Проект за актуализация на държавния бюджет за 2020 г., който предвижда увеличаване на лимита за поемане на нов държавен дълг до 10 млрд. лв. и дефицит от 3,5 млрд. лв. към края на годината вместо балансиран бюджет - такъв документ прие тази вечер правителството. 

Предстои внасянето му в Народното събрание, което в момента не заседава, освен ако не бъде свикано заради законодателни мерки, свързани с извънредното положение, въведено заради риска от разпространение на коронавируса. 

Така увеличението на дефицита от приетия в края на 2019 г. бюджет за тази година е с 3,5 млрд. лв., а таванът на дълга скача с почти 8 млрд. лв., става ясно от съобщението на правителството. Актуализацията се налага за обезпечаване на мерките за подпомагане на бизнеса и гражданите в условията на криза, както и заради очаквания спад на приходите в хазната и планирането на ликвидни фискални буфери в случай на по-негативен от очаквания сценарий. Предвиденото увеличаване на разходите за лихви по държавния бюджет е в размер на 70 млн. лева.

Разчетите при изготвения базов сценарий очертават неизпълнение на годишните прогнози по приходите в общ размер на около 2,44 млрд. лв., като ще бъдат засегнати основните данъци - ДДС, акцизи, корпоративни данъци, данък върху доходите на физическите лица, социалноосигурителни вноски и др., обясняват от Министерския съвет в съобщение.

Пресконференция по темата ще даде финансовият министър Владислав Горанов утре сутрин. 

Размерите на очакваното негативно отклонение на разчетите по приходите налагат актуализацията на годишната цел по отношение на бюджетното салдо за 2020 г., като се предлага то да бъде дефицит в размер на 3,5 млрд. лв. (2,9% от прогнозния БВП), мотивират се още от МС. Припомняме, че Законът за държавния бюджет на републиката за 2020 година предвиждаше да бъде първият балансиран от години - тоест паритет на приходите и разходите. Разчетите за дефицита в края на годината идват на фона на генерирания до края на февруари излишък от над милиард половина. 

Става ясно, че за обявената окончателно по-рано през деня мярка за подпомагане на работодатели да не съкращават хора, станала известна като 60/40, е нужен ресурс от 1,43 млрд. лв. като трансфер от държавния бюджет за бюджета на държавното обществено осигуряване. От сумата 1 млрд. лв. са за допълнителни разходи и 430 млн. лв. за компенсиране на очаквано неизпълнение на приходите по бюджета от събиране на осигуровки.

 

Във връзка с обявеното извънредно положение и планираните от правителството мерки за подпомагане на икономиката е предвидена допълнителна възможност за издаване на държавни гаранции по заемни споразумения за финансиране на Българската банка за развитие в размер до 700 млн. лева. (500 млн. лв. за бизнеса и 200 млн. лв. за безлихвени кредити на граждани, останали без доходи в кризата, в размер до 1500 лв. - б.р.)

Така след заседанието от тази вечер е ясно, че България е в период на рецесия, като правителството оценява нейната дълбочина като загуба на почти три процента от БВП. Точно толкова, но със знак плюс беше пък макроикономическата прогноза за ръст на икономиката за тази година, преди кризата да връхлети Европа. 

Числата по предстоящия кредит все още не са ясни, но реално правителството няма да може да изтегли цели 10 млрд. лв. Причината - от началото на годината чрез емитиране на емисии от държавни ценни книжа кабинетът вече пое дълг от 800 млн. лв., а поредният пети търг ще се проведе на 6 април - за нови 200 млн. лв. С него Министерството на финансите ще пробва пазарите и ще види колко изгодно може да вземе големия дълг. Така генерираното дотук задължение на кабинета е равно на 1 милиард, тоест до тавана, гласуван днес, остават 9 млрд. лв. 

На извънредното заседание правителството прие също така изменения и допълнения на Правилника за прилагане на Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателно производство. Промените се налагат във връзка с влезналите в сила на 7 февруари 2020 г. нови разпоредби на Закона за съдебната власт в преходните и заключителни разпоредби относно правомощията на Бюрото по защита при главния прокурор, съобщи още Министерският съвет. 

С проекта на нормативния акт се дава възможност директорът на Бюрото да бъде подпомаган при изпълнението на функциите му от повече от един заместник-директор в зависимост от длъжностното разписание на служителите в структурите. Директорът на Бюрото по защита при главния прокурор ще организира охраната на прокурори и следователи, застрашени във връзка с изпълнение на служебните им задължения.

От фискална гледна точка България се намира в добра кондиция на прага на извънредната ситуация, предизвикана от разпространението на заразата с COVID-19. Дисциплинираната и последователна политика за поддържане на положително или близко до балансирано салдо през последните години позволи да бъдат запазени буферите във фискалния резерв. Параметрите по изпълнението на бюджета към момента на обявяване на ситуацията на извънредно положение в България по консолидираната фискална програма са добри и се отчита текущо превишение на приходите над разходите. Това обаче е само моментното състояние на фиска на прага на настоящата безпрецедентна криза, казват от МС.