В ранни зори премиерът Бойко Борисов се обозначи наживо във фейсбук - със строителен инженер, ангажиран в строежа на магистрала "Хемус" и вицепремиера Томислав Дончев на задната седалка в джипа.
Инспекцията на строящото се трасе от аутобана след пътния възел Боаза идва след сигнала от екодружество "Балканка" за незаконен добив на баластра от коритото на река Вит, която според тях се влага в насипите на новия път. От дружеството предупредиха за екокатастрофа в района заради действията с коритото на реката. Преди ден бТВ разказа за случая, а в късния следобед вчера реагираха институциите - от пътната агенция към МРРБ обявиха, че нямат общо с дейностите и не са "възлагали изпълнението на никакви дейности край река Вит, свързани с изграждането на участък от магистрала "Хемус", която се строи от държавната компания "Автомагистрали".
От екоминистерството пък дойде информация, че става дума за действия на областната управа в Ловеч, която е започнала почистване на речното корито, но без задължителните по закон съгласувания и разрешения от "Басейнова дирекция". Действията са били спрени. Ще се наложат административни санкции на областния управител - в случая Ваня Събчева в Ловеч, става ясно още от съобщението.
Развитие по случая и какво точно и кой прави в река Вит се очаква по-късно през деня.
Стигайки до мястото, Борисов се обърна към строителя, когото возеше, и се завърза следния разговор:
- Тук ли сте пипали вие баластрата?
- Не сме пипали нищо, не...
- А, не! Казал съм, че ще има глоби за областни управители, актове, всичко. Ако още веднъж ме скарате с еколозите, ще видиш какво ще ви направя...! Археолози, еколози, сега много помагат.
- Почистването на реката е много необходимо, миналата година...- включи се строителят, но не успя да продължи мисълта си
- Хубаво сте почистили, ама сте попрекалили, да ти кажа. И затова сега да ми излязат проверките - ще ги видим... Ще глобя всички.
Строителят от "Хемус" все пак показа как "хубаво се е отпушило", как иначе имало риск от подкопаване на фундаменти, като се повишавали водите на реката - тя се качвала чак до моста, какви площадки трябват за разполагане на строителна техника и т.н.
От разказа от задната седалка обаче се разбра следното - заради първото лице, множествено число, в което се изразяваше събеседникът на премиера - все пак строежът на "Хемус" има нещо общо с действията по Вит:
"... не сме копали надолу да нарушаваме основата и сме отнели пласт... Тука имаше наноси, островни... Ние за да изградим съоръжението трябва да вкараме пилотни машини..." И така нататък (разговорът е след 9-ата минута от видеото в профила на премиера във фейсбук, прикачено по-долу - б.р.)
Премиерът настоя:
- Ще докарате еколозите тук да видят какво правим, ще им обясните и ще изпълните препоръките им. Разбра ли ме.
- Слушам! - отвърна събеседникът.
Премиерът все пак похвали на няколко пъти свършеното до момента, стана ясно, че текат и работи на археолози по трасето, които трябва да приключат в срок до 15 декември. Тогава ще е ясно има ли находки. Имаше и традиционните снимки с работници по трасето, заради което Борисов слезе за кратко от джипа.
Строителният инженер обясни на премиера, че почти всички фирми в България, които се занимават с изработването на греди, са ангажирани с работа заради необходимостта от над 800-900 греди за съоръженията в района. И още подробности по самия строеж на магистралата.
Пътуването - но без строителя, продължи към Габрово.
Инспекцията бе на обходния път на града, който се строи в момента. Основният говорител по темата бе Томислав Дончев, който е от региона и разказваше и какво се строи, и какво се вижда край пътя, когато няма мъгла - язовир от едната страна, жилищни сгради от другата.
Ето и видеото от Габрово.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни