„Никой не спира строителството на магистрала „Хемус”. Важно е обаче кой би могъл да го спре. Първо - могат да го спрат фирмите, които могат да кажат на работниците си, че нямат пари за заплати. Това ще бъде лъжа, защото те имат много пари, но е възможно този процес да се случи по други причини. Искам да кажа на работниците, че фирмите имат пари.

Г-н Стоян Беличев също може да спре строителството. Той е шеф на „Автомагистрали” ЕАД и на всички подизпълнители.  Аз нямам власт над него. Въпреки че „Автомагистрали” ЕАД е собственост на МРРБ, г-н Беличев може да се уволни, само ако той сам реши".

Това обяви пред Нова тв министърката на регионалното развитие и благоустройството в служебното правителство Виолета Комитова. Отговорът й бе по повод твърдения от ГЕРБ, че кабинетът бил спрял строежа на магистралата.

Комитова, която по-късно днес ще даде и нарочна пресконференция по темата, обясни, че в строеж са 3 от 9 отсечни на магистралата. Не е вярно, по думите й, че са спрени пари, защото плащанията за текущия строеж, са извършени авансово - тоест тези пари са налични и никой не ги пипа.

 

Тя добави, че строежът на магистрала „Хемус” представлява едно трасе от 250 км от Ябланица до Шумен.

„Това е равно на магистрала „Тракия” от Пловдив до Бургас. „Хемус” е разделена на 9 участъка за строителство. За участъците от 1 до 6 сме одобрили 1,95 млрд. лв, а за участъците 7,8 и 9 сме осигурили 1,8 млрд. лв.”, обясни тя.

„В участъците 1, 2 и 3 се извършва строителство с разрешението за строеж, а в участъците 4, 5, 6, 7, 8 и 9 не е започнало строителството. Нека поговорим кой и как спира строителството на магистралата. В 1,2 и 3 се строи и към този момент, а в другите - няма как да спрем строителство, което не е започнало”, заяви министър Комитова.

Към днешна дата са изплатени 71 % от парите, предвидени на магистралата с постановления на Министерския съвет от времето на Бойко Борисов. А са завършени 4 % от проекта, посочи регионалният министър.

„От 2 млрд. лв., на нашето търговско дружество са изплатени 1,38 млрд. лв. – парите са там. Като строителство сме изпълнили – 9 км са готови, а още 68 км са в строителство и не са въведени с Акт 16. Около 16 процента от магистралата са изпълнени, а с парите сме много по-напред. Въпрос на месеци е километрите по участъци 1, 2 и 3 да бъдат завършени”, обясни министър Комитова.

Комитова обясни, че има разлика между казуса с новото строителство - какъвто е случаят с "Хемус", и ремонта на "Тракия" около Чирпан. Ремонтът на магистралата към морето първо бе удължен, което предизвиква недоволство, защото задръстванията са километрични.

Ремонтът на участъка от "Тракия" също се прави с пари на данъкоплатците. Но - въпросната реконструкция започва - с участието на три избрани в предишния мандат фирми - преди встъпването в длъжност на служебния кабинет. Новото ръководство на МРРБ в тази ситуация има две опции - да спре или да продължи проекта. "Незавършеното строителство е скъпо", обясни Комитова, но при проверка на дейностите в участъка се установява некачествено изпълнение. Това налага и удължаването на ремонтните дейности - отстраняване на дефектите.

Самата проверка пък се налага, защото фирмите са започнали да си искат парите. МРРБ заявило, че всичко ще бъде разплатено, но след проверка на качеството на изпълнение. Комитова заяви, че има грешка в планирането - ремонтът на "Тракия" на практика започва малкопреди откриването на летния туристически сезон, тоест напрежението по трасето заради многото пътуващи е било напълно предвидимо, когато са се взимали решенията. 

„Държавата отделя много пари за строителството им. Фирмите, които изпълняват проектите, се оплакват от години, че парите за строителството са малко. Държавата е права, че се дават много пари, и фирмите са прави, че получават малко. Гражданите пък са недоволни от ниското качество. Защо се случва така? Механизмът, по който се надписва сметката, е ясен. При т.нар. „инженеринг”, ако за един път трябват 100 кубика бетон за качествена работа, в сметката се записват 200. Цената остава пазарна, но количеството е завишено. Същата е схемата и със свлачищата. При всички тях няма обществени поръчки”, обясни Комитова, след въпрос краде ли се от строителство.

Тя припомни, че отделените милиони за спешно укрепване на свлачища също са дадени авансово, но повечето от въпросните укрепвания дори нямат проект и чертеж.

"Фирмите започнаха да си искат парите. Ние казахме, че ще им ги дадем, но след като извършим проверка на място. Констатирахме некачествени строителни работи и ги накарахме да си отстранят дефектите”, обясни още тя.