"Ние сме против видимия въздух".
Това заяви кандидатът за кмет на София от "Демократична България" арх. Борислав Игнатов при представянето на втората част от програмата за управление - за зелена столица. Срещата бе "на мястото с най-мръсен въздух не само в София, но и в европейска столица" - а именно района на "Орлов мост" в началото на Борисовата градина.
По думите на Игнатов мръсният въздух е резултат от дълго бездействие и дълго неглижиране на големи проблеми, които се задълбочават с всяка годна. Две са направленията, в които спешно трябва да се работи - първото е намаляване емисиите от вредни газове, а второто - увеличаване производството на кислород и пречистване на въздуха.
Архитектът даде пример за възможно решение за намаляване поне частично на замърсяването от автомобили. Първо - ограничения за движението на тежкотоварни автомобили в рамките на града, защото един камион "цапа" между 20 и 100 пъти повече от лека кола. Второ - в дни, в които нивото на заплашаване е опасно за здравето, в централната градска част на София да не се допускат свободно автомобили с регистрация извън столицата. Мотивът - за тези автомобили данъци се плащат в общините, където са регистрирани, но замърсяването е в София и тя трябва да инвестира в справяне с проблема. Подобни идеи се обсъждат и в други европейски столици, в някои има и такса за влизане в центъра с кола въобще.
Подобряване на обществения транспорт и градската среда, така че да се стимулира алтернативно придвижване на гражданите, както и реален контрол върху емисиите, които изхвърлят автомобилите и реални санкции са други идеи, но цялостната концепция ще е бъде разгледана в следваща част от програмата му - "София - мобилна столица".
Арх. Игнатов обясни, че за подобряване на качеството на въздуха е нужно и залесяване, най-вече с широколистна растителност. И предложи за всеки подаден глас на местния вот в София на 27 октомври - без значение за кого, да се посади ново дърво. Други мерки са свързани с решаване на проблема с отоплението в града през зимните месеци - заради това, че отоплението на твърдо гориво и още повече горенето на гуми, боклуци и т.н. е сред най-сериозните фактори за замърсяване. Стимулиране на гражданите да използват "чисто" отопление, незабавен одит на "Топлофикация" София, газификация и др. са сред предложенията.
В програмата за чиста и зелена София се предлага още реформа в начина на събирате на отпадъци - нова система на сметосъбиране, съобразена с преобладаващия тип строителство и разделно събиране при източника. Такса „битови отпадъци“ ще бъде спрямо реалното количество изхвърлени отпадъци, на принципа „замърсителят плаща“, гласи още програмата.
Възстановяване и подобряване на достъпността до Витоша, комплексно и ефективно използване на минерални води в София и гарантиране на запазването на зелените площи в междублоковите пространства, чрез отразяването им в ОУП е също част от плана.
"София - чиста и зелена столица" е втората част от програмата, която от "Демократична България" представят. Първата бе "София - дигитална столица".
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни