Замърсяването на въздуха причинява близо 7 млн. смъртни случая годишно. Приблизително същия е и броят на починалите в следствие на заболявания, причинени от тютюнопушене.
Данните са от доклад на Британската комисия по околна среда (EAC), в който са цитирани проучвания на Световната здравна организация. Замърсяването на въздуха, наречено още "тихият убиец", засега остава нерешен проблем, въпреки предприетите мерки в много държави по света. Във Великобритания мръсният въздух причинява смъртта на около 29 000 души годишно, докато цигарите водят до близо 27 000 смъртни случая.
Заради сериозните последици за човешкото здраве, новите училища, социални домове и болници трябва да бъдат построени достатъчно далеч от главните пътища и места с натоварен трафик на автомобили, подчертават от EAC.
"Наблюдава се криза на общественото здраве заради лошото качество на въздуха", заявява председателят на Комисията Джоан Уоли.
Най-опасните замърсители във въздуха са оксидите на въглерода и азота, както и праховите частици. Азотният диоксид причинява възпаления на дихателните пътища, намаляване на белодробната функция и обостряне на астмата. Фините прахови частици, които се получават от минерали и химикали от производствената дейност, могат да попаднат в кръвообращението на човек и да увреждат различни органи.
В доклада на EAC се посочва, че автомобилният транспорт е отговорен за 42% от въглероден оксид, 46% от азотни оксиди и 26% от праховите частици. Според експертите автомобилите с най-голямо вредно влияние върху околната среда, като например дизеловите, трябва да бъдат забранени.
Качеството на въздуха и нивата на замърсяването му остават един от основните нерешени проблеми на околната среда в световен мащаб. През ноември тази година САЩ и Китай, които са най-големите производители на вредни емисии, подписаха споразумение за сериозното им намаляванепрез следващите две десетилетия.
Президентът на САЩ Барак Обама заяви, че до 2025 г. САЩ ще намалят емисиите си с "историческите" 26-28% спрямо нивата от 2005 г. САЩ "произвеждат" 19 на сто от замърсяванията на въздуха.
Държавният глава на Китай Си Цзинпин не се ангажира с конкретни цифри, но все пак посочи, че след 2030 г. страната му ще спре да увеличава емисиите си и ще произвежда една пета от необходимата енергия от неизкопаеми горива. Китай се ангажира за първи път с проблема, а страната е най-големият замърсител в света, като на нея се дължат 29% от вредните емисии.
Радикални мерки срещу замърсяването на въздуха се вземат и във Франция. Кметицата на Париж Ан Идалго предвижда до 2020 година френската столица да стане зона, забранена за дизелови автомобили. В четирите централни района на Париж, освен велосипеди, автобуси, линейки и таксита, ще се допускат само колите на хората, които живеят там.
България е на челното място сред страните с мръсен въздух в Европа, сочи доклад на Европейската агенция по околна среда. У нас 90% от населението е изложено на много високи нива на замърсяване, докато за Стария континент този процент е 38%. Като най-сериозен замърсител се посочват фините прахови частици. Въпреки политиките за подобряване качеството на въздуха, той продължава да бъде сред основните екологични причини за влошаване на човешкото здраве. Това от своя страна води до високи разходи в системите на здравеопазване.
Само през 2011 година в Европа са регистрирани около 400 000 случая на преждевременна смърт заради мръсния въздух. Почти 95% от градското население в Европа е изложено на замърсители на въздуха, с нива смятани за опасни от Световната здравна организация.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни