Българското служебно правителство прие днес дерогация в ограничителните мерки за санционирането на Руската федерация заради войната в Украйна. Възползвайки се от възможността за изключения от общата забрана, правителството гласува дерогация по отношение на обществените поръчки за доставка на автомобилни горива - тоест за администрацията. 

Според плановете на ЕС и Комисията, след влизането в сила на санкциите, България трябва да забрани на "Лукойл" да участва в обществени поръчка в страната. Това обаче е много трудна задача, защото към момента почти всички държавни организации, които използват платено от хазната гориво, имат договори за доставка на гориво от "Лукойл".

При прекратяване на договорите - тези ведомства остават без горива. Подобни мотиви са записани и в проекта на приетото днес постановление. Според властта, "подобно развитие на ситуацията поставя под риск живота и здравето на българскаите граждани, както и сигурността на държавата и обществения ред."

Заради това и кабинетът решава, че трябва да поиска право на дерогация от общите правила за Блока, като позволи на министерствата и въобще на всички бюджетни организации, да сключват нови договори за доставка на горива. Не става ясно обаче как кабинетът ще защити пред ЕК и ЕС тази своя идея, защото според правилата на санкциите дерогация се позволява само, ако стоката или услугата не може да бъде предоставена от друг доставчик.

В този смисъл не е известно кабинетът да се опитвал да намери други източници на гориво, освен "Лукойл". Възможно е проблем да се окаже фактът, че предполагаема голяма част от претола на западните компании у нас - например ОМВ или ШЕЛ, идва отново от "Лукойл", но след препродажба. 

България по принцип получи право на дерогация по общата забрана за внос на руски петрол и тя бе договорена още от правителството на Кирил Петков. Той и неговият финансов министър Асен Василев  твърдяха, че рафнерията на "Лукойл" в Бургас не можела да работи технологично с различен петрол от "Уралс". Клуб Z вече е разказвал защо това не е вярно.