Днес, 21 дни след като асансьор падна в София и уби единия от пътниците, председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТ) представи доклад, изясняващ причините за инцидента. За разлика от много подобни пресконференции, този път нямаше увъртане, половинчати заключения и неясноти. Случаят се оказа почти кристално ясен.

В кратко обобщение пред журналистите председателят Стефан Цанков очерта проблема така: "Серия от несвършена работа". Оказа се, че не преувеличава. 

На практика всяка точка, осигуряваща безопасността на пътниците в един асансьор (най-ползваното превозно средство на Земята), е объркана, сгрешена, променена или просто пропусната в случая, довел до смъртта на 46-годишната Цветана Радунчева, и тежки травми за 41-годишната Мария Ваклинова.

Състоянието

Самият асансьор, както са установили инспекторите от ДАМТ, е бил едновременно опасен от инженерна гледна точка, и лошо поддържан.

Както се разбра и дни след произшествието, основната причина двете въжета (които е трябвало да бъдат две, а не четири, както се смяташе) да се скъсат, е дефектна фрикционна шайба. Въпросната шайба изпълнява много съществена функция - тя практически движи асансьора. Изборът на правилна шайба, редовната й поддръжка и постоянните проверки на състоянието са ключови за това едно подемно съоръжение да бъде безопасно.

Както написахме по-горе, асансьорът не е бил проверяван в продължение на почти 2 месеца, а както ще разберем след малко, дори преди това проверките едва ли са били качествени.

Оказва се, че фрикционната шайба не е била просто дефектна, тя е крайно неподходяща за този тип асансьор и нарушава изисквания на нормативно ниво минимален диаметър - 300 мм. Всъщност, въпросната шайба е три пъти по-малка. Така е функционирала от последния ремонт на асансьора, и поради малкия си размер не е можела да поддържа вертикалността на лифта. Вероятно поради тази причина техниците са добавили втора. Така дърпащата част на асансьора подозрително е заприличала на облепен с тиксо "Москвич". 

Лошото триене е довело до скъсване и на двете въжета и падането на кабината. Стефан Цанков изтъкна, че няма как да се знае дали няма проблем и в самите въжета, тъй като те не са имали сертификати за качество.

Следващият проблем е "ударил", когато асансьорът е започнал да пада. Единият от двата странични клина, които действат като спирачки на асансьора, просто не е сработил. Причината - лошо състояние, замърсяване, липса на поддръжка.

Всъщност, нищо от документацията на съоръжението не отговаря на състоянието му. Не е ясно какви ремонти са осъществявани, какви части са поставяни, няма данни нито в надзорната, нито в поддържащата фирма. Което води до следващата точка...

Проверката

Всеки асансьор в България по нормативна уредба трябва да бъде проверяван на всеки 10 дни. Последната проверка на падналата кабина е направена на на 20 юни - 2 месеца без един ден преди инцидента. Специалистите от ДАМТ твърдят, че спазването на редовните проверки би предотвратило инцидента, защото изтриването на въжетата не става за 10 дни употреба, а отнема около два месеца.

Последната проверка на 20 юни е имала и друг проблем - техниците, които са я осъществили, не са се подписали в дневника на асансьора. Самоличността им, слава богу, е установена, и утре докладът отива в прокуратурата, която ще трябва да прецени дали може да повдигне обвинения към тях.

Самата проверка във всеки случай е била фиктивна - ако техник се качи в асансьора е щял да види, че въжетата са захабени, и да вземе мерки.

Преценката за самия ремонт е поставена под съмнение. Според специалистите от ДАМТ, въжетата вече са сменяни преди година, което е трябвало да покаже на техниците, че ремонтът ги е изхабявал неимоверно бързо. Според Цанков въжетата на някои асансьори могат да бъдат функциониращи и безопасни дори след 10 години употреба, следователно, ако се изхабяват за една, нещо не е наред.

Но защо не се осъществяват проверките?

100 лева и шише ракия

Към края на пресконференцията председателят Цанков извади един "Дневник на асансьор", или тетрадка, в която се записват всички проверки и ремонти на всяко подемно съоръжение. Във всеки блок има такъв, стои в машинното отделение и се проверява при нужда. На всяка страница трябва да има подписи на двама инспектори от държавния институт, и печат на ДАМТ. 

"Този дневник имаше и подписите, и печата, но всички страници бяха напълно празни. Закупен е за 100 лева и шише ракия", каза Цанков. Той  очаква да получи още два, а подписалите се негови служители ще понесат всички законови последствия. С един такъв предварително подпечатан дневник всеки асансьор може да бъде успешно обявен за "безопасен", без да се прави нито една проверка в продължение на години.

Причината е, че наздорните и поддържащите фирми всячески се опитват да пестят работна сила. Според сегашната нормативна уредба, е напълно възможно 1 човек да отговаря за няколко хиляди асансьора, дори да е физически напълно неспособен да проверява всичките в нужния срок. Проверката не включва просто возене нагоре-надолу, обясни Цанков, тя изисква да се прегледат всички части, да се влезе в шахтата и да се провери професионално безопасността на механизма.

След инцидента ДАМТ е осъществила проверки в 925 асансьора в страната. 230 от тях са се оказали небезопасни. Което означава, че всеки четвърти асансьор, в който се качвате, е потенциално опасен. Сред истински фрапантните истории, които Цанков сподели от проверката, бяха два случая. В първият надзорника на асансьора бил мъж с над 90% инвалидност и над 70-годишен. Във втория, надзорникът е бил в сградата през целия ден, но въпреки това не е осъществявал проверки, и асансьорът е един от 230-те изключени.

Често вина имали и потребителите. Кооперацията отказвала да събере пари за ремонт, но продължавала да ползва асансьора, който бързо се превръщал от потенциално опасен в много опасен. Затова една от мерките, които ще предприеме ДАМТ, е да глобява и домоуправителите на такива кооперации, ако те не оправят нередностите в срок или просто не поискат изключване на асансьора.

Мерките

В момента, поради липса на Народно събрание, единствените промени, които могат да се направят, са на нормативно ниво. Планира се създаването на електронна система, в която всички дейности да бъдат вписвани, и съответно много по-добре следени. Тя, и прилежащите й към нея устройства (таблети) са вече поръчани и платени - 800 000 лева. Според Цанков това е основното, което ще спре голяма част от злоупотребите.

Друга стъпка е да се сложи минимално време за проверка на асансьор, около 2 часа, което ще принуди фирмите да наемат повече инспектори, и проверките вече да не са фиктивни.

Техниците пък ще получат специален личен печат, за да не могат да пропускат записвания, и да носят отговорност.

За жалост за момента не могат да се променят наказанията за фирмите, които са само глоби, най-високата от които е едва 5000 лева. Една от трите фирми, свързани с инцидента, е в процес на отнемане на лиценза. 

Представител на браншовата организация "Българска асансьорна агенция" коментира, че за пръв път държавата обръща внимание на този много болен сектор. И че новите мерки ще помогнат.