Замърсяването с пластмаса е една от малкото световни катастрофи, които никой не отрича, но мнозинството хора я неглижират. Не е наш проблем. Ние сами нищо не можем да направим – ако ще от утре да не купим и една пластмасова лъжичка, „Кока-Кола“ и „Нестле“ пак ще ни зариват с пластмаса.
През лятото на 2018 г. Стойчо Наков и Анна Димитрова решават, че „искаме да направим нещо за проблема със замърсяването с пластмаса“.
„И така се роди идеята да създадем една платформа, която да говори за проблема и да информира хората за това нещо“, разказва Стойчо.
Това е платформата EcoSwitch – започнала своя живот като информационен сайт, който дава насоки на хората как да променят начина си на живот (да switch-нат) към по-екологичен.
„Постепенно, докато премисляхме какво искаме да направим, стигнахме до идеята да предлагаме и някакви алтернативи на тези хора“, обяснява той.
Така се ражда и първият им продукт – прости метални бутилки. Херметически затворени, стоманени термобутилки. Те са с логото на EcoSwitch, евтини са и в тях има минимално пластмаса. Животът им е години. Ако си загубиш капачката, можеш да си вземеш само капачка – нещо, което е рядкост при подобни продукти, но демонстрира философията им идеално. Това семпло изделие поставя началото на онлайн магазина EcoSwitch, в който вече има всякакви други стоки – чаши, канчета, сламки, прибори, консумативи за кухнята и за банята, екокозметика.
И въпреки огромната конкуренция на този тип продукция онлайн явно се намират и достатъчно българи, които ги търсят. Повечето са млади хора от големите градове, най-вече жени, но често има поръчки и от малки населени места.
„Предполагам, че това, което ни открояваше, е, че заложихме на това да създадем платформа, която да информира хората за проблема. Говорим, показваме – това е проблемът и донякъде това е едно от решенията“, обяснява Стойчо. „Темата е доста комплексна. Но залагаме на информативния момент, за да може хората да научават повече за този глобален феномен – замърсяването с пластмаса– и как това го има и в България.“
От онлайн към офлайн магазин
Именно желанието да информират хората ги кара да започнат да мислят за „наше си място“.
„На което да могат да се случват и други неща – събития, уъркшопи, място, на което да имаме този по-директен контакт с хората“, казва Стойчо.
Звездите се нареждат и такова се появява – и то в центъра на София. Предишният собственик на мястото започнал да търси хора, които да продължат идеята му – и така те са се оказали в тази роля. Мястото става все по-известно сред младите столичани като „Рефилницата“, а официалното име е Station Zero – там, където се спираш, когато искаш да оставиш нулеви отпадъци.
Основен продукт в магазина стават наливните препарати – всеки може да си донесе стара опаковка и да я напълни с гел за пране, омекотител, течност за под. Но и още – шампоани, течен сапун и пр. Така се пести от купуването и изхвърлянето на опаковки. Не е много по-евтино, но пък е много по-чисто.
Този тип продукти наистина привличат повече жените, признава Стойчо, и това е свързано с някакво базово различно разбиране на проблема.
„Те, изглежда, са по-заинтересовани и по-склонни да предприемат действия. Мъжете малко повече гледаме голямата картина.“
Какво мога да направя пък аз?
Попитан какво наистина могат да направят обикновените граждани, когато компаниите гиганти произвеждат милиони тонове пластмаса, Стойчо признава, че това е разбираема позиция.
„Нашата идея беше да заложим на това какво аз мога да направя, какво може да направи всеки един от нас. Понякога може да бъде и малко обезкуражаващо именно това, че е много голямо и мащабно всичко останало. Големите производители наистина бълват огромни количества, годишното производство се увеличава – от 320 млн. тона през 2018 г. до около 400 млн. тона сега. Очаква се да стигне до 2025 г. до 600 млн. тона. Но това, което съм забелязал, че когато се захванеш прекалено много с голямата картина, можеш да загубиш фокуса си. В крайна сметка не можем да решим самосиндикално световния проблем, но можем да дадем нашия малък принос“, смята той.
Целият процес на производство по света е свързан с много отпадък и когато човек асимилира всичко това, започва да се чувства малък. Затова философията на EcoSwitch е връщане към „аз мога да направя това, това е моят избор“. А и потребителите има своята сила, с която да променят бизнеса, убеден е Стойчо.
„Три са посоките за справяне с проблема – промени в законодателство, на бизнеса и на потребителско ниво. Като потребители можем да влияем на бизнеса. Пример за това са всички алтернативи на сламките – от паста, от хартия, а вече директива на ЕС забрани и някои еднократни пластмаси, което вдига още повече информираността на населението.“
Така се дава сигнал и към бизнеса, и към законодателните органи, и всичко започва постепенно да се отразява на цялостната политика за пластмасите.
EcoSwitch се стреми да прилага принципите си за всеки аспект на бизнеса, включително доставките – нищо не се опакова в найлон, ползва се хартия, често вече използвана от търговците, с които работят.
„Докато се занимавам с това, виждам все повече потенциала на всеки бизнес да намали отпадъка. Това ми дава мотивация да продължаваме да говорим за – защото наистина има много голям потенциал.“
Пандемията ги удря неочаквано – и има своето влияние и върху употребата на пластмаса
През 2020 г. Station Zero не затваря, но в продължение на два месеца реално няма възможност за изпълняване на онлайн поръчки.
Пандемията от COVID-19 и локдауните обаче влияят и на ползването на пластмаса.
„Повдигна се донякъде темата за това какво е стерилно, какво е окей да се използва и какво не. За съжаление, в голяма степен масово се обърнахме към пластмасови прибори и чашки с идеята, че това е по-безопасно за хората, нещо, с което не съм напълно съгласен“, отбелязва Стойчо.
Дали това не сочи, че този тип бизнес има „таван“ на растеж? В крайна сметка, когато продаваш продукти, които вместо по няколко месеца държат с години, това значи, че в даден момент всички клиенти ще са доволни и няма да има какво да купуват. Но има как да се развива успешно бизнесът въпреки това, смятат от EcoSwitch.
„Ние живеем в хиперконсуматорско общество, продуктите изначално се правят с идеята да се развалят бързо. Но има начини как бизнесът да е по-гъвкав, да бъде устойчив и да продава устойчиви продукти, да е окей от бизнес гледна точка и екологична гледна точка. Това е тренд в Западна Европа. Все още сме единственият магазин, посветен изцяло на това. Ние сме добър пример и как се прави устойчив бизнес, който не генерира излишен отпадък.“
В крайна сметка Zero Station и EcoSwitch са едно място, в което човек да намери вдъхновение, споделена мотивация и разбиране за този начин на живот.
„Има неща, които изискват малко повече старание, мисъл в тази насока, малко повече планиране как да пазарувам без пластмаса. Винаги се стремим да направим това разбиране и да дадем тези съвети“, завършва Стойчо.
---
Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни