“Водещи сме в Европа в поредната негативна класация за пътно-транспортните произшествия и пътния травматизъм.”

Товя съобщи главният прокурор Иван Гешев на пресконференция в БТА. Това стана на среща, инициирана от Института за пътна безопасност, ръководен от бившия шеф на КАТ Богдан Милчев. Тя съвпадна с поредната зверска катастрофа с един загинал и 9 ранени.

Главният прокурор подчерта, че може до някаква степен да се избегне тази тенденция.

“Проблемите тук в голяма част се дължат на хубавата българска дума безхаберие. Просто никой не го интересува тази тема. За нас е изключително важно да има диалог между институциите и те да си взаимодействат в името на българските граждани и затова многократно съм казвал - единственият противник на прокуратурата е престъпността", каза Гешев, цитиран от БТВ.

"Моето разбиране е, че никоя институция не може да е силна сама, отбеляза Гешев пред БТА. - Няма как да се постигне постоянен сериозен ефект, ако няма координация", добави главният прокурор.

"Повечето проблеми пред българските граждани и общество, включително пътната безопасност, зависят от работата на много институции", смята Гешев.

Според него крайният резултат, който гражданите очакват, е чувствително подобряване на пътния травматизъм и „тази война по българските пътища“. Той не може да се постигне от една институция, каза Гешев. Българската държава и институции са в дълг на българските граждани и общество изобщо за престъпността, смята главният прокурор. 

(Между другото, ръководената от него прокуратура няма нито едно внесено обвинение за калпаво изпълнение на обществена поръчка по пътищата. Например - по делото за катастрофиралия и изгорял македонски автобус виновен е само загиналият водач. А дори и при делото за катастрофата с 20 жертви в Своге, двамата шефове на АПИ бяха отделени в друго дело, което все не тръгва.

Вместо това от 2020 г. главният прокурор е внесъл в НС предложения да има доживотен затвор без замяна при ПТП със загинали, ако водачът е карал пиян или дрогиран, б.р. на Клуб Z)

"Пътната безопасност е елемент от националната сигурност. Повече от десет години сме най-опасната страна за движение в ЕС с малки изключения, има заплаха за националната ни сигурност", посочи председателят на УС на ИПИ Богдан Милчев.

Като причини той маркира политическата нестабилност, неглижиране от институциите като досаден служебен ангажимент на пътната безопасност, както и нарушената координация между тях.

"Институциите не си говорят помежду си и жертва сме хората, които се движим по тези пътища", допълни Милчев.

Също така днес от пресцентъра на прокуратурата съобщиха, че Гешев е одобрил методически указания "за разследване на престъпления по транспорта".

Става въпрос за указания до прокурорите при т. нар. евентуален умисъл (това е хипотезата, която на първа инстанция прокуратурата не успя да защити примерно по делото за смъртта на Милен Цветков, б.р.)

"Указанията са при разследването фактите да се изследват задължително с оглед и на версията, че водачът на моторното превозно средство е извършил престъпление по транспорта (по чл. 342, ал. 3 от НК) при евентуален умисъл, когато:

- умишлено е нарушил правилата за движение;

- съзнавал е възможността по този начин да причини общественоопасни последици, но е продължил да управлява без да предприеме каквито и да било мерки за предотвратяването им;

- станал е негоден да управлява моторното превозно средство под въздействие на алкохол и наркотици", пишат от държавното обвинение.

Цялото съобщение на прокуратурата може да прочетете тук.