Главният прокурор Иван Гешев пита за становище Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства и парламента - какво ще се прави със СРС-тата, които са висящи, или вече архивни в нарочените за закриване спецпрокуратури и съдилища.

Както и Клуб Z писа, проблемът със СРС-тата в спецструктурите стои и е сочен като един от неразрешените в приетите поправки на закона от 26 април, с които се закриват структурите, считано от дата 3 месеца след това.

Така например - както пише и Гешев, се дава едноседмичен срок, след като спецпрокуратурата "хлопне кепенци" на 27 юли, съответният наблюдаващ прокурор да изпрати неприключилите разследвания по компетентност на други прокуратури, включително и информация за прилаганите към момента на закриването СРС-та.

Само че към тази дата магистратите вече ще са преназначени другаде и няма да имат качеството на прокурори в специализираните прокуратури и съответно наблюдаващи прокурори по даденото дело. Както посочват от държавното обвинение - всяко "пипане" тогава по тези дела, доказателства или СРС-.та би било тежко нарушение на закона.

В питането си от днес Гешев посочва и че, когато прекратява прилагането на едно СРС, наблюдаващият прокурор е длъжен незабавно да уведоми съда, дал разрешението, а за да унищожи информацията, събрана в хода на подслушването, е необходимо да получи друго разрешение в 10-дневен срок.

"Неясно остава кой ще бъде съдът, към който следва да бъдат насочени тези документи", се казва в днешното питане на прокуратурата.

Както Клуб Z писа - според влезлите в сила законови промени, висящите дела, които са минали разпоредително заседание в спецсъда или съответно в апелацията му, отиват в СГС и САС.

Тези, които не са стартирали, ще се разпределят по подсъдност по съдебни окръзи - според мястото на извършване на деянието.

Противниците на закриването изтъкват някои неразбории - какво става, ако например има спор между различни области за едно дело, или - ако го пратят на някой съд и той го върне след 27 юли - къде ще отиде то, като спецсъдът вече не съществува.

Закриването среща яростен отпор от ръководството на прокуратурата, от определени партии и от мнозинството във ВСС, като последният "хит" е след 3-те месеца гратисен период, посочен в закона, именно за да се решат тези организационни проблеми, сега да има нови 6 месеца - "буферен период".

Ето и пълния текст на прокурорското събощение:

Главният прокурор поиска становище от Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства и от Народното събрание относно процедурите по преустановяване използването на СРС и унищожаването им след закриването на Специализираната и Апелативната специализирана прокуратури.

Той посочва и проблеми, които се очаква да възникнат след като те спрат да функционират

От 27.07.2022 г., когато Специализираната прокуратура ще бъде закрита, прокурорите имат 7-дневен срок да изпратят неприключилите наказателни производства по компетентност на други прокуратури, включително и информацията за прилаганите към момента на закриването СРС. Към тази дата магистратите вече ще са преназначени в други прокуратури и няма да имат качеството на прокурори в специализираните прокуратури, респективно наблюдаващи прокурори по конкретни дела.

При преустановяване прилагането на СРС наблюдаващият прокурор е длъжен незабавно да уведоми съда, дал разрешението за прилагането на СРС, а за да унищожи информацията, събрана в хода на прилагането на СРС, е необходимо да получи разрешение в 10-дневен срок. В едномесечен срок прокурорът трябва да предаде доклад на съдията, разрешил специалните разузнавателни средства.

Неясно остава кой ще бъде съдът, към който следва да бъдат насочени тези документи

Има риск разпорежданията за унищожаване на събраната чрез СРС информация, която няма да се използва за изготвяне на веществени доказателствени средства, да бъдат възприети като издадени от некомпетентен орган.