Article_top

Столичани продължават да смятат, че въздухът в града им е лош (70 на сто), а хората от малките населени места - че при тях е много по-чист. Според българите основен замърсител в страната са промишлените предприятия, но според софиянци това е по-скоро трафикът. Затова и хората в най-големия български град биха приели различни мерки за облекчаване на трафика, например - повече форми на общински транспорт. Очаквано родителите на ученици са и най-големите привърженици на такива идеи.

Това сочат данните от ново изследване на „Галъп интернешънъл“ в края на зимния период, в който като цяло мислим по-често за качеството на въздуха – заедно с актуалните напоследък теми, свързани с горене на отпадъци и др. Изследването съвпада и с времето на традиционно провеждания в края на март Час на Земята. Темата за качеството на въздуха, който дишаме, е и част oт актуалните тревоги около белодробните болести, присъщи за коронавирусната зараза у нас и по света, уточняват от агенцията.

Изследването е проведено „лице в лице“ в периода между 5 и 13 март сред 813 души и е представително за населението на България на възраст 18+. Максималното стандартно отклонение е ±3.5% при 50% дялове. 1% от извадката е равен на около 55 хиляди души.

Мненията за качеството на въздуха сериозно се различават според големината на населеното място. Хората от малките градове и селата са и тези, които преимуществено смятат, че въздухът при тях е много добър или по-скоро добър (например, близо 70% в селата смятат така). Както може да се очаква, столицата е на другия полюс – в София общо близо 70% смятат въздуха за лош или много лош. В средата остават областните и по-малките градове.  

Повече публичен транспорт за ученици, се приема в цялата страна от 49%, а се отхвърля от 20%. Останалите се колебаят. В областните градове и София обаче тази мярка се приема още по-добре. Закономерно, най-високи са дяловете на подкрепа за общински транспорт за ученици сред самите родители на ученици, шофьорите, активно работещите. Това са и хората, които най-много са засегнати от забързаното ежедневие на големите градове. Те са и в най-голяма степен убедени, че такова решение ще облекчи трафика и ще помогне на градската среда като цяло и въобще ще повиши качеството на живот.

 Тази подкрепа вероятно идва от факта, че именно в столицата най-голям е делът на хора (над една трета), които смятат, че най-сериозният замърсител са тъкмо газовете от трафика. На второ място, с под една трета, идва замърсяването от промишлеността и енергетиката. Заради сериозния си трафик, София рязко се различава от останалата част на страната – където пък надделява мнението, че промишлеността, тецовете и т.н. замърсяват най-много, а не толкова трафика. В страната като цяло, според 35% от респондентите, замърсител номер едно са промишлените предприятия, тецове и др., които не спазват екологичните правила. Малко под 30% смятат, че главен замърсител са вредните газове от превозните средства. 17% твърдят, че основна причина за замърсяване на въздуха е отоплението на твърдо гориво, включително горенето на несвойствени материали. Малко над десет на сто от интервюираните пък смятат, че влошаването на качеството на въздуха идва най-вече от прах от недобре измиваните и поддържани настилки на улици, строежи и т.н. Част от хората не могат да преценят.

 

Столичани продължават да смятат, че въздухът в града им е лош (70 на сто), а хората от малките населени места - че при тях е много по-чист. Според българите основен замърсител в страната са промишлените предприятия, но според софиянци това е по-скоро трафикът. Затова и хората в най-големия български град биха приели различни мерки за облекчаване на трафика, например - повече форми на общински транспорт. Очаквано родителите на ученици са и най-големите привърженици на такива идеи.

Това сочат данните от ново изследване на „Галъп интернешънъл“ в края на зимния период, в който като цяло мислим по-често за качеството на въздуха – заедно с актуалните напоследък теми, свързани с горене на отпадъци и др. Изследването съвпада и с времето на традиционно провеждания в края на март Час на Земята. Темата за качеството на въздуха, който дишаме, е и част oт актуалните тревоги около белодробните болести, присъщи за коронавирусната зараза у нас и по света, уточняват от агенцията.

Изследването е проведено „лице в лице“ в периода между 5 и 13 март сред 813 души и е представително за населението на България на възраст 18+. Максималното стандартно отклонение е ±3.5% при 50% дялове. 1% от извадката е равен на около 55 хиляди души.

Мненията за качеството на въздуха сериозно се различават според големината на населеното място. Хората от малките градове и селата са и тези, които преимуществено смятат, че въздухът при тях е много добър или по-скоро добър (например, близо 70% в селата смятат така). Както може да се очаква, столицата е на другия полюс – в София общо близо 70% смятат въздуха за лош или много лош. В средата остават областните и по-малките градове.  

Повече публичен транспорт за ученици, се приема в цялата страна от 49%, а се отхвърля от 20%. Останалите се колебаят. В областните градове и София обаче тази мярка се приема още по-добре. Закономерно, най-високи са дяловете на подкрепа за общински транспорт за ученици сред самите родители на ученици, шофьорите, активно работещите. Това са и хората, които най-много са засегнати от забързаното ежедневие на големите градове. Те са и в най-голяма степен убедени, че такова решение ще облекчи трафика и ще помогне на градската среда като цяло и въобще ще повиши качеството на живот.

 Тази подкрепа вероятно идва от факта, че именно в столицата най-голям е делът на хора (над една трета), които смятат, че най-сериозният замърсител са тъкмо газовете от трафика. На второ място, с под една трета, идва замърсяването от промишлеността и енергетиката. Заради сериозния си трафик, София рязко се различава от останалата част на страната – където пък надделява мнението, че промишлеността, тецовете и т.н. замърсяват най-много, а не толкова трафика. В страната като цяло, според 35% от респондентите, замърсител номер едно са промишлените предприятия, тецове и др., които не спазват екологичните правила. Малко под 30% смятат, че главен замърсител са вредните газове от превозните средства. 17% твърдят, че основна причина за замърсяване на въздуха е отоплението на твърдо гориво, включително горенето на несвойствени материали. Малко над десет на сто от интервюираните пък смятат, че влошаването на качеството на въздуха идва най-вече от прах от недобре измиваните и поддържани настилки на улици, строежи и т.н. Част от хората не могат да преценят.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Кои от икономическите мерки на правителството за справяне с кризата одобрявате?