От днес започва 72-часовото тестване на ремонтираното трасе на трамвай №5 в София - от Съдебната палата до Овча купел, съобщи БНР.

Първият етап от ремонта започна на 12 април 2021 г., и се очаква да продължи поне още година, но има реална опасност вторият етап, който трябва да минава през бул. "Цар Борис III", да не продължи, обясни кметицата Йорданка Фандъкова.

"Проблемът е, че все още няма приета  методика за индексация на цените. Много от фирмите не желаят да започват без тази индексация. Това важи и за бул. "Цар Борис Трети" - реконструкцията на трамвайния релсов път. За втория етап в момента имаме сериозни разговори с изпълнителите, те се колебаят дали да продължат нагоре и очакваме така, както беше поет ангажимент от правителството, да се  вземе решение на Министерски съвет и да бъде приета методиката", коментира тя.

Цените на строителните материали рязко се покачиха в последните месеци и фирмите рискуват да работят на загуба, ако изпълнят ремонта по старите цени. Пари за него има - по ОП "Райони в растеж".

От Столична община съобщиха по-късно, че при тестовете ще се съставят протоколи по всички системи.

Свършеното досега обаче вече е обект на сериозна критика, както почти всеки голям ремонт в столицата.

Спаси София: Некачествено строителство на всяка крачка

Според гражданската организация "Спаси София" и техния лидер - независимия общински съветник Борис Бонев, новото трасе е изпълнено с дефекти и вече на места се руши.

"Констатирахме некачествено строителство на всяка крачка при нашата проверка. Най-фрапиращото е, че релсите са бетонирани накриво, което ще доведе до лъкатушене, шум и вибрации от трамваите. Предупредихме още преди месеци за този проблем, но Общината си затвори очите. Това е непоправим дефект, тъй като не може да бъде отстранен без изкъртването на цялата релсова конструкция. Как е възможно това да не е забелязано от управляващите София и надзора?", коментира Бонев.

Тези твърдения категорично не отговарят на истината, заявиха от Столична община в съобщение до медиите по-късно през деня.

"В посоченият участък новото трамвайно трасе се привързва към съществуващите релси на кръговото на Руски паметник и при перона на болница „Пирогов“. При тези участъци точно е изпълнен проекта за привързване на релсите със съответните криви и контракриви, което е утвърдена практика в строителството", обясняват от общината.

И подчертават, че на обекта продължават довършителните дейности по настилките, пероните и ревизирането на шахти. Столична община като възложител и надзорната фирма са предали на изпълнителя конкретни забележки, които се отстраняват. Едва когато приклюбат всички дейности, строителната документация ще бъде внесена в ДНСК.

Шахтите вече се рушат, някои от тях са бетонирани или запушени и няма да позволят отводняване на трасето. Мазилки, подпорни стени и бордюри пък вече се разлепят и изронват, отбелязват от Спаси София.

Според тях Фандъкова е унищожила и пореден жив плет, който служи като бариера за шума и прахта около бул. "Цар Борис III". Според тях строителният надзорник на обекта - общинското предприятие Софинвест - си е затваряло очите за проблемите.

"Ако обектът бъде приет в такова състояние, без да се отстранят дефектите и без глоба за изпълнителя, това ще бъде поредна индикация за огромната корупция, завладяла Столичната община! Ако трябва, ще подадем сигнали до европейските институции, но няма да се откажем. Подобни резултати след изсипани 50 млн. лв. не са нито нормални, нито приемливи за софиянци!“, отсича Бонев.

Столична община често налага глоби на изпълнителите за подобни проблеми, но в повечето случаи те са миниатюрни в сравнение с печалбата от самия ремонт. Общината обаче постоянно извинява закъснения на ремонти, като в предишните 2 години пандемията бе най-ефективното оправдание.