Българските евродепутати са готови пакетът „Мобилност 1“ тази вечер да бъде одобрен окончателно от Европарламента.

Това стана ясно от разговора им с български журналисти вчера. Брифингът предшества започващата днес в Брюксел пленарна сесия на ЕП.

Въпреки че не очакват чудеса, евродепутатите от страната ни са внесли отново 80 поправки по пакета, каза Андрей Новаков (ГЕРБ/ЕНП). Само една от тях да мине, предстоят нови месеци работа в Парламента. На миналата си сесия обаче депутатите отхвърлиха всички предложения до едно.

Какво съдържа пакетът

Той включва 3 ключови елемента:

• По-добро прилагане на правилата за каботаж;

• Командироването на служители;

• Времето за почивка на шофьорите.

Повече почивки и време у дома

В камиона вече няма да може да се почива повече от 45 часа седмично. Допълнителните часове ще трябва да бъдат прекарани на подходящи места и за сметка на работодателя. Работата ще трябва да бъде организирана така, че да осигурява на шофьорите повече време у дома.

За следенето на спазването на правилата ще бъдат инсталирани интелигентни тахографи, които ще засичат преминаването на граници и други събития. Инсталирането на цифрови тахографи към момента е задължително за новите тежкотоварни автомобили, тегжащи над 3,5 тона

Командироване на работници

Целта е да бъдат предотвратени различия в националните подходи и да се гарантира справедливото възнаграждение за шофьорите. Новите правила за командироване се отнасят за каботажа, международния превоз (без да се включва транзитът) и двустранните превози (транспортиране на стоки от една страна членка на ЕС в друга и обратен курс).

Справедливи условия на конкуренция в сухопътните превози

Законодателството въвежда общи проверки на каботажните курсове от инспектори от две или повече страни и улеснява сътрудничеството и обмена на информация между държавите в ЕС.

Каботаж

Каботажът е превозът на стоки в рамките на една страна, когато се прави от чуждестранен камион, след като той е осъществил международен курс от друга страна. Въведен е за първи път през 1990 г. и помага на превозвачите да намалят пътуването без стока.

Правилата на ЕС позволяват три каботажни курса в рамките на 7 дни от международната доставка. За да се избегне систематичният каботаж, след три каботажни курса се въвежда период от 4 дни, в който не може да се правят курсове в рамките на същата страна със същото превозно средство.

На мушката - "пощенските кутии"

Сериозен проблем е наличието на "пощенски кутии". Това са компании, които имат регистрация в дадена страна от ЕС с цел намаляване на данъчните или други задължения, но извършват дейността си от друга страна.

С промените се въвежда изискване превозвачите да имат съществена дейност в страната, в която са регистрирани.

Въвежда се и задължение за шофьорите да се връщат в операционния център на превозвача поне на всеки осем седмици.

Обхватът на правилата се разширява и ще включва лекотоварни автомобили с тегло над 2,5 тона. Те ще трябва да бъдат оборудвани с тахографи.

Следващи стъпки

Новите правила ще се считат за приети, ако нито едно от презлогевите изменения не получи абсолютно мнозинство от гласовете, т.е. поне 353 депутатски гласа.

Надеждата умира последна

Но и това не е последна надежда на българските евродепутати. За тях най-неизгодни за превозвачите у нас са задължените връщания на камионите и шофьорите.

Андрей Новаков очаква огласяването наесен на доклада на Еврокомисията за оценката на въздействието въху околната среда. Той припомни обещанието на ЕК да обезсили пакета с ново законодателно предложение при негативна оценка.

А и най-тежките за българските превозвачи мерки имат преходен период от 18 месеца. Надеждите са делото, което България и още 8 страни от ЕС се канят да заведат в Съда на ЕС, да приключи в този период, преди тези мерки да влязат в сила.