нас услугата работи в София, Пловдив и Варна.

Защо изгониха Uber?

През 2015 г. след множество сигнали от страната на родните таксиметрови компании, родната ни Комисия за защита на конкуренцията наложи солена глоба и нареди на българския клон на Uber да прекрати дейността си. Причината - нелоялна конкуренция от страна на компанията, която няма лиценз за превоз на пътници.

Скоро след това Върховният административен съд потвърди незабавното изпълнение на решението на КЗК и с това на практика изгони услугата от България.

По-късно Съдът на ЕС постанови, че Uber е транспортна услуга, което означава, че ако иска да продължи дейността си, трябва да бъде регулирана като таксиметровите компании.

Освен у нас Uber бе забранен в още страни по света и в Европа. Въпреки това компанията продължава да предлага услугата си в десетки държави, включително в родината си - САЩ.

В момента Uber все още има офис в София, а делото срещу фирмата бе възобновено в края на миналата година. 

Нарушават ли от Maxim Taxi закона?

Това трябва да го прецени регулаторен орган като КЗК, но по всички основни белези руската компания предлага идентична услуга като тази на Uber. 

След скандала с Uber изискванията към таксиметровите компании и шофьори бяха направени още по-строги със законодателни промени. В момента компания, която осъществява превоз, трябва да застрахова пътниците си. А шофьорите пък трябва да бъдат неосъждани (за престъпление от общ характер) и с изрядна шофьорска книжка.

Шофьор на Maxim Taxi се става за няколко часа, установи проверка на Клуб Z. Достатъчна е онлайн регистрация - попълват се данни от шофьорската книжка, трите имена, моделът и номерът на личния си автомобил, трябва да качите снимка, и след няколко часа вече можете да возите хора. Не се изисква задължителното свидетелство за съдимост. Не се сключва граждански или трудов договор - давате само една сметка, на която да ви превеждат парите, ако клиентът избере да плати през приложението.

А за разлика от Uber, при Maxim клиентът може и да плати кеш. Компанията прибира 10% от всеки курс.

Българският клон на Maxim е с управител руснак и собственик на капитала - компания в Доминиканската република.

Потърсихме Maxim Taxi за коментар. В българския офис ни признаха, че не правят проверки на шофьорите - те дори няма нужда да ходят дотам. В момента тече проверка от страна на Националната агенция за приходите, но тя няма нищо общо с това дали дейността им е законна. Не е ясно обаче как се плащат данъци и как се осчетоводяват плащанията за услугата, особено тези, които се извършват кеш.

Друг български регулаторен орган не е проверявал компанията. 

От българския офис ни препратиха към пресслужбата на компанията в Русия, откъдето поискаха въпросите ни в писмен вид. Попитахме ги дали са наясно с българските закони, дали застраховат пътниците и дали проверяват шофьорите по някакъв начин. Все още очакваме отговорите. 

 

Повече от 3 години, след като България спря дейността на услугата за превоз на пътници Uber, аналогична руска компания продължава необезпокоявана да вози хора в страната.

Става дума за Maxim Taxi, започнала да предлага подобна услуга през 2003 г. в малкия руски град Шадринск. Тя идва у нас през 2014 г. - заедно с Uber. 

Подобно на световноизвестната компания за споделено пътуване, Maxim Taxi не е превозвач, а просто услуга за свързване на потребителите с шофьорите чрез смартфон приложение.

Компанията получава заявка за превоз и я предава на своите водачи. Те не са на трудов договор с компанията, тя не ги лицензира, не ги осигурява и не осъществява таксиметрова дейност. В момента фирмата развива дейност в 19 държави по света, основно бивши съветски републики, но и страни от ЕС, които също са забранили Uber - като Италия, например. У нас услугата работи в София, Пловдив и Варна.

Защо изгониха Uber?

През 2015 г. след множество сигнали от страната на родните таксиметрови компании, родната ни Комисия за защита на конкуренцията наложи солена глоба и нареди на българския клон на Uber да прекрати дейността си. Причината - нелоялна конкуренция от страна на компанията, която няма лиценз за превоз на пътници.

Скоро след това Върховният административен съд потвърди незабавното изпълнение на решението на КЗК и с това на практика изгони услугата от България.

По-късно Съдът на ЕС постанови, че Uber е транспортна услуга, което означава, че ако иска да продължи дейността си, трябва да бъде регулирана като таксиметровите компании.

Освен у нас Uber бе забранен в още страни по света и в Европа. Въпреки това компанията продължава да предлага услугата си в десетки държави, включително в родината си - САЩ.

В момента Uber все още има офис в София, а делото срещу фирмата бе възобновено в края на миналата година. 

Нарушават ли от Maxim Taxi закона?

Това трябва да го прецени регулаторен орган като КЗК, но по всички основни белези руската компания предлага идентична услуга като тази на Uber. 

След скандала с Uber изискванията към таксиметровите компании и шофьори бяха направени още по-строги със законодателни промени. В момента компания, която осъществява превоз, трябва да застрахова пътниците си. А шофьорите пък трябва да бъдат неосъждани (за престъпление от общ характер) и с изрядна шофьорска книжка.

Шофьор на Maxim Taxi се става за няколко часа, установи проверка на Клуб Z. Достатъчна е онлайн регистрация - попълват се данни от шофьорската книжка, трите имена, моделът и номерът на личния си автомобил, трябва да качите снимка, и след няколко часа вече можете да возите хора. Не се изисква задължителното свидетелство за съдимост. Не се сключва граждански или трудов договор - давате само една сметка, на която да ви превеждат парите, ако клиентът избере да плати през приложението.

А за разлика от Uber, при Maxim клиентът може и да плати кеш. Компанията прибира 10% от всеки курс.

Българският клон на Maxim е с управител руснак и собственик на капитала - компания в Доминиканската република.

Потърсихме Maxim Taxi за коментар. В българския офис ни признаха, че не правят проверки на шофьорите - те дори няма нужда да ходят дотам. В момента тече проверка от страна на Националната агенция за приходите, но тя няма нищо общо с това дали дейността им е законна. Не е ясно обаче как се плащат данъци и как се осчетоводяват плащанията за услугата, особено тези, които се извършват кеш.

Друг български регулаторен орган не е проверявал компанията. 

От българския офис ни препратиха към пресслужбата на компанията в Русия, откъдето поискаха въпросите ни в писмен вид. Попитахме ги дали са наясно с българските закони, дали застраховат пътниците и дали проверяват шофьорите по някакъв начин. Все още очакваме отговорите. 

Коментари

"Не е ясно обаче как се

"Не е ясно обаче как се плащат данъци и как се осчетоводяват плащанията за услугата, особено тези, които се извършват кеш."

А защо не проверите как нормалните таксиметрови шофьори (не) плащат данъци и колко тях имат осигуровки?
Blagovesta Vasileva's picture
Blagovesta Vasileva
тутифрути

още

миналата година писах, може и в този сайт, за въпросния Максим след като лично го използвах и разбрах че е руска компания. новината е от повече от година. Защо сега пишете?

Нованата не е

че въпросният Максим съществува, а че продължава да работи, след като спряха Юбер

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Кой ще понесе отговорността за НАПлийкс?