Теоретично има опасност отхвърлените предложения по пакета „Мобилност“ да бъдат върнати в пленарната зала на Европарламента, макар и в друг вид.
Така коментира пред Клуб Z лидерът на Партията на европейските социалисти (ПЕС) Сергей Станишев днешното гласуване в Комисията по транспорт и туризъм. Става дума за 1600 изменения. Именно поради големия им брой председателят на ЕП Антонио Таяни върна миналата седмица пакета в комисията. Очакваше се днес гласуването да трае близо 7 часа, но продължи "само" пет.
Повечето от текстовете получиха достатъчно подкрепа, за да бъдат внесени за гласуване в пленарна зала на 4 април.
Станишев бе един от четиримата български евродепутати, които успяха да участват в днешното гласуване като заместници на свои колеги от други страни. Останалите наши представители бяха Петър Курумбашев (БСП, ПЕС), Андрей Новаков (ГЕРБ, ЕНП) и Ангел Джамбазки ("Обединени патриоти, Европейски консерватори и реформисти).
Привечер Курумбашев напусна заседанието. Но пък дойде съпартиецът му Момчил Неков.
В залата бяха също Филиз Хюсменова и Илхан Кючюк (ДПС, АЛДЕ), но те не да гласуваха, а само присъстваха. На предишното гласуване в комисията през януари от Алианса на либралите и демократите в Европа не позволиха на нито един евродепутат от ДПС да замени свой колега от тази група.
България няма редовен член на Комисията по транспорт и туризъм. Петър Курумбашев е единственият наш представител в нея, но като заместващ член.
Само че противостоенето в транспортната комисия не е между различните политически групи в ЕП, а преди всичко между страните членки на ЕС. България е подкрепяна от Румъния, Полша и Литва. Докато Германия и Франция са твърдо за пакета и обвиняват източноевропейските държави в социален дъмпинг.
Групата на Европейските консерватори и реформатори поиска гласуването да бъде отложено. Искането обаче бе отхвърлено, което бе посрещнато с аплодисменти.
„Това, което се опитват да направят, е правен абсурд“, заяви пред Клуб Z Ангел Джамбазки.
Българите пак ще опитат да провалят гласуването в ЕП
Утре българските евродепутати ще се опитат отново да свалят пакета „Мобилност“ от дневния ред на ЕП. Те ще направят опита в началото на минисесията, която се провежда в Брюксел. Иначе гласуването в пленарна зала е насрочено за 4 април.
Измененията засягат три предложения или компромиси. Те са на евродепутатите Исмаил Ертуг от Германия, Меря Кюльонен от Финландия и Вим ван де Камп от Холандия.
Тогава Комисията по транспорт и туризъм одобри най-лошия за България вариант - предложението на Исмаил Ертуг. То предвижда задължително връщане на превозните средства в страната, в която е базирана фирмата. Това трябва да става веднъж на три седмици, последвано от едноседмична почивка.
Лидерът на ПЕС: Под натиска на изборите всички губят разсъдък
Гласуването върви добре от гледна точка на стратегията, която имахме, каза Сергей Станишев пред Клуб Z. Той направи коментара си след приключването на гласуването на поправките по предложението на Меря Кюльонен, засягащо командироването на работниците.
Целта според него е гласуваните поправки да стигнат до пленарна зала.
„По този начин целим да покажем, първо, абсурдността на ситуацията. Защото когато един пакет се вкарва насила, в последния момент, без диалог, наричат се „компромиси“. Неща, които не са компромиси, когато с тази много широка група депутати не се разговаря по същество, а части от различни групи говорят помежду си и обявяват това за компромис от името на всички – това става абсурдно. Това не е европейско, това разделя ЕС“, смята лидерът на ПЕС.
Затова според него разумното решение е да продължим да отстояваме идеята пакетът да бъде отложен за момент, когато всички не са под натиска на изборите.
„Защото всички вече губят здравия разум и разсъдък и се действа на инат или от страх да не загубиш гласове или че някой ще бъде по-добър от тебе“, продължи бившият български премиер.
Той е убеден, че нещата могат да бъдат решени през септември или октомври, вече при новия Европарламент, който трябва да бъде избран между 23 и 26 май. А дотогава трябва да се видят ключовите неща, които разделят, и да се потърси сближаване.
В този пакет са вкарани две неща, които са трудно съчетаеми, убеден е Сергей Станишев. От една страна, трябва защита на шофьорите, и то не само на българските, в заплащането и други сфери. В пакета обаче има механизми, които буквално откъсват и не допускат българския бранш до пазара.
Социалистът обаче е категоричен, че дори да се постигне нещо сега, никой не знае какво ще излезе в пленарна зала.
„Предупреждавал съм неведнъж привържениците на другата теза, че заради тези малки мнозинства по всички въпроси може да се получи едно чудовище, което няма да се хареса на никого“, завърши Станишев.
Джамбазки сравни свои български колеги с „Тримата глупаци“
Ангел Джамбазки обвини трима български евродепутати, че, заради закъснения или неявяване на сесията на ЕП на 25 март в Страсбург, не са успели да осуетят вкарването на пакета „Мобилност“ в дневния ред. Макар да не спомена имена, на всички е ясно кого той има предвид – Светослав Малинов (ДСБ, ЕНП), Неджми Али (ДПС, АЛДЕ) и Николай Бареков („България без цензура“, ЕКР).
„Ако тримата колеги от творчеството на Доньо Донев бяха навреме миналия понеделник, нямаше да имаме проблемите, които имаме в момента“, коментира „патриотът“ специално за Клуб Z.
Така стана ясно, че той сравнява колегите си с „Тримата глупаци“.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни