Националното изследване по математика за шестокласниците ще се състои на 3 октомври. То ще продължи 40 минути и ще съдържа 11 задачи с избираем отговор и две с кратък свободен отговор с практическа насоченост. Изследването трябва да предостави обективна оценка за равнището на ключови умения по математика, усвоени в пети клас, които формират основата на общообразователната подготовка.

Това се прави за първи път и стана поредният източник на стрес сред родители и ученици. Изследването на функционалните способности на шестокласниците се извършва в интересна логическа последователност, след като от МОН вече обявиха, че вкарват в изпита за седмокласниците за първи път и нетествано т. нар. интегрални задачи - т.е. и от биология, география, физика, химия. Същевременно точно в седми клас за първи път предметът "Човекът и природата" се разделя на самостойни отделни предмeти химия, физика и билогия.

Очаква се на националното изследване да се явят около 55 000 шестокласници.

Изследването се организира в шести клас - малко след прехода на децата от начален към прогимназиален етап, когато се срещат с нови учители и с ново учебно съдържание, а понякога изцяло сменят училището и средата си. Целта на проучването е да проследи как тези фактори влияят на резултатите по математика - доколко спадът им в по-горните класове се дължи на натовареността на учебните програми и съдържанието, на смяната на средата или на други фактори, твърдят от МОН.

През миналата година беше осъществено подобно онлайн тестване при деветокласниците и екипите, работещи в образователните институции, имат необходимия опит и капацитет да се справят.

Часовете на провеждането на изследването са избрани така, че да са между смените в училищата на двусменен режим на обучение, за да се избегне излишна натовареност за учениците, учителите и родителите, или след приключването им (при едносменен режим).

В по-малките училища, където всички шестокласници могат да се включат едновременно, изследването ще се проведе в една сесия. И тази година националното входно изследване ще бъде изцяло онлайн, както беше пред миналата година за деветокласниците. Всеки ученик ще влиза в работната платформа чрез уникален QR код, генериран за неговото устройство и потвърдено от учителя наблюдател.

От друга страна изследването ще даде обективна информация на национално ниво, която ще послужи за разработване на мерки за повишаване на математическата грамотност на учениците на училищно и регионално ниво, и за промяна в учебните програми.

Събраните данни ще бъдат използвани за разработването на концептуални и методически решения, насочени към повишаване на ефективността на обучението по математика, твърдят за БТА от пресцентъра на Министерството на образованието и науката.

През миналата година деветокласниците, които положиха дигиталния тест по природни науки, бяха се справили най-добре по биология и здравно образование. Това показаха резултатите от първото мащабно изследване, проведено изцяло на електронни устройства. Голяма част от въпросите в тестовете бяха проверени онлайн - избираемите автоматично се оценяваха през платформите, а свободните въпроси - от учители по съответните предмети, съобщи тогава пресцентърът на МОН, когато на 13 декември 2024 г. бяха обобщени резултатите от изследването в девети клас. 

В изследването през 2024 г. се включиха общо 48 941 ученици, като за всяка една от частите по отделните предмети (биология и здравно образование, физика и астрономия, химия и опазване на околната среда) максималните точки бяха 18. То имаше диагностичен характер и проверяваше компетентности, което означаваше, че задачите не са рутинни, не се решават в училище и са с много голяма практическа насоченост.

"Оценките ще се пишат по преценка на учителите и по желание на учениците - при взаимно разбирателство, и учениците не би трябвало да се притесняват, и заради оценките."

Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в отговор на актуален въпрос, зададен му от заместник-председателя на Комисията по образованието и науката в Народното събрание Петя Цанкова (ПГ на "БСП - Обединена левица"), на днешното заседание на комисията. 

"Не трябва да има притеснение и напрежение за това оценяване, което ще се прави в електронна среда. Дългосрочно трябва да вървим в тази посока, защото международните стандартни изпити се правят и ще се правят все повече в електронна среда. Трябва да тестваме и системите за електронно изпитване, които имаме, и това е още една цел", каза още министър.

Той обясни, че всяко училище ще може да си направи свой собствен анализ и смята, че началото на шести клас, особено когато се отнася за математиката, е най-подходящият момент, защото се вижда сривът между пети и седми клас. Трябва да установим каква част от този срив се дължи на пети клас, защо от пети клас имаме толкова проблеми и се надявам да успеем да направим обективните анализи, изрази увереност образователният министър.