„Никой не спира строителството на магистрала „Хемус”. Важно е обаче кой би могъл да го спре. Първо - могат да го спрат фирмите, които могат да кажат на работниците си, че нямат пари за заплати. Това ще бъде лъжа, защото те имат много пари, но е възможно този процес да се случи по други причини. Искам да кажа на работниците, че фирмите имат пари.
Г-н Стоян Беличев също може да спре строителството. Той е шеф на „Автомагистрали” ЕАД и на всички подизпълнители. Аз нямам власт над него. Въпреки че „Автомагистрали” ЕАД е собственост на МРРБ, г-н Беличев може да се уволни, само ако той сам реши".
Това обяви пред Нова тв министърката на регионалното развитие и благоустройството в служебното правителство Виолета Комитова. Отговорът й бе по повод твърдения от ГЕРБ, че кабинетът бил спрял строежа на магистралата.
Комитова, която по-късно днес ще даде и нарочна пресконференция по темата, обясни, че в строеж са 3 от 9 отсечни на магистралата. Не е вярно, по думите й, че са спрени пари, защото плащанията за текущия строеж, са извършени авансово - тоест тези пари са налични и никой не ги пипа.
Комитова обясни, че има разлика между казуса с новото строителство - какъвто е случаят с "Хемус", и ремонта на "Тракия" около Чирпан. Ремонтът на магистралата към морето първо бе удължен, което предизвиква недоволство, защото задръстванията са километрични.
Ремонтът на участъка от "Тракия" също се прави с пари на данъкоплатците. Но - въпросната реконструкция започва - с участието на три избрани в предишния мандат фирми - преди встъпването в длъжност на служебния кабинет. Новото ръководство на МРРБ в тази ситуация има две опции - да спре или да продължи проекта. "Незавършеното строителство е скъпо", обясни Комитова, но при проверка на дейностите в участъка се установява некачествено изпълнение. Това налага и удължаването на ремонтните дейности - отстраняване на дефектите.
Самата проверка пък се налага, защото фирмите са започнали да си искат парите. МРРБ заявило, че всичко ще бъде разплатено, но след проверка на качеството на изпълнение. Комитова заяви, че има грешка в планирането - ремонтът на "Тракия" на практика започва малкопреди откриването на летния туристически сезон, тоест напрежението по трасето заради многото пътуващи е било напълно предвидимо, когато са се взимали решенията.
„Държавата отделя много пари за строителството им. Фирмите, които изпълняват проектите, се оплакват от години, че парите за строителството са малко. Държавата е права, че се дават много пари, и фирмите са прави, че получават малко. Гражданите пък са недоволни от ниското качество. Защо се случва така? Механизмът, по който се надписва сметката, е ясен. При т.нар. „инженеринг”, ако за един път трябват 100 кубика бетон за качествена работа, в сметката се записват 200. Цената остава пазарна, но количеството е завишено. Същата е схемата и със свлачищата. При всички тях няма обществени поръчки”, обясни Комитова, след въпрос краде ли се от строителство.
Тя припомни, че отделените милиони за спешно укрепване на свлачища също са дадени авансово, но повечето от въпросните укрепвания дори нямат проект и чертеж.
"Фирмите започнаха да си искат парите. Ние казахме, че ще им ги дадем, но след като извършим проверка на място. Констатирахме некачествени строителни работи и ги накарахме да си отстранят дефектите”, обясни още тя.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни