Комисията по транспорт и туризъм в Европарламента отхвърли малко след 19 ч. тази вечер всички 85 поправки по пакета „Мобилност 1“.
Българските евродепутати настояваха да отпадне задължителното връщане на камионите на всеки осем седмици в страната, в която са регистрирани. Те искаха също водачите да имат правото сами да избират къде да карат седмичната си почивка.
Въпреки това пакетът ще влезе в пленарна зала на 8 юли. Днешното гласуване има по-скоро политически характер.
Очакванията и за сесията след месец са, че шансовете за прокарване на изменения са почти равни на нула. Още повече, че в случая с пакет "Мобилност" става дума за сблъсък не между политически сили, а между отделни страни. България принадлежи към бунтовната "деветка" от периферията на ЕС. Срещу нея са Франция и Германия, подкрепяни от скандинавските държави и Бенелюкс.
За отхвърляне на поправките в комисията бе достатъчно обикновено мнозинство, т.е. повече гласове "за", отколкото "против". Депутатите в залата се брояха на пръстите на ръцете. Повечето гласуваха от домовете си в своите родни страни поради пандемията от коронавирус.
За да минат измененията в ЕП, е необходимо абсолютно мнозинство. И това още повече намалява шансовете.
По-късно евродепутатите от транспортната комисия одобриха досиетата от пакета за командироване на водачите, за тяхното време за почивка и за каботажа
Наши депутати: Очаквано, но разочароващо
Въпреки че очакваха този резултат, българските евродепутати заявиха, че са разочаровани.
„Заради странната процедура все още не е видимо кой как е гласувал. Но аз считам, че в пленарна зала нещата стоят малко по-добре. Въпреки това моята надежда е в Еврокомисията, защото комисарят по транспорта Адина Вълян обяви, че се работи върху доклад за оценка на въздействието, който аз предполагам, че ще обяви връщането на камионите като непропорционална мярка, която освен всичко останало вреди и на околната среда“, заяви за Клуб Z Андрей Новаков от ГЕРБ и Европейската народна партия (ЕНП).
По-рано днес от Комисията отговориха на журналистически въпрос, че работата по изготвянето на оценката все още продължава.
„Тогава по мой спомен в декларация на ЕК се казваше, че ако в този доклад има негативни констатации, тя ще се възползва от правото си да излезе с ново законодателно предложение, което да обезсили настоящото. Там ми е надеждата и, разбира се, в Съда на Европейския съюз“, допълни Новаков.
Още през февруари транспортните министри от „деветката“ се заканиха да атакуват пакета в базирания в Люксембург в съд веднага след обнародването му в Официален вестник.
Илхан Кючюк от ДПС и либералната група „Обнови Европа“ (ОЕ) съжалява, че Комисията не е направила сериозна оценка на въздействието. Той припомни, че е имало две проучвания – на полски и на германски университет.
„Те излязоха с много важни изводи, а именно, че това е законодателство, което нарушава основни принципи на ЕС“, изтъкна Кючюк.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни