Серджо Маркионе обича да шофира бързо. Шефът на ФИАТ и "Крайслер Груп" има шест ферарита, къщи в три държави, и прекарва доста от времето си на частния джет, хвърчейки между Детройт, Торино, където е централата на ФИАТ, и други предни постове на растящата му империя, пише Блумбърг.
Подкрепян от десетина кафета дневно и пакети цигари "Мурати", той щурмува ФИАТ преди десетилетие и уволни повечето от шефовете. После направи същото и с "Крайслер" през 2009 г., като още на втория ден назначи ново ръководство.
В утрото на миналия вторник Маркионе се качи на едно от фераритата си - черно Enzo, и го подкара по високоскоростната писта "Балоко", на 60 км от Торино. "Когато си ядосан", казва, натискайки газта и ускорявяйки колата от спокойните 190 километра до над 320, "няма нищо по-добро от това".
И докато той и председателя на борда на "Крайслер" Джон Елкан се канят да ударят звънеца на Нюйоркската борса за началото на търговията на новата компания Fiat Chrysler Automobiles на 13 октомври, Маркионе се засилва да създаде поредица от коли, които да вкарат в автосолоните му клиентите по цял свят.
До 2018 г. съвместната компания планира да похарчи над $ 60 млрд. за създаването на 30 модела - от мини до всъдеход "Мазерати". Маркионе смята, че това ще увеличи продажбите на групата с 60% до 7 млн. коли и ще докара печалба от 5 млрд. евро.
Маркионе знае, че скоростта е опасна. "В автомобилния бизнес понякога катастрофираш", казва той. И го знае от личен опит: през 2007 г. той размаза ферари за $ 350 000 на магистрала в Швейцария. Но е категоричен, че бавното движение също е опасно. По доставени коли "ФИАТ - Крайслер" е седми в света, а самият Маркионе казва от дълго време, че в света има място само за 6 големи автокомпании.
Презокеанският брак на двете изпаднали в затруднение регионални автопроизводители може би ще е последният камък в кариерата на Маркионе. Той казва, че до 2018 г. ще се оттегли от управлението и от това колко бързо успее да изправи на крака новата компания, ще зависи и наследството, което ще завещае.
"Идеята за съживяване на американската компания го привлече и може да видите как изгради наново "Крайслер", казва Рон Блум, член на екипа на президента Обама, който навремето осигури спасяването на автоиндустрията чрез прехвърлянето ѝ на държавата.
Планът на Маркионе се посреща от мнозина със съмнение. Половината от анализаторите, които покриват ФИАТ, съветват инвеститорите да продават своите акции. Според тях целите на шефа са нереалистични, а дългът на компанията от 10 млрд. евро - непосилно висок. Според анализаторите от IHS, през 2018 г. компанията ще произведе с 1,8 млн. по-малко от планираните 7 млн. коли.
Отпивайки еспресо от верандата на фермерската къща от 19-и век, която е в центъра на пистата "Балоко", Маркионе казва: "Свикнал съм да не ми вярват". Той казва, че си поставя амбициозни задачи, защото да се цели ниско, "това е да поставиш посредствеността в центъра на къщата. Маймуни с трици не се ловят".
Запален фен на покера, който кара спътниците му да играят на карти до среднощ в корпоративния джет на ФИАТ, Маркионе е известен повече като човек, който сключва сделки, отколкото като автопроизводител. През последното десетлетие той спаси от банкрут както ФИАТ, така и "Крайслер". През 2005 г. той опъна нервите на "Дженеръл Мотърс", заплашвайки да приведе в действие контракт, според който изпадналата в затурднение американска компания трябваше да изкупи още по-затъналия ФИАТ. Накрая се върна с $ 2 млрд. кеш (б.р., тогава "Дженеръл Мотърс" притежаваше 10% от ФИАТ и имаше 5-годишна опция да купи и останалите на пазарна цена).
Четири години по-късно той превзе "Крайслер", плащайки само 10% от 36-те млрд. долара, които германската "Даймлер" плати за него през 1998 г.
Но не беше толкова успешен с колите. Маркионе разкара легендарната италианска марка "Ланча", след като се опита да ребрандира модели на "Крайслер" за продажба в Европа. Закъсня и в Китай. И въпреки очещанията да върне "Алфа Ромео" в САЩ от 2011 г., спортно-луксозната марка няма да стъпи там поне до 2016 г., с изключението на двуместната 4С, от която тази година едва ли ще се продадат повече от 1000 бройки.
Маркионе признава, че е бил новак в автоиндустрията, когато пое ръководството на ФИАТ, но обръща внимание, че той е най-дълго задържалия се на поста ръководител на голяма европейска автокомпания.
"Аз съм побъркан на тема коли", казва той, поглеждайки подредените мазератита и ферарита в постройката, която някога е била конюшня на пистата "Балоко". "Но инстинктът ми за самосъхранение е по-силен от страстта към колите".
