И тази година изпитите след седми клас не минаха без своите вълнения. Причината този път - будещ недоумение избор на разказ, който учениците трябваше да преразкажат от друга гледна точка.

Т. нар. произведение се нарича "Талисманът", авторът му, за когото има малка вероятност да сте чували, ако не сте сред познатите му, се казва Красимир Бачков.

Кой е Красимир Бачков

На 14 юни Красимир Бачков изведнъж стана национално известен. Самият той отбеляза честта да бъде изтеглен от банката на МОН с къси разкази на предполага се съвременни творци така:

"ИМА БОГ!
Днес на матурите по БЕЛ се падна мой разказ. За разлика от писателите - храненици на Сорос, които са вечно в прожекторите и новините, и аз получих своето признание! Радвам се най-вече заради стотиците пренебрегвани български таланти, а те никак не са малко! Вярвам, че бавно, но сигурно всеки ще получи заслуженото от него!"

В публикацията си той е пуснал и оритинала на разказа, чието основно достойнство е, че е кратък. Пак от постовете му във фейсбук става ясно, че той е виден привърженик на партия "Възраждане", против НАТО,  "Еврогейския съюз", "Сатаната САЩ", "хранениците на Сорос", отричащ COVID пандемията.

Ето и откъс от друг негов малък разказ:

"С блеснали очи и замаяна глава, Кунчето започна да скандира: - „Истинската пандемия е човешката глупост!“. Клошарят закрещя заедно с нея и скоро край тях се събраха още хора. Увлечени от ентусиазма на двамата и голата истина в лозунга, всички започнаха да крещят с все сила. Скоро се появиха шест полицейски коли и два камиона жандармерия. Органите на реда бяха облечени в специални защитни дрехи, с шлемове и щитове. Те се спуснаха сред хората и започнаха да ги бият с палки. Не бе позволено, посред бял ден, насред центъра на града, на висок глас да се казва истината! За няколко минути те пребиха всички участници в импровизирания митинг и ги арестуваха. След това щяха да им съставят актове за нарушение на обществения ред. Спрямо Кунчето проявиха особена жестокост. Разбирайки подигравката в облеклото и, няколко полицаи започнаха да я налагат с палки по главата. В резултат тя падна на земята, където бе стъпкана от униформените. Когато площада бе очистен от протестиращи, на земята остана само тялото на Кунчето. Тя бе издъхнала, помляна от полицейското насилие.
Вечерта гробарите от ежедневната телевизионна статистика прибавиха Кунчето, като поредната жертва от Ковид - 19."

Според офииалната му визитка Красимир Бачков е писател и поет, публикувал е седем сборника с разкази и новели, два романа и една стихосбирка. Носител е на национални награди за проза и поезия. Има висше педагогическо възпитание и в момента преподава изобразително изкуство във варненско училище. Последният факт е донякъде утешителен, защото съдейки по познанията на Бачков по правопис - най-малкото, щеше да е притеснително да е учители по български език и литература.

Оценките за разказа

На седмокласниците разказът се стори доста лесен, вероятно заради липсата на художествен език и плоския сюжет, вероятно и защото не малко от тях биха се справили с писането на подобно ниво, а не малко и по-добре.

Качествата на "творбата" отприщиха вълна от негативни реакции в социалните мрежи. 

"Бездарен, непохватен и неграмотен текст"

Радослав Бимбалов:

"Изчетох разказа, избран от МОН за матурата днес. Децата ни са писали по бездарен, непохватен и неграмотен текст.
След като става внезапно известен, авторът набързо показва своята гореща привързаност към Възраждане и яростната си битка срещу ЕС, Украйна и (цитирам) ”соросоидните писатели”.
Всеки има право да се чувства писател. Ето, дори аз от време на време се чувствам такъв, пък макар и “соросоиден”. На мен ми е лесно. Повече никога няма да чета този автор. Но децата ни днес са мислили върху него. А това вече е насилие от страна на МОН.
P.S. “Разказът” е писан специално по поръчка на МОН за списъка от “непознати текстове”. В това министерство продължават да виреят кухи тиквени люспи, на които плащаме да съсипват децата ни. Кошмар."

"Нещата са дори по-зле"

Веселина Селдарска:

"От всички глупотевини, които се стовариха върху главите ни напоследък, най-много ме разстрои авторът и разказчето, което се падна на седмокласниците на изпита по БЕЛ. То ми показа, че нещата са дори по-зле, отколкото ги виждаме."

"МОН легитимира лошата литература"

Емил Видински
 
"Основният проблем с разказа, ако въобще можем да го наричаме така, даден на изпита на седмокласниците, е че МОН легитимира лошата литература като висока литература. Като образцова литература. След това какво да обясня например на някой автор, пратил ми такъв текст за Литературен вестник, защо няма шанс да се появи във вестника?
 
На какъв се правя аз, с други думи. Ами че този разказ е на нивото на избрания за изпита, ще каже той, а аз какво да отговоря? И виновен ли е този автор, че следва официално признати образци?
 
Не е нужно да се избират текстове на известни автори, нужно е само да са добри текстове. Такива, които показват талант, умение, култура. И не, това изобщо не е въпрос на вкус.
 
Но официализирането на нещо, толкова лишено от писателско умение, като добро писане, е патологично.
И ако хората в МОН не знаят какво е това добър текст, да се допитат до хора, които знаят. Защото има достатъчно такива в България, посветили живота си на литературата. И на този фон изборът на това недоразумение, което седмокласниците попиват като образец, е тежка форма на провинциализъм на ниво държава. Провинциализъм не като география, а като мислене."

"Кой го е подбрал? Кой го е одобрил"

Николай Слатински
 
"Това, че авторът на злополучния разказ е фанатичен привърженик на Израждане не бива в случая да е главният фокус на нашия гняв. Има къде по-влиятелни представители на т.нар. художествено-творческа интелигенция, които си падат по тази партия-идиотка. Има ги даже в БАН и някои са дори академици!
 
Най-важното тук е как изобщо е възможно такова, с извинение, творение, да се използва по подобен тъй важен повод и то сред нашите ученици?! Кой го е подбрал, кой го е одобрил!?
 
Отдавна пиша, че българската администрация страда от нов СПИН - Синдром на придобитата институционална некомпетентост, макар че за част от тази администрация вместо некомпетентност би трябвало да се използва некадърност.
 
Най-страшното е, че Правителството на Промяната не промени нищо в това отношение. Масово си останаха кадрите на ББ, причинили на администрацията ни този нов СПИН.
А приносът на ИТН е дори още по-катастрофичен - не само некомпетентни хора, та направо некадърни са мнозина от техните кадри, имплантирани в администрацията, но и патологично неподлежащи на разбиране за какво са там и на развитие като експерти!"

"Нескопосано графоманско творение"

Юлиан Попов

"Прочетох разказа “Талисманът”? Кой дебил е предложил това абсолютно нескопосано графоманско творение на седмокласниците за техния изпит. Това, че авторът му е някакъв фашизиран маргинал, е отделен проблем, но ако някъде из образователната система се мъдрят хора, които агресивно пробутват трета прясност латиноамерикански сюжети от 80-те години за литература или дори средна грамотност, не само сме за дъното на PISA, ами трябва да копаем яко надолу, за да намерим равнището, в което българското образование ще се озове след 10 години."

"И отвсякъде звучи 100% българска музика!"

Христо Комарницки

 

"В моя най-нов роман-антиутопия Бачков е министър на Културата, литературата и просвещението. Забранява соросоидните писатели, конфискува книгите им от книжарниците и пренаписва учебниците на децата ви.

Народът го посреща навсякъде като Освободител, с хляб, сол и мажоретки.

И отвсякъде звучи 100% българска музика!"

Малко родителски отзвук

Едно предложение

Ако МОН иска да е лесно за седмокласниците и да не ги обременява с висока литература вместо т. нар. банка с разкази на съвременни автори, да събира съчиненията на шестокласници от цялата страна примерно и после да избере най-добрите. Със сигурност стилово няма да са по-зле от тазгодишната творба, а сюжетно може да вкарат известна свежест.

А може и да подбере кратки истории на доказани автори и да пробва да възпитава учениците с добро качество на текста.