Превозвачи се вдигат днес на протест в София заради провала на ГЕРБ да прокара промени в Наказателния кодекс (НК), предвиждащи затвор за всички нерегламентирани превози. Синдикатите обаче споменават и друго свое искане, което директно засяга потребителите на таксиметровите услуги - повишаване на първоначалната такса над три пъти.

В момента в София например тази такса е в размер на 70 ст. Синдикатите настояват тя да бъде базирана на минималната тарифа за 1 км превоз - 77 ст. дневна и 87 ст. нощна тарифа в столицата, и да е троен размер на тази стойност. Това означава, че първоначалната такса би могла да достигне до 2,31 лв.през деня и 2,64 лв. през нощта.

Тази формула и опция за увеличение са предвидени и в проекта за промяна на ключовата Наредба 34 на Министерството на транспорта. Според новите текстове, които са предложени миналия месец за обществено обсъждане от ведомството, таксиметровите компании ще могат да определят първоначалната такса като два или три пъти размера на минималната цена за пробег.

Основен довод и на министерството, и на синдикатите е, че така биха намалели отказите на такситата от къси курсове, които са нерентабилни за водачите и съставляват между 60 и 70% от всички оплаквания от таксиметровите компании, изтъква пред БНР председателят на Националния таксиметров синдикат Красимир Цветков.

Цветков обаче смята, че не е добре наредбата да дава възможност на таксиметровите компании да избират.

"Тази редакция, която виждаме в момента в наредбата, тоест първоначалната - от два до три пъти размера на минималната такса за километър превоз, ясно означава, че пазарът ще застане на "два пъти". Една фирма, ако се намери да застане на "два пъти", всички останали ще са притиснати", обясни той.

Т.е. според него с цел конкурентност на практика всички ще възприемат първоначална такса 1,54 лв. през деня и 1,76 лв. през нощта.Това обаче съвпада с позицията на министерството, че не  трябва да има шоков ръст на цените.

Какво ще стане обаче с промените в наредбата не е ясно - тя е предложена за обществено обсъждане до 27 ноември, а вероятно седмица след това ще се свика вътрешна комисия в министерството, която да я обсъди, да разгледа други предложения, и да я предложи за решение на министъра. Някои от членовете на комисията обаче не са на работа заради пандемията и може новата версия на наредбата да не бъде приета в рамките на тази година, какъвто е бил първоначалният план, изясниха за Клуб Z от транспортното ведомство.

Минималните цени на пробег пък се определят от общинските съвети. Засега в СОС няма планове за вдигането им.