Този инстинкт го накара да изостави масовия пазар в Европа, който според него е твърде претъпкан, за да даде значителна печалба. Плановете му са да преобрази недостатъчно използваните заводи на ФИАТ в Италия в центрове за експорт на по-скъпи коли. През 2000 г. ФИАТ произведе 1,4 млн. коли в Италия. До 2013 г. продукцията падна до 400 000, след като ФИАТ спря модели, които директно се конкурираха с бестселъри като "Фолксваген Голф".
"Доста се помъчихме, за да видим как най-добре да използваме възможностите на това, което имаме в Италия", казва шефът на Маркионе Елкан, който е пра-правнук на Джовани Аниели, който създал ФИАТ през 1899 г.
Двамата формират странен екип. Докато Маркионе винаги е готов с бърз, понякога граничещ с простащина отговор, върлинестият 38-годишен Елкан говори бавно, сякаш всяка от думите му минава през цедка.
На "Балоко" той носи костюм на тесни райета, с червена жилетка и синя вратовръзка, рядко се появява с разкопчано горно копче на ризата, в ярък контраст с традиционния за Маркионе черен пуловер и тъмносини широки панталони. Като наследник на фамилията Аниели, Елкан е нещо като кралска особа в Иалия и е във фокуса на таблоидите. Пие чай вместо кафе. Не пуши. И има само едно ферари.
"Въпреки различните им темпераменти и 24-те години, които делят възрастите им, Елкан и Маркионе се разбират много добре", казва Бил Форд, ннук на създателя на Форд Хенри Форд, чиято фамилия познава клана Аниели от над 50 години. "Винаги е странно, когато си шеф на някой много по-възрастен, но съм впечатлен, че това не е вярно за двамата", казва той.
Елкан и Маркионе казват, че си пращат по няколко деетки съобщения на своите блекбърита всеки ден, предимно на английски, въпреки че и двамата имат италианско потекло. Елкан, който още на 28 години пое управлението на фамилните активи казва, че Маркионе го е научил да бъде гъвкав.
"Не можеш да планираш всичко", казва той. "Разбрахме, че понякога щастливата случайност е факт". Маркионе добавя със своя дрезгав глас, прекъсван от пушаческа кашлица: "Простотията се случва". Някои хора на високи позиции, които познават и двамата смятат, че между двамата има отношение като между баща и син, но самият Маркионе казва, че за него Елкан е като по-малкото братче.
Коравата марка "Джип" е централна за техния план. Маркионе смята да започне да прави всъдехода "Чероки" в Китай до 2016 г., опитвайки се да удвои продажбите му до 1,9 млн., главно чрез петорно увеличение на доставките в най-населената нация на света. "Името "Джип" внушава доверие и е разбирано от всеки", казва Маркионе. Очакванията му са "Алфа Ромео" и "Мазерати" да привлекат купувачите на БМВ, "Мерцедес" и "Ауди".
"Германската репутация, че правят по-качествени коли от италианците, е пълна глупост", казва Маркионе.
Важно е да се разбере, че всяка марка означава нещо. С "Ферари" е лесно - много бързи коли, които струват повече, отколкото един работник изкарва за десетилетие. Не е толкова трудно и с "Алфа", "Мазерати", "Джип", и дори "Додж", който се рефокусира около масъл-карове като "Чарджър" и "Чалънджър". Но е трудно с марките, които носят иметага та компанията. "ФИАТ е костелив орех в Европа, а "Крайслер" в САЩ", признава Маркионе.
"Крайслер", чието предишно ръководство се опитваше да намести като почти луксозен, вече е позициониран като евтин. Новият седан 200, който стана известен като колата, карана от Еминем в рекламата за "Супер боул 2011" със слоган "Внос от Детройт", се продава добре. Но брандът има само три модела, а продажбите в САЩ са паднали с 6% тази година.
ФИАТ се опитва да си напомпа имиджа в САЩ и Европа с ретро-хипарския 500, който цели да отговори на марката "Мини" на БМВ. "Проблемът е, че италианската идентичност се губи на други места. В момента Бразилия произвежда повече фиати от всяка друга страна и когато бразилец отиде в Ню Йорк и види ФИАТ, казва: Хей, това е бразилска кола!", обяснява Маркионе.
На пистата Балоко Маркионе и Елкан настояват да демонстрират "кръстосаното опрашване" на техните брандове. В задния двор на фермата "Джип Ренегейд" стои заедно до италианския си братовчед "ФИАТ 500Х", и двамата са направени във фабриката в Мелфи, на 160 километра от Неапол. "Това е истински джип, който ще те отведе навсякъде", казва Маркионе, тупвайки задницата на синия "Ренегейд".
На индустриален жаргон и двете коли споделят обща платформа, което означава и повечето неща, които виждате - двигател, оси, въздухопроводи, дръжки за прибиране на стъклата. Грубо пресметнато, трябват около $ 1 млрд., за да може един автомобил да излезе от масата на дизайнера до автомобилния магазин. А пригаждането на платформа за нов модел отнема не повече от $ 300 млн.
Въпреки, че двете коли изглеждат различно, те споделят около 40% от своите компоненти.
"Ренегейд" е четвъртит и мускулуст, с широка стъпка и 6-стеблената решетка на "Джип", която го кара да изглежда, че току-що е пресякъл поток в Айдахо, макар и да се намира на оживена улица в Шанхай.
500Х, който също е 4х4 и е вдигнат високо като джип, носи привлекателните извивки на оригиналния ФИАТ 500 и е предназначен да предизвиква асоциации с долче вита безгрижие, независимо дали е в чикагски мол или на "Виа Венето" в Рим. "Той е градски, цивилизован, най-доброто от Италия", казва Маркионе, махайки с ръце над сметановия на цвят 5-местен автомобил.
Маркионе познава добре културните бариери, които разделят италианците и техните американски партньори. Той е роден в Киети, малък планински град на два часа път от Рим (с ФИАТ 500, може би два пъти по-бързо с ферари, карано от Маркионе). 14-годишен, семейството му напуснало страната и се преместило в Торонто, където Маркионе научил английския от нулата.
След като учил философия, право и бизнес, той започнал работа като счетоводител в Канада. Затвърдил репутацията си в швейцарската компания за продуктови тестове SGS SA, където удвоил печалбата чрез намаляване на разходите и уволняване на цели пластове мениджъри.
SGS била контролирана от Елкан, известен като "Джаки" за повечето от стоте члена на клана Аниели, чиито милиарди той управлява. През 2004 г. Елкан търсел ново ръководство във ФИАТ, който загубил над 6 млрд. евро за последните две години, и обърнал внимание на успеха на Маркионе в SGS.
Тогава повикал Маркионе на вечеря в женевски хотел. Над кафе и грапа, Елкан пуснал идеята Маркионе да управлява ФИАТ. "Никога не ме е молил да работя за него. Попита ме дали мога да му подам ръка и му казах да", спомня си Маркионе.
Въпреки, че акциите на новата компания ще се търгуват в Ню Йорк, тя ще бъде регистрирана в Холандия, а нейната централа ще е в Лондон. ФИАТ плаща един от най-скъпите наеми, защото следващата година корпоративният данък във Великобритания пада на 20%, докато в Италия е 31,4%, а в САЩ е около 40.
Холандското законодателство дава на Елкан предимството контролиращият акзционер да увеличава правото си на глас. Така чрез компанията "Ексор", която държи 30% от акциите на ФИАТ, Елкан ще има около 40% от гласовете.
Елкан ще трябва да понесе сериозно историческо бреме, изкарвайки ФИАТ от Италия. Все пак, името на компанията е акроним от Fabbrica Italiana Automobili Torino, (Италианска авто фабрика Торино). И Елкан седи в офиса, наследен от негоивя дядо Джани Аниели, авантюристичната легенда на светските страници на европейските вестници, известен на всеки в Италия като L’Avvocato (Адвоката), повече от десетилетие след смъртта му.
Най-големият профсъюз в страната, CGIL, кртикува плана на Маркионе да изостави италианските корени на ФИАТ и работниците, които създадоха компанията. Диего Дела Вале, президент на компанията за обувки "Тод'с", отдавна твърди, че Маркионе иска единствено да обогати себе си за сметка на работниците.
Той повтори критиките си и в известното тв ток шоу Otto e Mezzо на 26 септември, когато с 6 часа часова разлика Маркионе даваше пресконференция с премера на Италия Матео Ренци близо до Детройт. Дела Вале нарече шефа на ФИАТ "лъжец, който не изпълнява обещанията си".
Маркионе отвръща, че му е обиден и че проблемът е, че в тази държава всеки се смята за експерт.
Маркионе намира подкрепа на най-високо равнище в Италия. Бившият премиер Марио Монти откри продуктовите линии на Ренегейд и 500Х. А на 26 септември Ренци прекара следобеда си с него в централата на "Крайслер". След като приключи обиколката си в завода, Ренци каза, че преобразяването на ФИАТ от Маркионе може да служи като модел за италианската индустрия.
"Най-важното нещо не е къде е централата и къде се правят годишните събрания, а стратегията за инвестиции в страната", каза премиерът.
И докато Маркионе казва, че ФИАТ може да управлява сам инвестиционния си план, той би могъл да организилра друг алианс, ако дойде подходящата възможност. Без да посочва потенциални партньори, той казва, че има вероятност от обединение, което може да създаде компания, по-голяма от най-големия автомобилен производител в света, "Тойота". "Индустрията има нужда от това. Все още сме доста разпокъсани за нивото на капитал, от което имаме нужда", казва Маркионе.
Ако такава сделка се случи, Маркионе не очаква да се мотае до 2018 г., за да я осъществи. Той казва, че вече набира подходящ екип за тази работа, след като Елкан казва, че няма интерес да съчетава ролята на председател на борда и изпълнителен директор.
"Питате ме дали има други неща освен това? Разбира се", казва Маркионе, палейки поредната цигара. "Искам да мога да мисля, а това не винаги е възможно на този пост".
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни