Софийският университет получава 50 млн. лв. на година, докато най-престижните университети в САЩ получават не по-малко от 1 млрд. долара на година. Това заяви ректорът на СУ проф. Анастас Герджиков пред БНР. Така той обясни защо няма нито един български университет на челно място в световните класации

"50-те милиона лева на година, които получава Софийският университет „Св. Климент Охридски“, са несравними с бюджета на най-престижните висши училища по света", каза проф. Герджиков.

През седмицата министърът на образованието Красимир Вълчев призова за обединение и сътрудничество между най-добрите университети у нас, така че един ден България да има университет поне в топ 500 на най-силните образователни институции в света:

"Идеята, че с подобно финансиране сме конкурентни на университетите с милиарди финансиране, е смешна и затова трябва да си даде сметка какво искаме да правим", каза проф. Герджиков.

"Или да осигурим повече средства за наука и образование и по този начин да осигурим бъдещите технологии и икономиката да се развива и т.н., или да си кажем - не, няма да ги развиваме – невъзможно е да отделим тези пари, искаме да ги отделяме за други неща и затова няма да има образовани хора, няма да има развита наука, няма да има иновации", добави той.

"Когато министърът спомена мястото на българските университети, което не е добро – един в първите 1000, два три в първите 3 хиляди, аз му обърнах внимание, че макар да нямам данните за европейските университети, проверих данните за американските университети – в първите 100 няма нито един, финансиран с по-малко от 1 млрд. долара. Това е сума, която е в десетки пъти по-голяма от финансирането на който и да е български университет", коментира още проф. Герджиков.

Според проф. Стати Статев, ректор на УНСС, финансирането на образованието у нас не е пропорционално.

"Финансирането на един студент в направление „Икономика, администрация и управление“, „Педагогика“ е два пъти по-малко отколкото финансирането за един гимназист. Не говоря за дискусията, която ние подкрепихме и това стана - да се увеличат учителските заплати, но това трябва да бъде синхронизирано в системата на образованието, защото иначе се създава диспропорция", каза проф. Статев.

Той смята, че отделните университети трябва да имат право да обучават студенти в различни образователни степени.

"И ако една част, да речем грубо казано, половината – 60% от университетите, им е разрешено да правят само бакалавър, след това един по-висш клас прави и магистър и само тези, които доказано правят наука, те да имат право да осъществяват образователно-научната степен доктор, просто ще се структурира нормално системата", каза проф.  Статев.