Article_top

Боряна Антимова

Над 500 млади ентусиасти се събраха, за да сверят часовниците си, да споделят идеи и да чуят лекции от водещи специалисти на StartUP NEXT 2014 – най-голямата конференция за предприемачи у нас. Събитието започна вчера и продължава днес в Sofia Event Center, а да чуят 33-мата лектори от няколко континента и за да се запознаят с българския опит в стартъпите, дойдоха гости от Македония, Румъния, Сърбия и Турция. За тези, които не успяха да си купят билети, имаше живо излъчване.

За стартъп екосистемата това е Събитието, което събира на едно място всички предприемачи – настоящи и бъдещи, студенти, инвеститори, мениджъри или просто хора с много идеи и най-вече страхотен ентусиазъм.

“Половината от гостите са хора, които са стартирали вече и са част от акселераторите, подкрепени от Eleven, Launchhub и Pre Axelerator, а другата част - такива, които искат да започнат собствен бизнес“, каза пред “Клуб Z” Крис Георгиев, основен организатор на събитието.

Присъстват и около 60 студенти. Има и 30 ВИП гости, които са си купили билети на двойна цена, но ще имат привилегията да участват в нетуъркинг ивент с големите имена в предприемачеството.

В петък още от ранни зори пред входа на центъра се изви дълга опашка. В 9 часа залата беше пълна. Никой не искаше да пропусне откриването и първата лекция на стартъп гуруто Боб Дорф – едно от най-значимите имена в Силициевата долина и в световната стартъп екосистема.

Форумът беше открит от посланичката на САЩ Марси Рийс, която говори за значимостта на стартъп движението за развитието на индустрията.

Н. Пр. Марси Рийс - посланик на САЩ.


“Страхотно е, че толкова много млади хора се събраха, и че успяхме да им задържим вниманието. От самото начало до края залата беше пълна - сподели Крис. - Много от гостите ни поздравиха и за това, че сме се погрижили за нечуващите хора. За тях има жестомимичен превод на български и на английски, от сертифициран преводач от САЩ.”

Очаквано съавторът на “библията за предприемачи” - „Наръчник на собственика на стартъп“ Боб Дорф беше посрещнат с бурни аплаузи, а и той самият беше много развълнуван. “В България виждам толкова много надъхани млади хора, това е вдъхновяващо”, каза предриемачът.

Стартъп легендата говори с много страст и вдъхновение за няколкото важни стъпки при стартъпите. Боб Дорф е основател на lean startup методологията за разработване на продукти и услуги, според която всяка идея в предприемаческия бизнес се валидира със серия от хипотези.

“Излезте от офиса - беше първата стъпка, за която говори Боб. - Срещайте се с хората и си говорете с тях, за да разберете от какво имат нужда, какво ги вълнува и дали наистина това, което мислите, че е ценно, ще оценят и те, или е идея само във вашата глава”, каза той.

 

Боб Дорф е жива легенда в стартъпите. Снимки Маргарит Ралев.

Втората стъпка за успешен стартъп той нарече the pivot (“завъртане”). Когато вече имаш някаква идея и си говорил с хората да я завъртиш по такъв начин, че да съответства на това, което искат клиентите, без да се промени основата.

“Важното е да се ръководите от очакванията на клиента, а не на компанията или на хората около вас. Не питайте родителите си и хората от вашето обкръжение, те винаги ще ви подадат позитивен фийдбек (“обратна връзка”)", каза още топ предриемачът. Той посочи пример с дете, което е “най-грозното на света”. “Ако  питаш роднините, те ще ти кажат: “О, колко е хубаво, колко е сладко”, и няма да добавят нищо конкретно: виж каква му е косата, какви са му очите и т.н.”, пошегува се той.

“Стартъпът не е умален вариант на голяма компания, той изобщо не е компания. Той е временна организация, група от енергични, креативни хора, които са готови да излязат от рамката на компанията, в която работят, и да направят нещо ново”, обясни Дорф.

