Преди седмица емблематичната полска игра Cyberpunk 2077 най-после излезе и предизвика фурор - не само в средите на компютърните маниаци, но и извън тях, излизайки на печалба още преди да пусне първите дигитални копия на пазара.

Какво се случи с гейм индустрията в последните 20 години, как се промени тя от нишова към глобална, какво е началото й и бъдещето й в България - по тези и други въпроси разговаряме с Мартин Кръстев, в момента специалист по компютърна графика, но в началото на 90-те - един от пионерите, участвали в разработката на първите български компютърни игри.

"Много повече хора с желание, хъс и умения получиха възможност да правят игри. За разлика от началото на гейм индустрията, когато големи компании с много пари можеха да финансират един проект веднъж или два пъти годишно, сега всеки един любител програмист може да седне и да си напише игрица. И ако я е написал достатъчно интелигентно и с визия, може да създаде пазарен хит", коментира той.

На въпроса дали е смислено държавата да инвестира в една ентъртейнмънт индустрия от този тип, той даде пример не само с полската, но и с канадската политика по въпроса. И заключи:

"Ние имаме много сила в софтуерната индустрия, това е една от индустриите с най-добра перспектива. Когато държавният апарат е наясно с различните типове индустрия в националната икономика, тогава е естествено този апарат да придвижи нещата напред. Това, което правят братята поляци, е напълно логично. Няма смисъл да оставят тяхната гейм индустрия да се изправи срещу вече установените икономики и да кажат - премерете си силите честно в юмручен бой. Няма нужда да го прави това."

Повече - като например адаптация на подхода на Дий Снайдер към отговорното родителство - чуйте в 15-тия епизод на Z-Каст, подкаста на Клуб Z.

Можете да слушате Z-Каст в SpotifyGoogle PodcastsTuneInApple Podcasts