България е сред държавите в ЕС с най-лоши резултати в образованието - остарели учебници, закостеняла програма, застаряващи и лошо платени учители. От години различни правителства се мъчат с един или друг подход за реформа - но реална промяна се вижда много, много бавно.

А пандемията и дистанционното обучение разкри още повече проблеми на училищата ни.

Какво обаче става, когато вместо политиците, с такава задача се заеме частният бизнес?

Почти светкавична промяна. А когато това е и една от най-модерните корпорации у нас, изведнъж се оказва, че модернизацията е само на стъпка от нас.

Конкурсът "Дигитално училище на България" на А1

Нищо дадено даром не се цени така, както нещо, за което си се борил. Това видно е философията зад последната голяма инициатива на най-стария български телеком - а сега една от топ компаниите в ИТ сектора у нас.

Вместо просто да дари компютри или софтуер - нещо, което и те, и много други са правили - А1 се заема с много по-тежка задача - да организира истински национален конкурс, който да събуди желание във всички училища, учители и ученици в страната.

Конкурсът започна в края на миналата година, с две ключови цели:

  • Да отличи най-добрите практики в училищата в страната, които използват и прилагат възможностите, които ни предоставят технологиите, при преподаването в онлайн среда и в класната стая.
  • Да популяризира учебните заведения с техните успешни практики, които да се превърнат в пример и вдъхновение за въвеждане на дигитални методи на преподаване в България и в други училища.

За тези наистина амбициозни цели трябва изключителен партньор - а основният на А1 в това начинание е фондация "Заедно в час", една от ключовите неправителствени организации, които от години с усилия „бутат“ образованието ни все пак малко напред.

Разбира се, Министерството на образованието и регионалните инспекторати подкрепят проекта. Незаменимо е и медийното партньорство на Дарик, Dir.bg, Investor Media Group и MediaBricks.

За какво обаче се борят училищата?

Уроци, проекти, дигитално преподаване и иновация

Три са основните категории в конкурса - "Дигитален урок", "Дигитален проект", "Дигитална организация на преподаването". 

Дигитален урок не означава просто да пуснеш презентация на малчуганите на проектор, или да им пратиш домашно задание по имейл. Вместо това кандидатстващите за проекта трябва да демонстрират нов, алтернативен метод на обучение и нестандартен подход при усвояването на материала.

Дигитален проект са всички дългосрочни планове за дигитално образование, включително примери за успешно дистанционно обучение. Това бе голямо предизвикателство за повечето учители по време на пандемията - и макар много да не се справиха в началото, най-добрите станаха по-добри и поставиха началото на истинската модернизация на образованието.

Дигиталната организация на преподаването е категория, насочена още повече към тези от тях, които са готови да реорганизират работата си така, че да включва повече елементи на дигитализация.

Множество деца знаят повече за дигиталния свят от учителите си. Ролята на вторите тук е да създадат нови инструменти за обучение, не просто да използват техника и софтуер.

Не всяка идея може да се осъществи в кратък период. Някои имат нужда от повече време, но крият в себе си страхотен потенциал. Затова А1 добавя и специална категория - "Иновативна идея", която да оцени подобни проекти, които имат възможност да се развият в бъдеще.

Журито на конкурса също е майсторски подбрано. Д-р Нели Колева, ръководител на екип "Стратегически партньорства в "Заедно в час", Ева Майдел, евродепутат и инициатор и член на сдружение "Образование България 2030", д-р Ваня Кастрева, началник на Регионалното управление на образованието, проф. д-р Галин Цоков, преподавател по управление на образованието в ПУ „Паисий Хилендарски“ и за финал - Димитър Абрашев, водещ на "Директно" по BG ON AIR.

7 победители. Но и 127 участници.

Древната поговорка гласи, че "историята помни победителите". Но в конкурса "Дигитално училище на България" загубили няма. Просто има още 120 по-малки победители.

“Много приятно сме изненадани, че първото издание на конкурса „Дигитално училище на България“ предизвика толкова голям интерес. Множеството подадени кандидатури от цялата страна ни показаха, че не само говорим за дигитализация на българските училища, а че тя наистина се е случила на високо ниво в малки и големи градове в страната", сподели Илияна Захариева, директор „Корпоративни комуникации“ на А1 България. “Изборът на най-добрите проекти беше много труден, което доказва, че българските училища вече претърпяват своята положителна промяна. За нас е чест и удоволствие да отличим лидерите на тази промяна"

Първото място в категория Дигитален урок заемат две училища – ПМГ „Яне Сандански“ от град Гоце Делчев и СУ „Отец Паисий“ от град Кърджали. 

Гимназията представи проекта „Хармонията в нас и около нас“, който показа как преподавателите интегрират технологиите в учебния процес и развиват дигиталните умения на учениците, чрез използването на онлайн образователни платформи като Geobra, Padlet, Bookcreator, Worldwall и други. 

Училището от град Кърджали се отличи със своята практика „Връстници обучават връстници“, която цели да повиши мотивацията на учениците в часовете по клетъчна биология, като заемат ролята на учители и преподават уроците по увлекателен и разбираем начин на други младежи на тяхната възраст. 

В категория Дигитален проект две училища получиха награда за положените усилия за дигитализация на образователната среда – ПДТГ „Димитър Хадживасилев“ от град Свищов и 81-во СУ „Виктор Юго“ от София. 

Свищовската гимназия представи проект "STEMB“, който включва изграждане на иновативна класна стая, в която учениците създават и администрират сайтове на бизнес-клиенти. Това дава възможност на подрастващите за „учене чрез работа и преживяване“ и опит с реалния бизнес на IT технологиите. 

Проектът на столичното училище "Дигитална трансформация в обучението - дигитална компетентност и учене“ представлява стратегия за цялостна дигитализация на учебния процес. Те интегрират онлайн платформи, както и дигитални инструметни като Google classroom, Google Jamboard, Google групи, електронните варианти на учебниците, които издателствата предлагат, ресурсите на "Кан академия", видеоклиповете в Academico и др.

В категория Дигитална организация на преподаването Профилирана гимназия „Христо Ботев“ от град Дупница и ОУ „Петко Р. Славейков“ от Варна са участниците, чиито методи на преподаване се откроиха сред останалите. Учителите успешно са реорганизирали работата си, така че да се възползват от предимствата на дигитализацията. Прилагането на „Метода на обърната класна стая“ и „Модел 1:1“ представляват различни стратегии и алтернативни методи на обучение в класната стая, които училищата прилагат и които са от решаващо значение, за да се мотивират и стимулират учениците да бъдат активната страна в учебния процес.

А в специалната категория "Иновативна идея" бе отбелязан проектът на софийската частна професионална гимназия по дигитални науки „СофтУни Светлина“. Те планират да изградят класна стая за преподаване и обучение на ученици във виртуална среда, където учителят и учениците да носят очила за виртуална реалност, които да визуализират изучавания материал.

Победителите ще получат интерактивни дъски за обучение, които ще направят учебния процес по-интригуващ за учениците - а и учителите.

"Дигитализацията е най-добрият ход за подобряване на образованието. От една страна, използването на нови технологии и методи прави учениците по-ангажирани и въвлечени в учебния процес. Но дори по-важно, това увеличава уменията им за успех в професиите и живота, които ги очакват след завършване.“, обобщи Ева Майдел на финала на конкурса.

“Загубилите" също са победители - макар и не отличени, те са направили първата стъпка към истинска промяна в образованието. Разработили са идея, поставили са си цел, и създали проект, с който да кандидатстват. Учители и ученици са инвестирали време и усилия в тези проекти. Защото най-ефективната промяна на образователната ни система ще дойде само отвътре - с правилната мотивация отвън.