Италианското правителство официално съобщи, че планира да национализира почти фалиралия национален превозвач Alitalia. Слухове за такива действия на властите се носят от няколко дни, но днес те приеха реални измерения. 

Схемата е част от плана за стопиране на срива на местната икономика, който по първоначални оценки ще струва около 25 млрд. евро на италианците. 

Авиокомпанията трябваше да бъда продадена още преди месеци, но координираното влизане в рецесия на еврозоната още преди епидемията от коронавирус отлагаха плановете. Германският гигант Lufthansa се отказа последен от купуването и към момента Alitalia остава в почти "мъртво" положение. 

Новата криза обаче дава възможност на Рим да оправдае национализацията и тя да премине без проблеми през регулаторите в Брюксел. Схемата е сравнително ясна - създава се нова компания, контролирана от едно от местните министерства. Тежкото състояние на италианската икономика и разхлабеният контрол на ЕС ще позволят сделката да мине, без да бъде задействано правилото, което не позволява държавната помощ. 

Тази мярка идва само месец след като Италия наля 400 млн. евро в националния си превозвач. За две години пък са усвоени малко над 900 млн. евро и въпреки това компанията не можа да се възстанови. Новата криза затвори летищата в Милано и Рим, самолетите пътуват празни, а много държави тотално забраниха полетите от Ботуша. 

Припомняме, че подобни мерки се обмислят и в други страни. Германия например смята да влезе в Lufthansa, която също не издържа на кризата. Това ще се случи обаче само при задълбочаване на проблемите, твърдят от федералното правителство.

Франция пък е готова да използва всички средства, включително да прибегне до национализации, ако е необходимо, за да защити френските компании, застрашени от кризата с коронавируса, заяви министърът на икономиката Брюно льо Мер, цитиран от Франс прес и Ройтерс.