Той подчерта, че във всички училища учат, че първото важно условие да имаш успешна компания е да направиш бизнес план от над 50 страници. Пишеш какви ще ти бъдат продажбите след една година, две години, измисляш числа и накрая нищо от това, което си написал, не е реално. Докато предприемаческата идея е да започнеш с близък модел – да развиеш идеята си и да таргетираш, да определиш точната група, от която очакваш да бъдат твоите потребители.

В двата дни на конференцията са обособени 4 дискусионни панела: за стартъп и образование, за жените в предприемачеството, за развитие на предприемачеството в глобален аспект, за SEED инвестиции и бързи продажби, работилница по дизайн мислене и Google инструменти за стартъпите. В 15 презентации на световни авторитети в предприемачеството гостите създават ефективни контакти с ценни партньори.

Основни акценти в програмата тази година са техниките за маркетиране на стартъпи и продажбите на световния пазар. Темата на конференцията е Growth Hacking или “хакване на растежа” - термин, който се налага през последната година в стартъп средите. Означава прилагане на успешни маркетингови техники за растеж - как с хакове и без голям бюджет може да се постигнат огромни посещения на сайта или феноменални продажби.

“В IT средите да хакнеш нещо, означава да проникнеш в същността му, да разбереш как работи и да направиш така, че да работи по-бързо и по-добре”, обясняват организаторите.

 

В почивката - емоционални срещи с приятели.

Един от основните акценти на форума вчера беше дискусионният панел Women in tech - за жените в технологичните компании. Високотехнологичната общност е доминирана от мъже и това се смята за един от трудно разрешимите проблеми. Затова в големите технологични центрове като Силициевата долина се водят дискусии как да се промени съотношението в полза на нежния пол. Въвежда се задължителна квота от 30% жени на ръководни постове.

В дискусията участваха Ирина Джамбазова, Луси Монтел, Ярмила Плаха, Моника Ковачка-Димитрова и Анка Албу. Те говориха за това, че жените в хай-тек общността са разединени. От една страна се говори за дискриминация на нежния пол, който се бори за равни кариерни възможности. Други пък подчертават, че не искат някаква привилегия затова, че са слабият пол и да се налага задължителна квота от 30%. Те настояват на конкурсите за високи мениджърски позиции да се вземат предвид единствено техните качества и компетентност, а не задължителна квота от 30% за жени мениджъри.

Тазгодишната конференция ще се запомни и с решението да се даде по-голяма видимост на стартъп движението в обществото, като се учредяват първите български стартъп награди и се създава специализирана медия.

Наградите StartUP Awards са по инициатива на стартъп общността у нас, учредяват се от фондация StartUP в партньорство с организацията Start It Smart и ще се проведат през декември. Основната им цел е да популяризират най-успешните стартъпи у нас и движението като цяло. В пет категории ще бъдат номинирани по различни показатели най-успешните стартъпи за годината.

“Вече има достатъчно голяма общност от стартиращи компании, случват им се хубави неща. Трябва да се популяризират усилията на тези млади хора, които реално добавят стойност в обществото и създават продукти. Искаме да покажем на обществото ни как някои технологични компании се борят, развиват се, създават продукти и са успешни. И как някои хора вместо да седят вкъщи и да се вайкат, че няма работа, създават собствени компании. А други заради стартъп проекти напускат супер яките служби в големи корпорации, - коментира Крис. - Бяхме в Бургас, хората там казват: “Тия неща, които ни говорите, са много хубави, но в нашия град не са приложими, защото тук няма работа”. Казваме им: “Ние не говорим как да си намерите хубава работа, а как да си стартирате свой бизнес”.

Идеята на новата медия www.startup.bg е да бъде само на английски, тъй като цялата систематизирана информация за стартъпите е на този език, приет като задължителен в общността в света.

“При нас постоянно идват новини от стартъп организации, от други инвеститори и организации, от западни медии. Те питат: Къде мъже да се прочете на английски какво се случва в България със стартъпите? Чухме, че има много интересни неща, но няма едно място в интернет, на което да ги насочим”, казва Крис. Той събира няколко колеги, с които ще списват медията на доброволни начала.

На същия доброволчески принцип се организират всички събития на стартъп общността – конференции, уикенди, срещи. Крис и колегите му организатори са висококвалифицирани специалисти, основно от IT средите, които развиват собствен бизнес и успоредно с това инвестират голяма част от свободното си време в стартъп движението, защото намират това за вдъхновяващо.

