Все повече хора ги използват в Париж, Лос Анджелис и Москва. И в София електрическите скутери стават все по-популярни, а в Германия беше по различно – съвсем доскоро бяха забранени. Миналата година в германската столица полицията е конфискувала 70 тротинетки.

Но от средата на юни 2019 г. в Германия бе позволено електрическите скутери да се движат по пътното платно. Веднага се появиха компании, които задръстиха центровете на германските градове със скутери под наем. В Берлин вече има пет такива фирми. И още една се готви за старт – италианска, пише „Дойче Веле”.

Електрически скутери, наводнили центъра на Берлин, докарват шофьорите до ярост – защото трябва да бъдат особено внимателни, когато човекът на скутера – по една или друга причина – вдигне едната си ръка от кормилото и превозното му средство започне да криволичи опасно на малките си колела, заплашвайки да пресече пътя на автомобила.

В Берлин изглежда все повече хора започват да ги смятат за напаст. Според германски експерти, електрическите тротинетки не допринасят нито за опазването на околната среда, нито за облекчаването на градския трафик. Най-често се превръщат в забавление за пешеходци, а не в алтернатива на автомобила.

Но не само автомобилистите и младите майки с детски колички, които трудно маневрират по тротоарите, задръстени с електрически скутери, негодуват от новото увлечение, пише „Дойче Веле”. Федералната агенция за опазване на околната среда (UBA) беше принудена да разочарова всички, които вярват, че с използването на електрически скутери в града допринасят за опазването на климата.

Мотоциклетът е по-полезен за хората и природата

„Електрическите скутери като тези, които се предлагат под наем в градските центрове, понастоящем не носят никакви ползи за околната среда“, се казва в изявление, публикувано в уебсайта на UBA във вторник, 3 септември.

Причината според експертите е, че електрическите скутери най-често не заменят пътуване с автомобила, а пътувания с обикновен велосипед или просто ходене пеш.

„Разстоянията, които изминават, често са много кратки – обяснява директорът на UBA Мария Краутцбергер, – и като правило тези разстояния също толкова лесно могат да бъдат преодолени пеша, с автобус, трамвай или обикновен велосипед.“

А когато вместо да походим пеш или да покараме велосипед, се качим на скутер, това не е добре нито за околната среда, нито за здравето ни.

В Германия все още не са провеждани анкети сред потребителите на тротинетки по тази тема, но такива бяха проведени в Париж. От 4000 анкетирани парижани, които наемат електрически скутери, почти половината (47%) казват, че ако няма такава услуга, ще ходят пеша, 29% ще пътуват с градски транспорт, а 9% ще карат колело. Електрическият скутер се е превърнал в алтернатива на автомобила или таксито само за 8% от анкетираните.

Електрическият скутер със сигурност има по-добър екологичен баланс от автомобила, но...

„... Но – продължава Краутцбергер – в сравнение с обикновен мотоциклет, който предлага същата бързина и възможност за повече багаж, електроскутерът е вариант - по-вреден за околната среда, а не е по-добра алтернатива.“

Въглеродният отпечатък на батериите

Експертите на UBA обясняват подробно рисковете за природата и човека, свързани с добива на кобалт, никел, мед, алуминий и други метали, които се използват при производството на електрически скутери и батерии за тях.

Допълнение към обществения транспорт

Проблемът е, че зоната, в която се предлагат електрически скутери под наем, е ограничена до центъра на града. В покрайнините ги няма. Ако компаниите за отдаване на под наем разположат своите тротинетки не само в центъра на града, но и в по-отдалечените квартали, изтъква Мария Краутцбергер, това ще е различно. Тогава би имало смисъл хората бързо да изминат поне част от твърде дългия път на електрически скутер, вместо с автомобил.

Асоциацията на германските градове (Deutscher Städtetag) също обръща внимание на проблемните тенденции в масовото увлечение по електрическите скутери. В препоръките си към общинските власти Асоциацията съветва да се търси интеграция между обществения транспорт и системата за наемане на скутери в една обща мрежа.

„Колкото по-плътно бъдат интегрирани електрическите скутери в градската мрежа на обществения транспорт, толкова по-голям е шансът пътниците да използват тази услуга в първия и в последния километър от пътуването си“, пише в препоръките на Агенцията.

Площад Славейков