Коронавирусът вече се използва като оправдание за отстраняването на журналисти. "Поразени" от него са водещите на предаването на БНТ "Култура.БГ" Александра Гюзелева и Димитър Стоянович, както и Мирослава Иванова и Галя Щърбева от Нова телевизия. Аргументът на Нова е икономически - налагали се съкращения. Но това звучи повече от неубедително, защото най-рентабилната инвестиция на една медия е създаването на професионалисти, каквито са и двете отстранени журналистки. А специално Иванова си създаде собствена аудитория в съботния ден, която сега телевизията безгрижно разпилява.
В режим на конспиративност и коридорни разпоредби
В БНТ пък генералният директор Емил Кошлуков действа като царя от приказката на братя Грим, който казал на девойката "Да дойдеш нито гола, нито облечена". Нещо такова трябва да се е случило и с водещите Гюзелева и Стоянович, които хем са свалени от ефир, хем не са свалени. Свалени са, защото на тяхно място ще води колежката им Анна Ангелова. И не са свалени, защото никъде не го пише черно на бяло. Както обикновено, кадровите промени там се извършват в режим на конспиративност, административна мъгла и коридорни разпоредби. Така се заобикаля едно от основните задължения на ръководството на обществената медия - да обясни пред обществото своите действия. Има ли нужда да припомням, че именно обществото, а не властта, е работодател на въпросното ръководство?
Кошлуков все пак даде пред "Дневник" някакво обяснение - промените били заради извънредното положение. Но е трудно да повярваме, поне по две причини. Първата е, че няма как редуцирането на водещите до един да се обясни с мерките за социално дистанциране. Те тримата и сега не са заедно в ефир, а всеки води сам по една седмица. Ако някой от тях, да не дава Господ, се зарази, трябва да бъде поставен под карантина. Но карантинирането на здрави водещи много прилича на цензура.
И тук стигаме до втората причина за съмненията - още с идването си в БНТ като програмен директор, Кошлуков се опита да лиши предаването от редакционната му независимост. Което предизвика реакции в самата телевизия и протести пред нея. И така предаването, макар и с намалено програмно време, оцеля. По зла ирония днес само за Анна Ангелова, която тогава предпазливо се дистанцира от колегите си, е сигурно, че ще оцелее.
Донякъде е странно защо едно предаване за култура, което поради специализираността си слабо се намесва в медийното преразпределение на политически и икономически ресурси, буди неотслабващо желание за санкция. Моят отговор гласи: защото поддържа критическа публичност, която в България се превръща във все по-трудно постижим журналистически лукс. Тя не значи непременно да критикуваш властовите елити - видимите и невидимите. Но значи да говориш, без да се съобразяваш с тях. В "Култура.БГ" това до голяма степен става от само себе си, тъй като в общия случай поканените събеседници са хора на културата, които са значими заради собствените си постижения и талант и нямат нужда от конюнктурни легитимации. А предаването им осигурява диалогична ситуация, в която свободно да изразят мнението си. В неговото многообразие продължават да се чуват и гласове на така наречените "либерасти", "соросоиди", "грантаджии". Именно последното е записано с най-дебелия химически молив на сметката на Гюзелева и Стоянович. И Искра Ангелова канеше в предаването си "Нощни птици" гости от същия кръг - и бе свалена от ефир. Да не говорим за "Умно село", което беше едно от най-харесваните предавания на БНТ. Що се отнася до предаването "Култура.БГ" - тук целта явно не е да отпадне от програмата на обществената медия, а да загуби дискусионния си характер и благоразумно да спазва информационно-справочен тон. Предприетата рокада подсказва, че от Анна Ангелова се очаква да свърши тази работа.
Не губя надежда
Съсредоточила в себе си цялото обществено внимание, пандемията от коронавирус е добро прикритие за всякакви посегателства върху свободата на словото. Тя дори ги окуражи, като наложи информационен модел, който допуска само една гледна точка - тази на държавата и на щаба. За да не се разколебава населението в спазването на мерките. Позволявам си обаче да мисля, че добросъвестното им спазване не изключва публичния дебат какви трябва да бъдат те и защо трябва да са точно такива. И ако има спор доколко такъв дебат е полезен в борбата срещу пандемията, то е вън от съмнение, че това ще помогне да съхраним демократичния характер на обществото ни. Изразих тази позиция и в ефира на БНТ. В предаване, водено от Димитър Стоянович. Последното му дотук.
Не губя надежда, че и той, и Александра Гюзелева ще продължат да водят. Защото в обясненията си генералният директор на БНТ остави широко отворена врата, през която може да излезе от този казус с достойнство. А ако не го направи, достойнство може да прояви Общественият съвет на БНТ и да защити двамата водещи. Ако и това не стане, достойнство може да прояви Анна Ангелова, като откаже да седне на местата на своите колеги. Тези места, впрочем, са не две, а четири, защото Ангелова става и изпълнителен продуцент на предаването, каквито досега бяха Весела Петрова и Николай Колев.
Може…
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни