Article_top

Така ги наричат и има защо. Откакто са се появили, разбунват страстите – те са най-спорното превозно средство в страната. Но щом предлагането им расте, очевидно са доходен бизнес.

Дори въпросът дали това модерно градско превозно средство да бъде наричано тротинетка или скутер още не е решен месеци след появата им в Германия в средата на юни тази година. Ползват ги охотно – особено за кратки разстояния из централните части на градовете, но пък за тези, които се движат с други превозни средства (автомобили) или пеша, новите участници в движението са почти само трън в очите.

Тяхната максимална разрешена скорост е 20 км/ч, едно зареждане на батерията стига за между 15 и 30 км. Ползването им е достъпно за хората над 14 години, нужда от свидетелство за правоуправление няма. Според валидните в Германия правила, ако има велопътека, водачите на тротинетки трябва да карат по нея. Ако няма – имат право да се движат по улицата. Тротоарите на теория са табу, но само на теория. 

"Отключването" на превозното средство струва едно евро, оттам нататък има малки вариации в цената на минута – между 15 и 20 цента. При това положение 60 минути придвижване с тротинетка в Германия излизат между 10 и 13 евро.

На тях се качват основно младите хора, на които те очевидно доставят удоволствие – неслучайно ги сравняват с играчка. Но наистина ли не вредят на околната среда? А дали са по-икономични? Да, принципно изхвърлят минимално количество въглероден двуокис в сравнение с автомобилите, но какви ли емисии вредни вещества са били изхвърлени при производството им, не пропускат да попитат екоактивистите. Пак те напомнят, че батериите им съдържат отровна течност, която е леснозапалима. А трябва да се сменят на всеки три години.

Градските власти се оплакват от струпването им на неподходящи места, особено ако пречат на придвижването на останалите. Затова и искат затягане на правилата за тях. Съществуват и немалко изисквания, насочени към повишаване на сигурността при пътуване с тротинетките, но те засега не са въведени.

"Много са опасни за движението – много повече от велосипедистите", твърди един берлински експерт.

Но няма данни, които да доказват твърдението му – така ги чувствал нещата. Едва към края на следващата година би могло да се събере достатъчно надеждна информация по въпроса. Иначе нарушенията в различните градове са едни и същи: основно почерпен водач или пък двама пасажери на една тротинетка – нещо, което е забранено. От полицията на свой ред напомнят, че тротинетките не са играчки, а средства за придвижване, и тези, които ги карат, не бива да забравят за това.

В Хамбург например на разположение на желаещите са 2800 такива превозни средства и досегашният опит от ползването им се обобщава от местните власти с думите „не са проблем“. Оплакванията от тях са малко – модерните возила се използвали „разумно“. В града са установени 500 зони, в които паркирането на тротинетките е забранено – основно около зелени площи, реки и езера.

Ако има някакъв проблем – той е основно с безразборното им оставяне тук и там, затова е пълно с призиви за повече регламент в тази сфера. От Християндемократическия съюз настояват местата за оставяне да бъдат обозначени и да не стига до струпване на тротинетки пред Бранденбургската врата или пред Катедралата в Кьолн например. Не бива и да се хвърлят в реката – какъвто случай е имало в Любек, където полиция е трябвало да вади тротинетка от река Траве.

А тези, които ги събират – хората, наричани ловци, са предимно студенти или почасови работници, на които се плаща на тротинетка. Предизвикателствата пред тях не са малко, тъй като потребителите на возилата наистина ги оставят къде ли не – като например на петия етаж на жилищен блок или в хола на жилището. В такива случаи събирачите им дистанционно ги карат да мигат и да сигнализират, за да бъдат изкарани навън. Теглото им е над 20 кг, така че „ловците“ трябва да са достатъчно мускулести. И в 99,9 процента от случаите са мъже, макар че в Кьолн и една жена се пробвала в бранша.

До момента в Германия има четири фирми, които предлагат тротинетки за временно ползване: Cirk, Lime, Tier и Voi. От понеделник обаче вече стават пет с американската фирма Bird. За нея пише, че е „тежка категория“ в бранша и сега иска да превземе и Германия. За целта е разработен специален модел, който има две ръчни спирачки. Тротинетките трябва да са в състояние да „отхвърлят“ до 50 км с едно зареждане на батерията.

 

 

Така ги наричат и има защо. Откакто са се появили, разбунват страстите – те са най-спорното превозно средство в страната. Но щом предлагането им расте, очевидно са доходен бизнес.

