След като преди около 3 месеца стана ясно, че летице София иска да увеличи рязко таксите за обслужване на международните полети, вчера министърът на туризма Марияна Николова обяви, че идеята е замразена. Но само за тази година.
Всъщност решението за замразяване на таксите за софийското летище за година е взето от "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА) още на 11 декември и е публично обявено в сайта на институцията. Мотивите - според документа - са жалбите на авиооператорите "България Ер", WizzAir и Ryanair срещу искането за вдигане на таксите, както и удара, който авиокомпаниите понасят заради пандемията от COVID-19. Замразяването е за 1 година - до края на 2021-ва. Паралелно си тече производството по жалбите срещу исканията на летищния оператор.
Защо "новината" сега идва от туристическото ведомство - не става ясно. Вицепремиерката вчера е разговаряла с министъра на външните работи и външноикономическите отношения на Унгария Петер Сиярто. По време на тази среща тя е потвърдила, че таксите няма да се вдигат през 2021 г., вероятно в опит да успокои най-големия превозвач на българска територия - унгарската WizzAir.
Това беше и една от компаниите, които предупредиха, че ако таксите се увеличат, ще спрат полетите от и до България.
"Wizz Air има неоспорима роля и заслуга за популяризирането на България като целогодишна туристическа дестинация и за нарастването на входящия туризъм в страната ни. Ценим инвестициите на компанията у нас и ще продължим да бъдем нейни отговорни партньори", уточнила министър Николова.
Иначе исканите първоначално промени засягаха таксите "пътник" по международните линии. За възрастен клиент на компаниите се искаше увеличение с 60% - от 7,30 евро на човек до 11,66 евро. Такса "сигурност" пък трябваше да скочи двойно.
Заради кризата - логично беше всички компании да се противопоставят на предложението и да заявят, че за тях по-скоро би било изгодно да не летят до България, отколкото да плащат новите такси.
Тогава министърът на транспорта Росен Желязков също заяви, че е изненадан от предложението.
Припомняме, че съвсем скоро във владение трябва да влезе новият концесионер на летище София, в чийто договор е записано, че таксите няма да се променят през следващите 10 години. "Софкънект" не е коментирала скандала.
Днес от транспортното ведомство внесоха допълниелни уточнения по фактологията около казуса. От ведомството припомнят, че летищните такси се определят по размер от летищния оператор.
Летищен оператор на летище София е търговското дружество „Летище София” ЕАД. Летищните такси, които събира „Летище София” ЕАД, са такси за: кацане на въздухоплавателни средства; паркиране; пътници; ползване на пътнически ръкав; сигурност и шум (екологична). Летищните такси са разходоориентирани и се заплащат (дължат) от въздушните превозвачи (авиокомпаниите). Преди определянето на размера на летищните такси, летищният оператор („Летище София” ЕАД) провежда консултации с ползвателите на летището (авиокомпаниите). Авиокомпаниите имат право да обжалват определените размери на летищните такси пред Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“, която е националният независим надзорен орган по смисъла на Директива N 2009/12/ЕО на Европейския парламент и на Съвета.
За 2021 г. „Летище София” ЕАД е определило размера на летищните такси за 2021 г. Против решението са подадени жалби от три авиокомпании – "Уиз Еър", Унгария, "Райънер Дезигнейтид Активити Къмпани" и "България Ер". Жалбите са поместени на официалната интернет страница на Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация”. Подаването на жалбите означава, че решението на “Летище София” ЕАД не влиза в сила.
С подаването на жалбите се слага началото на производство, което се развива пред компетентния орган – ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация”. По повод на подадените жалби, ГД ГВА, в съответствие със закона, се е произнесла с временно решение. Временното решение е мотивирано и е обявено на официалната страница на дирекцията на 11 декември 2020 г. То запазва размерите на летищните такси на последните нива от 2020 г. Временното решение не подлежи на обжалване и ще се прилага до влизането в сила на окончателното решение. Както производството по приемане на временното решение, така и производството по приемане на окончателното решение, предмет на които е размерът на летищните такси, се развиват пред ГД ГВА. ГД ГВА е единственият компетентен (овластен за това от закона) орган, който има правомощието да се произнася по размера на летищните такси на летище София. Българското законодателство ясно определя компетентния орган, като е недопустимо, който и да е друг орган, включително и министър, да оказва каквато и да било намеса или влияние при определяне на размера на летищните такси на летище София, както и да участва или влияе в съответните етапи на производство по обжалване или формиране на решения в рамките на производството или извън него.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни