Article_top

ГЕРБ все пак успя да прокара промяната в Наказателния кодекс, предизвикала брожения в началото на годината, според която се предвижда затвор за "нерегламентиран превоз" на пътници. Депутатите приеха днес наказание от 2 до 5 години лишаване от свобода за такова деяние. Както е известно, още с появата на тази поправка в началото на годината, внесена от депутати от ГЕРБ като отделен законопроект, тя бе разтълкувана като затвор за т.нар. споделено пътуване, при което хора се организират при поделянето на разходите по пътуване. Такова бе мнението и на Висшия адвокатски съвет, въпреки уверенията на вносителите, записани и в мотивите, че не обхваща споделеното пътуване. 

Поправката тогава така и не мина. Справка показва, че след отрицателните реакции нито ресорните парламентарни комисии са се произнесли, нито пък текстовете стигат до пленарната зала. 

Но днес от ГЕРБ прокараха идеята - "по другия начин". Става въпрос за често използвания прийом на управляващите - да предлагат изменения в преходните и заключителни разпоредби на един закон, с което изменят друг закон. Често е също така първият закон да няма нищо общо дори като "тематика" с втория. Нещо повече - така съществени изменения на практика се гласуват само на едно четене, въпреки че технологията за изменяне на законодателството постановява две четения и гласувания в залата (по конституция).

В случая измененията в НК са прокарани като предложение на група депутати, предимно от ГЕРБ, между двете четения на разглеждания днес в пленарна зала... Кодекс за търговското корабоплаване. И бяха приети.

Ето какво гласи текстът:

"Който извършва обществен превоз на пътници без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейския съюз, се наказва с лишаване от свобода от две до пет години, като моторното превозно средство, послужило за извъшване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е."

Когато деянието е извършено от две или повече лица, които предварително са се сговорили или чрез фалшив документ, наказанието е от пет до десет години затвор и глоба от 5 до 15 000 лева, като съдът може да постанови и конфискация до една втора от имуществото на виновния.

Проблемът в началото на годината дойде от самото определение що е то "обществен превоз". Според Закона за автомобилните превози "обществен превоз" е превоз, който се извършва с моторно превозно средство срещу заплащане. Така от адвокатския съвет разтълкуваха казуса по следния начин:

"Криминализирането на подобно деяние, в случай, в който превозвачът няма лиценз, отваря възможността за изключително широко тълкуване, тъй като в хипотезата на разпоредбата може да попаднат и случаи на лица, които осъществяват т.нар. споделено пътуване, при което едно лице - шофьор на автомобил, например, превозва трима други души по своя маршрут и им взима насреща възнаграждение, с което реализира материална изгода (например пътниците покриват разходите за целия бензин или шофьорът е на печалба)".

И днес вносителят и на предишната поправка, и на сегашната - Станислав Иванов (ГЕРБ) обясни, че в случая споделеното пътуване не попада в дефиницията за обществен превоз и при него няма облага.

Депутатите от левицата обаче, които гласуваха "против", споделиха сходно мнение с това на адвокатите, като дадоха за пример как ако дадете на съседа си два лева за бензин, за да закара детето ви на училище, то той вече е заплашен от затвор.

Още в началото на годината имаше подозрения, че въпросните поправки са лобистки и в полза на превозвачите. Всъщност това бе едно от настояванията им, когато бяха решили да обявят протести през януари. Първият им мотив за недоволство бяха тол таксите, а вторият - т.нар. нерегламентирани превози. 

 
Снимка БГНЕС

ГЕРБ все пак успя да прокара промяната в Наказателния кодекс, предизвикала брожения в началото на годината, според която се предвижда затвор за "нерегламентиран превоз" на пътници. Депутатите приеха днес наказание от 2 до 5 години лишаване от свобода за такова деяние. Както е известно, още с появата на тази поправка в началото на годината, внесена от депутати от ГЕРБ като отделен законопроект, тя бе разтълкувана като затвор за т.нар. споделено пътуване, при което хора се организират при поделянето на разходите по пътуване. Такова бе мнението и на Висшия адвокатски съвет, въпреки уверенията на вносителите, записани и в мотивите, че не обхваща споделеното пътуване. 

Поправката тогава така и не мина. Справка показва, че след отрицателните реакции нито ресорните парламентарни комисии са се произнесли, нито пък текстовете стигат до пленарната зала. 

Но днес от ГЕРБ прокараха идеята - "по другия начин". Става въпрос за често използвания прийом на управляващите - да предлагат изменения в преходните и заключителни разпоредби на един закон, с което изменят друг закон. Често е също така първият закон да няма нищо общо дори като "тематика" с втория. Нещо повече - така съществени изменения на практика се гласуват само на едно четене, въпреки че технологията за изменяне на законодателството постановява две четения и гласувания в залата (по конституция).

В случая измененията в НК са прокарани като предложение на група депутати, предимно от ГЕРБ, между двете четения на разглеждания днес в пленарна зала... Кодекс за търговското корабоплаване. И бяха приети.

Ето какво гласи текстът:

"Който извършва обществен превоз на пътници без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейския съюз, се наказва с лишаване от свобода от две до пет години, като моторното превозно средство, послужило за извъшване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е."

Когато деянието е извършено от две или повече лица, които предварително са се сговорили или чрез фалшив документ, наказанието е от пет до десет години затвор и глоба от 5 до 15 000 лева, като съдът може да постанови и конфискация до една втора от имуществото на виновния.

Проблемът в началото на годината дойде от самото определение що е то "обществен превоз". Според Закона за автомобилните превози "обществен превоз" е превоз, който се извършва с моторно превозно средство срещу заплащане. Така от адвокатския съвет разтълкуваха казуса по следния начин:

"Криминализирането на подобно деяние, в случай, в който превозвачът няма лиценз, отваря възможността за изключително широко тълкуване, тъй като в хипотезата на разпоредбата може да попаднат и случаи на лица, които осъществяват т.нар. споделено пътуване, при което едно лице - шофьор на автомобил, например, превозва трима други души по своя маршрут и им взима насреща възнаграждение, с което реализира материална изгода (например пътниците покриват разходите за целия бензин или шофьорът е на печалба)".

И днес вносителят и на предишната поправка, и на сегашната - Станислав Иванов (ГЕРБ) обясни, че в случая споделеното пътуване не попада в дефиницията за обществен превоз и при него няма облага.

Депутатите от левицата обаче, които гласуваха "против", споделиха сходно мнение с това на адвокатите, като дадоха за пример как ако дадете на съседа си два лева за бензин, за да закара детето ви на училище, то той вече е заплашен от затвор.

Още в началото на годината имаше подозрения, че въпросните поправки са лобистки и в полза на превозвачите. Всъщност това бе едно от настояванията им, когато бяха решили да обявят протести през януари. Първият им мотив за недоволство бяха тол таксите, а вторият - т.нар. нерегламентирани превози. 

Коментари

Not-Independent Observer's picture
Not-Independent...
Not-independent-observer

мнение

Според чл 88 от Конституцията законите се приемат на две гласувания. Това изменение в НК е минало директно на второ гласуване. Не е гласуван на първо гласуване-което е тежко нарушение на Конституционната процедура, нарушение неподлежащо на саниране по никакъв начин. Няма как да се изменя санкционно законодателство-НК, не по установения ред-на едно гласуване.
Нарушен е и чл 26 от ЗНА-не е извършена обществена консултация.

Това изменение в НК е правно нищо.

Най

Следвайте ни

 
 

Още от категорията