Пандемията около коронавируса е повишила тревожността и сред българските тийнейджъри. Това показва изследване, организирано от Детския фонд на ООН (УНИЦЕФ), сред 810 ученици между 7-и и 12-и клас (15-19 г.) от цялата страна, в разгара на извънредното положение (16-26 април). Целта е очертаване на модел, който е вероятно да бъде повторен при следваща криза. По този начин всички – институции, учители, родители, самите тийнейджъри, биха били по-подготвени как да реагират.
В сравнение с времето отпреди въвеждането на извънредните мерки подрастващите изпитват:
2 пъти повече страх и тревога,
5 пъти повече скука,
3 пъти повече гняв,
5 пъти повече раздразнение,
4 пъти повече носталгия и тъга,
4 пъти повече самота,
3 пъти повече разочарования,
2 пъти повече безпомощност и безполезност.
Според данните по-малък дял са младежите, които преживяват кризата положително:
„Благодарение на интернета поддържам връзка с всичките си приятели. Не изпитвам нужда да излизам навън.“ С други думи – обичайните опори на тийнейджърите са силно разклатени: „Изпитвам смесени чувства. Имам супер щастливи моменти, но след това идват и супер тъжни или депресарски.“
Най-предпочитаната за над 80% от тийнейджърите дейност по време на изолацията е гледането на клипчета в социалните мрежи. Това е илюстрация за начина на удовлетворяване на трите базови за тийнейджърите потребности – моментни, реални и бързи стимули, споделеност и чувство за личен контрол.
Доверие у експерти и родители
Другите дейности, които им носят баланс, са засилената комуникация с близки и приятели. Адаптацията на тийнейджърите към новата реалност е улеснена и от засиленото им чувството за хумор, което половината споделят, че е тяхна редовна стратегия за справяне със стреса.
Това не значи обаче, че тийнейджърите се отнасят лековато или подигравателно към извънредното положение. 80% от тях са отговорни в поведението си и спазват предписаните мерки (64% не излизат навън, а 89% носят маски, ако излизат). Тази самодисциплина е въпреки изживения гняв, който е продиктуван от изолацията. Половината тийнейджъри не виждат опасност, директно свързана с тях самите, но са склонни да спазват правилата в името на по-възрастните си близки и тяхното здраве. Обаче нараства и гневът им, когато самите възрастни не спазват същите тези правила.
Като цяло тийнейджърите гледат рационално на ситуацията и търсят аргументи, за да изградят собствено мнение, което подчертават, че е важно за тях. В този процес се ориентират към търсене на доказани данни, а не към мнения на инфлуенсъри и групи в социалните мрежи, подчертавайки, че се позовават на експерти, както и че вярват най-много на родителите си.
Учителите, за сметка на това, не са сред доверителния кръг и предпочитаните за тийнейджърите авторитети. По отношение на училището и обучението мненията са полярни. Училището им липсва, защото са лишени от живото общуване, докато дистанционното обучение за тях е източник на умора и усещане за прекалено количество за сметка на качеството.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни