Ако потърсите "климатични промени" (climate change) в YouTube, по всяка вероятност веднага ще попаднете на видео, което отрича съществуването им.

Изследване на Йоахим Алгайер от Аахенския университет в Германия показва, че този тип видеоклипове са не само разпространени, а всъщност са мнозинството по темата.

За целите на изследването си Алгайер подбрал случайна извадка от 200 клипа по темата. 107 от тях отричали промените в климата. И обикновено те имали най-много гледания.

Подобна е и ситуацията с видеоклиповете за ваксини. Въпреки също толкова необоримите научни доказателства за ползата от ваксините (колкото са и фактите за промяната на климата), мнозинството клипчета в платформата предупреждават за силно преувеличени опасности от ваксинирането.

Количеството и популярността на този тип съдържание онлайн има реален ефект върху обществото. През 2018 г. например в Индия се разпространява фалшиво писмо от областния медицински център на щата, в който има огнище на вируса нипах. В него се твърди, че той се разпространява през пилешкото месо, въпреки че учени вече са предупредили, че основният носител на вируса е прилеп. Фалшивото писмо обаче се разпространява бурно. В крайна сметка 17 умират в щата Керала.

Наскоро българска учителка пък пусна на учениците си видео, което отхвърляше кацането на Луната през 1969 г.

Този проблем се усложнява и от алгоритмите в социалните мрежи, които винаги се стремят да ни покажат това, което харесваме. Това означава, че след като гледаме няколко клипа, които отричат климатичните промени или ваксините, е много по-вероятно да виждаме все повече подобно съдържание, вместо фактологически издържани и точни видеоматериали по темата.