Огромният ресурс на общините от поставени и работещи камери да бъде използван и за наказателна дейност на недисциплинирани водачи. Това предлага председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев.

Той представя сравнително "революционната" идея - и кметствата да имат право да глобяват за превишена скорост, за минаване на червено, за шофиране в забранени улици, и др. очевидни и лесно установими нарушения.

В момента това е монопол на Пътна полиция - КАТ. Хиляди общински камери в цялата страна обаче могат да бъдат използвани за подобряване на ситуацията с безопасността на движението, казва Георгиев.

Само преди дни във фейсбук профила си той обобщи:

"Към момента в София имаме над 600 камери за видеонаблюдение на транспортните потоци в града. 300 от които са с функция за автоматично разпознаване на регистрационните номера, като около 1/3 от тях са монтирани по бус лентите.

До края на годината ще бъдат монтирани още 40 камери, които ще дадат възможност за още по-строг контрол върху нарушителите, които се движат в обособените трасета на градския транспорт."

Според топ общинаря само за 2021 г. по данни на общинския център за управление на трафика тези устройства са констатирали 10 000 нарушения в бус лентите.

Георгиев казва, че заедно с Национално сдружение на общините в Република България (НСОРБ) настояват и общините да могат да налагат глоби за споменатите нарушения - превишена скорост, преминаване на червен светофар, влизане в забранени улици и др.

"Идеята се обсъжда от години, но в навечерието на избирането на нов парламент, смятам, че всички партии трябва ясно да заявят - ще положим ли заедно максимални усилия, за да направим улиците по-безопасни. Животът и здравето на гражданите е приоритет без аналог и вярвам, че ще се направи крачка в подобряване контрола на движението", казва Георги Георгиев.

Специално пред Клуб Z той доразясни идеята си - чрез промени в Закона за движени по пътищата и Закона за местното самоуправление и местната администрация общините да могат да станат административно-наказващ орган, точно както е КАТ.

"В момента Центърът за градска мобилност глобява с електронни фишове. Това е много важно. То драстично улеснява възможността ние да санкционираме ефективно, без да се чака полицията (не е тайна, че КАТ има трагично ниска събираемост на глобите си, б.а.).

И не само в София - идеята е всички камери в страната да могат да бъдат свързани към единен център към МВР - използвайки нашата инфраструкутра."

Георгиев посочи, че става въпрос за хиляди камери, които са огромен ресурс за подобряване на дисциплината сред водачите. Към наличните камери ще се купи софтуер и ще минат метрология, за да глобяват и за превишена скорост. Те ще разпознават номера - нещо което повече от половината и сега могат.

Председателят на СОС даде пример с последните табла, които общината е монтирала на бул. "Черни връх" - преди нагорнището на Кръста и на равното между Моста на влюбените и хотел "Хемус". В момента те ви показват скоростта, но само "за информация" - ако сте превишил, свети в червено. Таблата в момента събират статистическа информация, която се предоставя в помощ на полицията при организиране на контролните й функции. Въпрос на една минимална стъпка е да започнат да отчитат глоби.

"Освен това можем и да ги местим", казва общинският председател за множеството устройства.

Юристът ще настоява изцяло общината да налага глобите, тя да събира средствата и те да отиват целево - единствено за подобряване на пътните условия.

Разбира се, както и всички други административни наказания, те ще подлежат на съдебен контрол.

"Същите нарушения, за които санкционират от Пътна полиция, със същите санкции, но да можем да ги налагаме ние", представя идеята си Георгиев.

На фона на едва няколкото стационарни камери на столичния КАТ, едва ли има съмнения какъв би бил ефектът от наличните стотици действащи и сега "електронни очи" на общината.