Дори въпросът дали това модерно градско превозно средство да бъде наричано тротинетка или скутер още не е решен месеци след появата им в Германия в средата на юни тази година. Ползват ги охотно – особено за кратки разстояния из централните части на градовете, но пък за тези, които се движат с други превозни средства (автомобили) или пеша, новите участници в движението са почти само трън в очите.

Тяхната максимална разрешена скорост е 20 км/ч, едно зареждане на батерията стига за между 15 и 30 км. Ползването им е достъпно за хората над 14 години, нужда от свидетелство за правоуправление няма. Според валидните в Германия правила, ако има велопътека, водачите на тротинетки трябва да карат по нея. Ако няма – имат право да се движат по улицата. Тротоарите на теория са табу, но само на теория. 

"Отключването" на превозното средство струва едно евро, оттам нататък има малки вариации в цената на минута – между 15 и 20 цента. При това положение 60 минути придвижване с тротинетка в Германия излизат между 10 и 13 евро.

На тях се качват основно младите хора, на които те очевидно доставят удоволствие – неслучайно ги сравняват с играчка. Но наистина ли не вредят на околната среда? А дали са по-икономични? Да, принципно изхвърлят минимално количество въглероден двуокис в сравнение с автомобилите, но какви ли емисии вредни вещества са били изхвърлени при производството им, не пропускат да попитат екоактивистите. Пак те напомнят, че батериите им съдържат отровна течност, която е леснозапалима. А трябва да се сменят на всеки три години.

Градските власти се оплакват от струпването им на неподходящи места, особено ако пречат на придвижването на останалите. Затова и искат затягане на правилата за тях. Съществуват и немалко изисквания, насочени към повишаване на сигурността при пътуване с тротинетките, но те засега не са въведени.

"Много са опасни за движението – много повече от велосипедистите", твърди един берлински експерт.

Но няма данни, които да доказват твърдението му – така ги чувствал нещата. Едва към края на следващата година би могло да се събере достатъчно надеждна информация по въпроса. Иначе нарушенията в различните градове са едни и същи: основно почерпен водач или пък двама пасажери на една тротинетка – нещо, което е забранено. От полицията на свой ред напомнят, че тротинетките не са играчки, а средства за придвижване, и тези, които ги карат, не бива да забравят за това.

В Хамбург например на разположение на желаещите са 2800 такива превозни средства и досегашният опит от ползването им се обобщава от местните власти с думите „не са проблем“. Оплакванията от тях са малко – модерните возила се използвали „разумно“. В града са установени 500 зони, в които паркирането на тротинетките е забранено – основно около зелени площи, реки и езера.

Ако има някакъв проблем – той е основно с безразборното им оставяне тук и там, затова е пълно с призиви за повече регламент в тази сфера. От Християндемократическия съюз настояват местата за оставяне да бъдат обозначени и да не стига до струпване на тротинетки пред Бранденбургската врата или пред Катедралата в Кьолн например. Не бива и да се хвърлят в реката – какъвто случай е имало в Любек, където полиция е трябвало да вади тротинетка от река Траве.

А тези, които ги събират – хората, наричани ловци, са предимно студенти или почасови работници, на които се плаща на тротинетка. Предизвикателствата пред тях не са малко, тъй като потребителите на возилата наистина ги оставят къде ли не – като например на петия етаж на жилищен блок или в хола на жилището. В такива случаи събирачите им дистанционно ги карат да мигат и да сигнализират, за да бъдат изкарани навън. Теглото им е над 20 кг, така че „ловците“ трябва да са достатъчно мускулести. И в 99,9 процента от случаите са мъже, макар че в Кьолн и една жена се пробвала в бранша.

До момента в Германия има четири фирми, които предлагат тротинетки за временно ползване: Cirk, Lime, Tier и Voi. От понеделник обаче вече стават пет с американската фирма Bird. За нея пише, че е „тежка категория“ в бранша и сега иска да превземе и Германия. За целта е разработен специален модел, който има две ръчни спирачки. Тротинетките трябва да са в състояние да „отхвърлят“ до 50 км с едно зареждане на батерията.

 

Коментари

Тротоарите са за пешеходци.

Моля моторизирните колесни превозни средства да се изместят към пътното платно, където им е мястото.

А на селската пръчка, която нарисува "велосипедни алеи" по и бездруго задръстените с кръчмарски маси и паркирали таралясници тротоари може да се каже само едно - марш от Московска 33, крадло некадърна.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията