Актьорът Деян Донков няма свободно време. С Явор Гърдев репетира ролята на Лени в проекта на МГТ „Зад канала“ „Завръщане у дома“ от Харолд Пинтър. Трябваше да напусне репетициите, за да снима в новия проект на Теодор Ушев, антиутопия по романа „Пумпал“ на Владислав Тодоров. В тази мелница на времето намерихме малка пауза за кратък разговор.
Говорим си на „ти“, би било фалшиво да играем на непознати, след като в края на тази година издавам книга за него.
– Динка, как коментират актьорите факта, че в тази епидемия театърът си изпати най-много, а това не се чува, заглушено от грижи за футболисти, трактористи, бармани, хотелски управители и прочие?
– Точно за това говорих снощи с Борето Чакринов*. Всички са на мнение, че положението е пагубно за сценичните изкуства и особено за театъра. Важното е, че нещата не се оправят.
– Публиката не започна ли полека-лека да влиза в салоните?
– С Радина играхме „Любовникът“ на голямата сцена на Народния. Половината от салона беше изпълнена със зрители, както е планирано според правилата за предпазване. Значи трябваше да сме доволни. Обаче усещането беше съвсем различно в сравнение с представленията преди пандемията. Всички зрители бяха с маски, изглеждаха смирени, притеснени. Бяха тихи.
– Актьорът иска да чува смях, възклицания, така ли?
– Театърът все пак е зрелище. Не искаме да предизвикваме някакъв фурор, но искаме да не усещаме напрежение. А тогава напрежението се усещаше във въздуха. Хората бяха далеч един от друг, не комуникираха помежду си. В някаква степен беше злокобно. По сценарий аз и Радина посрещаме зрителите на входа и още там усещаме тягостната атмосфера.
– Какви отзиви за „Любовникът“ дойдоха до теб?
– Радина има много последователи в мрежата и получи отзиви, че представлението е останало в сърцето им. Аз смятам, че това е целта на нашата професия и не бива да го забравям. От хора в бранша получихме позитивни отзиви. Василена Винченцо доведе в гримьорната ми руски режисьор, след като гледа представлението. Той каза, че поставял често Пинтър, но не е очаквал, че в негова пиеса се крие такъв потенциал, който с Радина сме разгърнали. Приятно ми беше да го чуя, защото ме обнадеждава, че мога да създавам театър, който остава в сърцата на зрителите.
– За мен е вълнуващ този съюз между теб и Радина; мисля, че той увенчава един период от живота ти.
– Тя е бременна в третия месец. Утре отиваме на видеозон, за да разберем момиче ли е, или момче.**
– Ще ти се обадя, за да разбера. Кажи ми, искаш ли да продължиш с режисурата?
– Да, имам това намерение. Но искам пак да стане в партньорство с Радина. Интересни ми са ситуациите в пиесите на Шницлер. Но сигурно проектът ще бъде компилация от няколко пиеси. Аз не натискам за случване на желания и замисли. Предпочитам това, което трябва да се случи, то да ме намери.
– Не си нетърпелив?
– Не, не! Аз предпочитам да изследвам, а не да правя някаква кариера като режисьор. Не ме интересува комерсиалната страна на театъра.
– С Радина обсъждате ли ролите, ситуациите в представлението?
– Винаги. След няколко обсъждания визията на сцената става все по-точна.
– Когато реши да се захванеш с режисура, не се ли уплаши, че това пространство е гъсто населено? В тези години в режисурата навлязоха много млади жени, мнозина актьори също започнаха да режисират из страната.
– Вярно е, много хора се заеха с режисура. При мен не е като начин на живот в театъра или заради някаква амбиция. При мен е заради вътрешен позив. И нямам страхове – всеки може да опита да разкаже някаква история. Харесва ми, когато отговарям на стотиците „защо?“ в един текст. Коко Азарян казваше, че отговорът на едно „защо?“ отваря второто „защо?“ и т.н. Чувствам се като откривател на съкровище, което само аз съм успял да изровя в материала, който работя. А последната дума е на зрителите.
– В реалността какви явления и процеси те интересуват?
– Признавам, че съм леко уплашен за бъдещето на театъра, а също и за бъдещия живот на децата – докъде ще ни заведе това състояние на нещата, какво ще ни причини? Но това, което можем да направим, е да ги обичаме, да ги окуражаваме. Времената са такива, че всичко е предпоследно. Затова гледам това, което трябва да направя в обозримото бъдеще, да го направя добре. Опитвам се да не мисля за далечни перспективи, защото няма полза.
* Борислав Чакринов – режисьор, директор на театъра в Бургас.
** Вече е ясно, че второто дете на Радина и Деян е също момче. Да им е живо и здраво!
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни