Article_top

За поредна година неправителствената организация Институт за развитие на публичната среда проследява дали доставчиците на медийни услуги спазват задължението да публикуват договорите си с политически субекти в тридневен срок след подписването им, както и кои политически партии колко пари са наляли в тях. 

Мониторингът обхваща 42 национални и регионални медии – 10 телевизии, 3 радиостанции, 16 вестника и 13 информационни сайтове и агенции. Така 10 дни след началото на кампанията за местни избори в края октомври организацията публикува първите резултати от мониторинга с актуалност към 6-ти октомври.

Ето каква е "равносметката" до момента:

ВМРО е изхарчила най-много

От обобщените данни излиза, че политическата партия, която е дала най-много пари за медийно отразяване е ВМРО-БНД със 106 826 лв. Най-много от тях са били пренасочени към близката до депутата и бизнесмен от ДПС Делян Пеевски - Канал 3 - 35 000 лв. На второ място по получени пари от партията на Красимир Каракачанов е Българската национална телевизия, следвана от Телевизия "Европа" и "Дарик радио". 

Движението за права и свободи до момента пък е похарчило 105 500 лв. Очаквано - най-големият печеливш отново е Канал 3 с 30 000 лв. Следват БНТ, вестник "24 часа", "Дарик радио" и сайтът "Епицентър".

До 6-ти септември БСП е изхарчила малко над 96 000 лв. Този път най-много е получило "Дарик радио", следвано от Канал 3 и "Епицентър".

Въпреки че преди старта на предизборната кампания премиерът Бойко Борисов заяви: "На евроизборите сме дали на огромния брой медии от партийната субсидия, сега не даваме на никой", от данните става ясно, че управляващите са изразходвали почти 75 000 лв. Най-много е получила националната телевизия, следвана от в. "24 часа", Канал 3 и "Дарик радио".

Инициативният комитет за издигането на Мая Манолова за кмет на София пък е изхарчил общо малко над 33 000 лв., като по-голямата част от тях са отишли при в. "24 часа" и сайтът Дир.бг.

Друг от фаворитите за кметския пост в столицата - коалицията "Демократична България" е отделила до момента едва 12 000 лв., повечето разпределени към сайта "Вести", БНТ и БНР. 

Печели Канал 3

Както се очаква от горепосочените данни, първенец по привличане на средства за медийно отразяване на политическите партии е телевизия Канал 3. Общата сума на парите, влезли в касата на медията до 6 октомври е почти 130 000 лв. Освен инвестициите на ВМРО и ДПС, на телевизията са платили още "Воля" на Веселин Марешки, БСП, АБВ, НФСБ и "Възраждане". Интересно е, че на шесто място е бизнесменът Александър Ваклин - независим кандидат за общински съветник в София. Той стана известен покра делото за приет подкуп от бившата кметица на столичния район "Младост" - Десислава Иванчева. Именно Ваклин беше човекът, който подаде сигнал, че е бил изнудван от Иванчева. 

Втора по приходи от медийно отразяване на политическите партии се нарежда БНТ. Следват в. "24 часа", "Дарик радио", ТВ "Евроком" и в. Марица. Специално ТВ "Евроком" продължава с практиката си да сключва договори за безвъзмездно отразяване – общо 9 на брой, като те са със следните участници в кампанията: "Възраждане", "Воля", БСП, коалиция "Ние, гражданите", коалиция "Движение заедно за промяна", коалиция “Алтернативата на гражданите", партия "Ред, законност и справедливост" и ИК Радослав Каратанчев. През тази кампания вече и ТВ "Европа" има сключен безвъзмезден договор – с партия ГЕРБ, пишат авторите на изследването. 

От Института за развитие на публичната среда поясняват, че към датата на публикуване на доклада, само 27 от включените в мониторинга медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите. Тук трябва да се отбележи, че в. Черноморски фар е обявил само първите страници на договорите, от които няма как да се разбере тяхната сума. 

Останалите 15 медии нямат или не са публикували сключени договори с участниците в предизборната надпревара. 

Интересно е, че в. "Труд" маркира платено съдържание в броевете си – както се вижда на снимката от броя от 07.10, но не е обявил сключени договори с участниците в кампанията. 

 

За поредна година неправителствената организация Институт за развитие на публичната среда проследява дали доставчиците на медийни услуги спазват задължението да публикуват договорите си с политически субекти в тридневен срок след подписването им, както и кои политически партии колко пари са наляли в тях. 

Мониторингът обхваща 42 национални и регионални медии – 10 телевизии, 3 радиостанции, 16 вестника и 13 информационни сайтове и агенции. Така 10 дни след началото на кампанията за местни избори в края октомври организацията публикува първите резултати от мониторинга с актуалност към 6-ти октомври.

Ето каква е "равносметката" до момента:

ВМРО е изхарчила най-много

От обобщените данни излиза, че политическата партия, която е дала най-много пари за медийно отразяване е ВМРО-БНД със 106 826 лв. Най-много от тях са били пренасочени към близката до депутата и бизнесмен от ДПС Делян Пеевски - Канал 3 - 35 000 лв. На второ място по получени пари от партията на Красимир Каракачанов е Българската национална телевизия, следвана от Телевизия "Европа" и "Дарик радио". 

Движението за права и свободи до момента пък е похарчило 105 500 лв. Очаквано - най-големият печеливш отново е Канал 3 с 30 000 лв. Следват БНТ, вестник "24 часа", "Дарик радио" и сайтът "Епицентър".

До 6-ти септември БСП е изхарчила малко над 96 000 лв. Този път най-много е получило "Дарик радио", следвано от Канал 3 и "Епицентър".

Въпреки че преди старта на предизборната кампания премиерът Бойко Борисов заяви: "На евроизборите сме дали на огромния брой медии от партийната субсидия, сега не даваме на никой", от данните става ясно, че управляващите са изразходвали почти 75 000 лв. Най-много е получила националната телевизия, следвана от в. "24 часа", Канал 3 и "Дарик радио".

Инициативният комитет за издигането на Мая Манолова за кмет на София пък е изхарчил общо малко над 33 000 лв., като по-голямата част от тях са отишли при в. "24 часа" и сайтът Дир.бг.

Друг от фаворитите за кметския пост в столицата - коалицията "Демократична България" е отделила до момента едва 12 000 лв., повечето разпределени към сайта "Вести", БНТ и БНР. 

Печели Канал 3

Както се очаква от горепосочените данни, първенец по привличане на средства за медийно отразяване на политическите партии е телевизия Канал 3. Общата сума на парите, влезли в касата на медията до 6 октомври е почти 130 000 лв. Освен инвестициите на ВМРО и ДПС, на телевизията са платили още "Воля" на Веселин Марешки, БСП, АБВ, НФСБ и "Възраждане". Интересно е, че на шесто място е бизнесменът Александър Ваклин - независим кандидат за общински съветник в София. Той стана известен покра делото за приет подкуп от бившата кметица на столичния район "Младост" - Десислава Иванчева. Именно Ваклин беше човекът, който подаде сигнал, че е бил изнудван от Иванчева. 

Втора по приходи от медийно отразяване на политическите партии се нарежда БНТ. Следват в. "24 часа", "Дарик радио", ТВ "Евроком" и в. Марица. Специално ТВ "Евроком" продължава с практиката си да сключва договори за безвъзмездно отразяване – общо 9 на брой, като те са със следните участници в кампанията: "Възраждане", "Воля", БСП, коалиция "Ние, гражданите", коалиция "Движение заедно за промяна", коалиция “Алтернативата на гражданите", партия "Ред, законност и справедливост" и ИК Радослав Каратанчев. През тази кампания вече и ТВ "Европа" има сключен безвъзмезден договор – с партия ГЕРБ, пишат авторите на изследването. 

От Института за развитие на публичната среда поясняват, че към датата на публикуване на доклада, само 27 от включените в мониторинга медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите. Тук трябва да се отбележи, че в. Черноморски фар е обявил само първите страници на договорите, от които няма как да се разбере тяхната сума. 

Останалите 15 медии нямат или не са публикували сключени договори с участниците в предизборната надпревара. 

Интересно е, че в. "Труд" маркира платено съдържание в броевете си – както се вижда на снимката от броя от 07.10, но не е обявил сключени договори с участниците в кампанията. 

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Какъв ще е резултатът от първия тур на изборите в София?