Динамиката в този сектор е голяма и е трудно да се преброят стартъпите, но по данни на фондация StartUP 150 наши компании са получили финансиране, а общият брой на такива компании е около 500. “Само в сферата на високотехнологичните стартъпи са ангажирани около 2000 човека, без да броим малките фирмички и студия, в които се правят сайтове и мобилни апликации, пишат се програмни кодове и т.н.. Така че сме голяма общност”, коментира организаторът.

В програмата на конференцията е включен и фондът Eleven с паралелния панел StartTrek, който организира поредица от събития с цел да разпространява ноу-хау и успешни истории за стартиращи компании от европейски основатели и предприемачи и да създава по-силни стартъп общности в целия регион. През последните 12 дни StartTrek гостува на Истанбул, Букурещ, Белград, Подгорица и Загреб и финалът му се поставя днес на конференцията.

И основният организатор на форума Крис Георгиев не устоя на изкушението да се включи в играта Game of Apps, като се снима с меч и щит. Снимка Фондация StartUP.

Оригинално беше презентиран конкурсът за мобилни приложения на Vivacom - #newbornideas. Организаторите поставяха гостите в режисиран сюжет – като герои от Game of Apps (“Играта на приложенията”) и им правеха снимки за спомен пред бутафорна стена със средновековни каски, мечове и щитове. В паузите почти никой не устоя на изкушението, всички се забавляваха, включително и лекторите.

Паузите между лекциите бяха време за енергичен нетуъркинг. Идеи и визитки се разменяха дори на опашките за храна и напитки.
StartUP Conference NEXT се организира за осма поредна година от фондация StartUP, която развива дългогодишна дейност за популяризиране и развитие на стартъп средата в България чрез редица събития. Клуб Z е медиен партньор на събитието.

Залата в Sofia Event Center беше пълна и в двата дни на StartUP Conference NEXT 2014. 

 

 

 

 
Боб Дорф очаквано беше звездата на конференцията. Снимки Маргарит Ралев.

Над 500 млади ентусиасти се събраха, за да сверят часовниците си, да споделят идеи и да чуят лекции от водещи специалисти на StartUP NEXT 2014 – най-голямата конференция за предприемачи у нас. Събитието започна вчера и продължава днес в Sofia Event Center, а да чуят 33-мата лектори от няколко континента и за да се запознаят с българския опит в стартъпите, дойдоха гости от Македония, Румъния, Сърбия и Турция. За тези, които не успяха да си купят билети, имаше живо излъчване.

За стартъп екосистемата това е Събитието, което събира на едно място всички предприемачи – настоящи и бъдещи, студенти, инвеститори, мениджъри или просто хора с много идеи и най-вече страхотен ентусиазъм.

“Половината от гостите са хора, които са стартирали вече и са част от акселераторите, подкрепени от Eleven, Launchhub и Pre Axelerator, а другата част - такива, които искат да започнат собствен бизнес“, каза пред “Клуб Z” Крис Георгиев, основен организатор на събитието.

Присъстват и около 60 студенти. Има и 30 ВИП гости, които са си купили билети на двойна цена, но ще имат привилегията да участват в нетуъркинг ивент с големите имена в предприемачеството.

В петък още от ранни зори пред входа на центъра се изви дълга опашка. В 9 часа залата беше пълна. Никой не искаше да пропусне откриването и първата лекция на стартъп гуруто Боб Дорф – едно от най-значимите имена в Силициевата долина и в световната стартъп екосистема.

Форумът беше открит от посланичката на САЩ Марси Рийс, която говори за значимостта на стартъп движението за развитието на индустрията.

Н. Пр. Марси Рийс - посланик на САЩ.


“Страхотно е, че толкова много млади хора се събраха, и че успяхме да им задържим вниманието. От самото начало до края залата беше пълна - сподели Крис. - Много от гостите ни поздравиха и за това, че сме се погрижили за нечуващите хора. За тях има жестомимичен превод на български и на английски, от сертифициран преводач от САЩ.”

Очаквано съавторът на “библията за предприемачи” - „Наръчник на собственика на стартъп“ Боб Дорф беше посрещнат с бурни аплаузи, а и той самият беше много развълнуван. “В България виждам толкова много надъхани млади хора, това е вдъхновяващо”, каза предриемачът.

Стартъп легендата говори с много страст и вдъхновение за няколкото важни стъпки при стартъпите. Боб Дорф е основател на lean startup методологията за разработване на продукти и услуги, според която всяка идея в предприемаческия бизнес се валидира със серия от хипотези.

“Излезте от офиса - беше първата стъпка, за която говори Боб. - Срещайте се с хората и си говорете с тях, за да разберете от какво имат нужда, какво ги вълнува и дали наистина това, което мислите, че е ценно, ще оценят и те, или е идея само във вашата глава”, каза той.

 

Боб Дорф е жива легенда в стартъпите. Снимки Маргарит Ралев.

Втората стъпка за успешен стартъп той нарече the pivot (“завъртане”). Когато вече имаш някаква идея и си говорил с хората да я завъртиш по такъв начин, че да съответства на това, което искат клиентите, без да се промени основата.

“Важното е да се ръководите от очакванията на клиента, а не на компанията или на хората около вас. Не питайте родителите си и хората от вашето обкръжение, те винаги ще ви подадат позитивен фийдбек (“обратна връзка”)", каза още топ предриемачът. Той посочи пример с дете, което е “най-грозното на света”. “Ако  питаш роднините, те ще ти кажат: “О, колко е хубаво, колко е сладко”, и няма да добавят нищо конкретно: виж каква му е косата, какви са му очите и т.н.”, пошегува се той.

“Стартъпът не е умален вариант на голяма компания, той изобщо не е компания. Той е временна организация, група от енергични, креативни хора, които са готови да излязат от рамката на компанията, в която работят, и да направят нещо ново”, обясни Дорф.

Той подчерта, че във всички училища учат, че първото важно условие да имаш успешна компания е да направиш бизнес план от над 50 страници. Пишеш какви ще ти бъдат продажбите след една година, две години, измисляш числа и накрая нищо от това, което си написал, не е реално. Докато предприемаческата идея е да започнеш с близък модел – да развиеш идеята си и да таргетираш, да определиш точната група, от която очакваш да бъдат твоите потребители.

В двата дни на конференцията са обособени 4 дискусионни панела: за стартъп и образование, за жените в предприемачеството, за развитие на предприемачеството в глобален аспект, за SEED инвестиции и бързи продажби, работилница по дизайн мислене и Google инструменти за стартъпите. В 15 презентации на световни авторитети в предприемачеството гостите създават ефективни контакти с ценни партньори.

Основни акценти в програмата тази година са техниките за маркетиране на стартъпи и продажбите на световния пазар. Темата на конференцията е Growth Hacking или “хакване на растежа” - термин, който се налага през последната година в стартъп средите. Означава прилагане на успешни маркетингови техники за растеж - как с хакове и без голям бюджет може да се постигнат огромни посещения на сайта или феноменални продажби.

“В IT средите да хакнеш нещо, означава да проникнеш в същността му, да разбереш как работи и да направиш така, че да работи по-бързо и по-добре”, обясняват организаторите.

 

В почивката - емоционални срещи с приятели.

Един от основните акценти на форума вчера беше дискусионният панел Women in tech - за жените в технологичните компании. Високотехнологичната общност е доминирана от мъже и това се смята за един от трудно разрешимите проблеми. Затова в големите технологични центрове като Силициевата долина се водят дискусии как да се промени съотношението в полза на нежния пол. Въвежда се задължителна квота от 30% жени на ръководни постове.

В дискусията участваха Ирина Джамбазова, Луси Монтел, Ярмила Плаха, Моника Ковачка-Димитрова и Анка Албу. Те говориха за това, че жените в хай-тек общността са разединени. От една страна се говори за дискриминация на нежния пол, който се бори за равни кариерни възможности. Други пък подчертават, че не искат някаква привилегия затова, че са слабият пол и да се налага задължителна квота от 30%. Те настояват на конкурсите за високи мениджърски позиции да се вземат предвид единствено техните качества и компетентност, а не задължителна квота от 30% за жени мениджъри.

Тазгодишната конференция ще се запомни и с решението да се даде по-голяма видимост на стартъп движението в обществото, като се учредяват първите български стартъп награди и се създава специализирана медия.

Наградите StartUP Awards са по инициатива на стартъп общността у нас, учредяват се от фондация StartUP в партньорство с организацията Start It Smart и ще се проведат през декември. Основната им цел е да популяризират най-успешните стартъпи у нас и движението като цяло. В пет категории ще бъдат номинирани по различни показатели най-успешните стартъпи за годината.

“Вече има достатъчно голяма общност от стартиращи компании, случват им се хубави неща. Трябва да се популяризират усилията на тези млади хора, които реално добавят стойност в обществото и създават продукти. Искаме да покажем на обществото ни как някои технологични компании се борят, развиват се, създават продукти и са успешни. И как някои хора вместо да седят вкъщи и да се вайкат, че няма работа, създават собствени компании. А други заради стартъп проекти напускат супер яките служби в големи корпорации, - коментира Крис. - Бяхме в Бургас, хората там казват: “Тия неща, които ни говорите, са много хубави, но в нашия град не са приложими, защото тук няма работа”. Казваме им: “Ние не говорим как да си намерите хубава работа, а как да си стартирате свой бизнес”.

Идеята на новата медия www.startup.bg е да бъде само на английски, тъй като цялата систематизирана информация за стартъпите е на този език, приет като задължителен в общността в света.

“При нас постоянно идват новини от стартъп организации, от други инвеститори и организации, от западни медии. Те питат: Къде мъже да се прочете на английски какво се случва в България със стартъпите? Чухме, че има много интересни неща, но няма едно място в интернет, на което да ги насочим”, казва Крис. Той събира няколко колеги, с които ще списват медията на доброволни начала.

На същия доброволчески принцип се организират всички събития на стартъп общността – конференции, уикенди, срещи. Крис и колегите му организатори са висококвалифицирани специалисти, основно от IT средите, които развиват собствен бизнес и успоредно с това инвестират голяма част от свободното си време в стартъп движението, защото намират това за вдъхновяващо.

Динамиката в този сектор е голяма и е трудно да се преброят стартъпите, но по данни на фондация StartUP 150 наши компании са получили финансиране, а общият брой на такива компании е около 500. “Само в сферата на високотехнологичните стартъпи са ангажирани около 2000 човека, без да броим малките фирмички и студия, в които се правят сайтове и мобилни апликации, пишат се програмни кодове и т.н.. Така че сме голяма общност”, коментира организаторът.

В програмата на конференцията е включен и фондът Eleven с паралелния панел StartTrek, който организира поредица от събития с цел да разпространява ноу-хау и успешни истории за стартиращи компании от европейски основатели и предприемачи и да създава по-силни стартъп общности в целия регион. През последните 12 дни StartTrek гостува на Истанбул, Букурещ, Белград, Подгорица и Загреб и финалът му се поставя днес на конференцията.

И основният организатор на форума Крис Георгиев не устоя на изкушението да се включи в играта Game of Apps, като се снима с меч и щит. Снимка Фондация StartUP.

Оригинално беше презентиран конкурсът за мобилни приложения на Vivacom - #newbornideas. Организаторите поставяха гостите в режисиран сюжет – като герои от Game of Apps (“Играта на приложенията”) и им правеха снимки за спомен пред бутафорна стена със средновековни каски, мечове и щитове. В паузите почти никой не устоя на изкушението, всички се забавляваха, включително и лекторите.

Паузите между лекциите бяха време за енергичен нетуъркинг. Идеи и визитки се разменяха дори на опашките за храна и напитки.
StartUP Conference NEXT се организира за осма поредна година от фондация StartUP, която развива дългогодишна дейност за популяризиране и развитие на стартъп средата в България чрез редица събития. Клуб Z е медиен партньор на събитието.

Залата в Sofia Event Center беше пълна и в двата дни на StartUP Conference NEXT 2014. 

 

 

 

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията