Преди няколко дни „Теленор България“ получи сертификата Best in Test на международната консултантска компания umlaut, която измерва качеството на мобилните мрежи в над 120 страни в целия свят, г-н Радойчич. Какво представлява този сертификат?
Става дума за награда, която се дава след много подробен анализ на мрежите. Както обясниха от umlaut, те измерват всички мобилни мрежи в България, а не само тази на „Теленор“. Без наша намеса експертите измерват 80 различни параметъра на мрежата, сред които максимална, средна и минимална скорост, покритие – къде е, какво е преживяването на клиента, когато ползва мрежата.
Това вероятно е най-подробният анализ, който се прави от трета страна, не само в България, а и по света. Компанията прави такива от 20 години. Щастлив съм от тази награда, именно защото тези тестове измерват преживяването на клиента по най-добрия начин в сравнение с всички други сертификати за мрежово качество.
В България има 4G от 2015 г., какво беше различното в подхода на Теленор по изграждането на тази мрежа, за да получите наградата?
Това е исторически въпрос. Сред трите големи оператора, ние първи пуснахме 4G - ноември или декември 2015 г. И 6 месеца бяхме единствените. Така че това беше първото нещо, което направихме различно - започнахме първи.
След това поддържахме и развивахме мрежата, първи бяхме и с технологията Voice over LTE, която дава най-доброто възможно качество на звука, много по-бързо свързване на разговораи други предимства. Освен това винаги следим мрежата, нашите конкуренти правят същото, но ние се стремим да следим винаги къде са клиентите ни, и се опитваме да приоритизираме инвестициите и подобренията в мрежата в областите, които са им нужни.
Какви са най-големите проблеми, които имате в момента с мрежата? Според клиентите ви, разбира се?
Нека ги наричаме възможности, а не проблеми.
Първо, България има една специфика - трафикът през годината е разпределен различно.
През летния сезон има голям пик на трафика по Черноморието. През зимата има няколко зимни курорта, в които отново има пикове. През останалата част от годината голямото натоварване е концентрирано в 7-те най-големи градове, като започнем със София.
Затова трябва да бъдем умни - да разпределим капацитета на мрежата не само на конкретните места, но и в точното време. Това може да се прави по различни начини. Например може да се направи на принципа, който аз наричам „изгаряне на пари“ - инвестиране постоянно, навсякъде, като на места остават неизползвана мрежа. Или да се опитаме да го направим по умен начин, като бъдем навреме там, където сме нужни.
В момента фокусът ни е в градовете и зимните курорти - Пампорово, Боровец, Банско, които са трите най-големи. И винаги се опитваме да предвидим бъдещето - не да реагираме от днес за утре, а от днес за след 3 до 6 месеца. Кристална топка нямаме, но разполагаме с няколко ефективни метода, с които да успеем да предвидим къде и кога сме нужни.
Над 94% от страната има 4G мрежа, но подозирам, че повечето потребители наистина усещат проблем, когато са в останалите 6% от територията - редките случаи, когато няма 4G, а дори и 3G. Какво планирате за тези райони?
Отново ще спомена историята. Започнах да работя за „Теленор България“ преди 6 години и половина и тогава установихме, че имаме слабо покритие по пътищата. Оттогава постоянно работим за подобряването му и имаме още много работа. С подобренията, които планираме тази година вярвам, че покритието на пътищата ще е още по-добро и от настоящите ни постижения. Но има някои много отдалечени места, в които е трудно да има сигнал, тъй като имам различни пречки, като например, че са далеч от електрическата мрежа. А тези 94%, за които говорим, всъщност са много близо до 100% покритие, когато става дума за хора, а не за територии.
Все още не сме на сто процента, но и нито един от операторите не е. Въпреки това се стремим към това. Много е просто - трябва да се построяват повече станции. Миналата година изградихме точно 100 нови базови станции, с които подобрихмекачеството и капацитета, но и покритието на мрежата.
Какво представлява подобряването на мрежата от техническа гледна точка?
Можеш да направиш три неща - да построиш повече станции, да осигуриш по-широка честотна лента, или да направиш преформатиране на радиочестотния спектър, т.е. да вземеш тази част от него, която се ползва сега от 2G и 3G, и да я ползваш за по-високото поколение мрежа.
Ние сме пионери в тази практика в България. Тя стартира още, когато започвахме с 4G, а през годините използвахме още много интересни начини за комбиниране на спектъра. Това е възможно, защото в България има т.нар. спектърна неутралност, операторът може да използва всяка предоставена честота за каквото прецени. И това е причината да имаме много солидна мрежа.
Важно е да спомена, че по отношение на техническата част, аз много уважавам нашите два конкурента. Аз пътувам много, най-вече в Европа и в Азия, и мога да кажа, че това, което получават потребителите като връзка - мрежите в България, са на високо ниво в сравнение със световните стандарти. Това, че се съревноваваме помежду си е много здравословно - не само ни кара да се бутаме един друг напред, но и според тестовете сме много добре позиционирани в световен мащаб.
Как смятате, защо има възможност това да става в най-бедната държава в ЕС?
Иска ми се да съм скромен и да не казвам, че това е заради първите стъпки на Теленор, когато пуснахме 4G, но мисля, че България е призната като страна с огромен технологичен потенциал. Дори преди падането на Желязната завеса, страната е център на компютърното производство за Източния блок, един от първите суперкомпютри тогава също е построен тук.
България има и много центрове на всякакви компании, които разпознават страната като голям технологичен център. Има и много страхотни инженери, които работят в Теленор и не само, и се опитваме да използваме това по най-добрия начин.
По последни данни българите използват смартфони и интернет все повече, расте и трафикът, от който се нуждаят. Изненадва ли ви този ръст или успявате да го предвидите?
Когато започнахме с проекта за смяна на цялата ни мрежа, имахме някои предвиждания. И в първите 2-3 години те бяха надскачани сериозно. В една от тези години имаше растеж от близо 150% - 2,5 пъти повече от предишната година.
Сега трафикът расте по-умерено - с около 30-40% годишно. Може да се промени в бъдеще, според това в каква посока решим да се развиваме, как хората ще реагират на новите технологии, които идват, но засега е сравнително стабилен ръст и е добре разпределен в страната.
Важното за нас е да се фокусираме върху това да дадем възможност на повече от клиентите ни да ползват 4G. Все още има такива, които ползват 2G и 3G, искаме да ги прехвърлим на 4G не само заради интернет трафика, но и заради качеството на гласовите обаждания.
Тази година в Европа и, надяваме се, в България е годината на 5G. Как върви създаването на тази мрежа?
Миналата година правихме в продължение на 5-6 месеца детайлните тестове на 5G. Имаме базовите познания за технологията, а тя узрява, но има някои необходими условия, за да се въведе 5G в България.
Първо - цената на нужния радиочестотен спектър е твърде висока. Работим с регулатора и държавата, за да постигнем цена на ниво, което е постижимо за операторите, и така да ускорим въвеждането на петото поколение мобилни мрежи. Второ - все още е налице прекалено сложен разрешителен режим за строеж на станциите, също нещо, за което работим с държавните институции. Когато тези две условия се изпълнят, тогава можем да говорим за реалното пускане на 5G.
Имаме сериозни дискусии с регулатора, оттам с готовност разговарят с нас, чакаме реален резултат от тях.
И последен международен въпрос във връзка с 5G. В САЩ, но и в Европа, има много спорове за това дали трябва да се ползва оборудване от китайския производители Huawei, заради притеснения за сигурността.
Все още е прекалено рано да се говори за подобно решение, но ще следваме законите на България и на Европейския съюз, както и международните практики и препоръки, и така ще изберем кой ще достави нужното оборудване за нашата 5G мрежа.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни