Вътрешният министър Бойко Рашков представи резултатите от обществено обсъждане, проведено днес във връзка с идеите за промени в Закона за движение по пътищата.
То се проведе заедно с представители на други институции, ангажирани с проблема, асоциации, сдружения, експерти и пр.
Рашков каза например, че голяма дискусия е предизвикало изискването в новия закон - превозното средство да преминава годишен технически преглед (ГТП), само ако собственик или ползвател не е нарушител на Закона за движение по пътищата. Просто казано - няма да дават технически преглед, ако не са платени глобите.
Рашков каза, че се учудва на съпротивата срещу възможността да се събират задълженията от наказателни постановления. И даде пример - как така не минаваш преглед, ако не си си платил данъка.
Може проверката да бъде преместена лесно от пунктовете за ГТП в данъчните служби, даде идея още вътрешният министър.
А "с оглед снижаването на корупцията до поносими размери", той разкри, че в законопроекта се предвижа да бъдат фиксирани наказанията – да не може да се избира размер наказание "от-до", или вид наказание... По този начин водачът ще бъде санкциониран, но с наказание, което му е ясно и е написано в съответния нормативен акт, смята той.
По повод тежките рестрикции и временното отнемане на свидетелстото за правоупралвение той обяви, че стремежът е да се изведат от движението само отделни водачи, които по най-груб начин нарушават правилата за движение и представляват истинска и реална опасност за останалите участници.
Затова и се предвижда при превишаване в населено място на скоростта над 40 км/ч да сте без книжка 2 месеца, над 50 км/ч - 3 месеца, а второто да важи и извън населено място.
Рашков определи като предизвикала "леко напрежение" идеята да се намали максималната позволена скорост от 140 на 130 км/ч.
Мнения били от „подкрепям“ до "безсмислица". Рашков обаче прочете, че от европйските служби е изразено становище, че намаляването на пътния травматизъм е факт дори при намаляване на допустимата скорост само с 1 км/ч.
"Да не намесваме и аргумента състояние на пътната мрежа в нашата страна!", каза той.
И попита имало ли е на срещата хора от страна на строителите на пътища - МРРБ или АПИ. Когато от екипа му казаха, че е имало от АПИ, попита: а изказвали ли са се...
Той прочете статистика за това как качеството на пътищата се отнася към травматизма:
- на автомагистрали от 1 януари до 4 април 2022 г. са станали 31 тежки ПТП, с 4-ма загинали и 39 ранени;
- на първокласни пътища за същия период - 105 тежки ПТП, със загинали 22 души и ранени 138.
- на второкласни пътища - 108 тежки ПТП, с 20 убити и 175 ранени.
"Добре, МВР извършва контролна дейност. Очевидно обаче има пряка връзка межу качеството на пътя и ПТП с травми. Пита се в задачата – не следва ли, не е ли нормално в тази дискусия тук да се включат и онези ведомства и организации, които имат преки задължения, свързани със състоянието на пътната мрежа", попита.
"Онези, които строят пътища, ги няма – очевидно те не проявяват интерес към тези проблеми", заключи той относно отсъствието на МРРБ и мълчанието на АПИ.
Според Рашков от СБА са изразили съгласие с представения законопроект, а от БЧК категорично подкрепят (като натърти на това, б.р.) намаляването на скоростта.
"Някои припомниха, че нашите водачи по един начин управляват МПС в Германия, по друг начин ги управляват, като влязат в България", каза той по повод - че на срещата му давали примери от Германия.
"Много ми се иска България и Германия - да поставим между тях знак на равенство! Даже, ако може България да е малко над....
Но състоянието е такова, че това не може да стане", каза Рашков.
Коментира и специалните искания на мотоциклетистите иронично заради скоростта им - че тях "трудно ги забелязваме, само ги чуваме".
Любопитно е още, че с проекта а промени в ЗДвП се въвежда възможност за санкциониране заради средна скорост, тъй като камерите на МВР и тол системата вече обменят данни и не е трудно тя да бъде изчислена.
Що се касае до глобите, те вече са видни и в НАП заради свързаните системи - проблемът, както е известно, е връчването на виновника.
Още по темата
- "Има два варианта за кабинет: около ГЕРБ и анти ГЕРБ. Да заложим на първия"
- За Нова година: градският транспорт в София ще се движи до 4:30 ч.
- Без бюджет за 2025 и без удължителен закон. Какво следва
- Гилдията да предлага главен съдебен инспектор, магистратите да декларират и портфейли с криптовалута
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни