Първата ковидвълна избледнява все повече и повече в спомените ни. Надали обаче скоро ще забравим един от най-ценните уроци, които пандемията от последните над две години ни принуди да научим, а именно, че колкото и да планираме, от време на време (и може би все по-често) ще ни се налага да се приспособяваме към неочаквани обстоятелства.

Вземете пазаруването. След като преминахме в режим на социална изолация, в това число на учене и работа от вкъщи за тези, при които тази опция съществуваше, ние трябваше да продължим да живеем. Все пак трябваше да се храним, да се обличаме, да чистим у дома, да се снабдяваме с канцеларски принадлежности, да спортуваме, да купуваме разни игри и книжки за децата, да намираме подходящи подаръци за близки и приятели и така нататък.

Преминаването към по-интензивно онлайн пазаруване разкри възможности за създаване, разрастване и/или преструктуриране на всякакви търговски дейности. Освен възможности необичайните условия донесоха и изпитания за търговците – за да останат в играта, те също трябваше да се адаптират възможно най-бързо и ефективно.

Новата реалност за търговците и за потребителите даде тласък на компании, предлагащи платформи за създаване на електронни магазини. Сред тях е и българската CloudCart.

Част от екипа на CloudCart в офиса на компанията в XS Tower в София.

От дигитална агенция към софтуерна компания

Николай и Петър Илиеви правят първите си стъпки в предприемачеството преди близо две десетилетия. Тогава двамата братя стартират дигитална агенция за разработка на сайтове и онлайн магазини. През 2007 г. създават и онлайн магазина за дрехи ShopZone.

„Стигнахме около 250 продажби на дневна база и осъзнахме, че не може да правим няколко бизнеса едновременно“, казва Николай, който е изпълнителен директор на CloudCart. „Искахме да направим крачка към това да създаваме софтуер, а не да бъдем просто портфолио компания.“

Поемат в тази посока. Няколко хиляди клиенти от различни страни по-късно вече познават сектора далеч по-добре и виждат нова възможност за развитие – да разработят софтуер за електронна търговия, който да може да се репликира, без това да затруднява търговците. В онзи момент те не знаят, че това, което правят, се казва SaaS, или софтуер като услуга.

„Цялото нещо беше продиктувано от проблем“, казва Петър, технически директор в CloudCart. „Имахме много клиенти, а всеки софтуер си има версии и поддръжката на такъв бизнес с различни клиенти с различни версии почти стана невъзможна, защото трябва да знаеш всеки един клиент във всеки един момент на коя версия е, да влезеш в дълбочина в тази версия и да видиш какъв му е проблемът. Отидох при Ники и му казах, супер, развиваме се много добре, обаче ще достигнем етап, в който ще ударим някакъв лимит, защото не можем да поддържаме този бизнес, трябва ни централизирано решение.“ 

„Това беше проблемът и когато бяхме уеб студио“, добавя Николай. „С голям екип в годините не сме могли да произвеждаме повече от 30 онлайн магазина на месечна база. Това беше таван, което мен, като търговец, изключително много ме е ядосвало, защото, когато имаш възможността да продаваш, но нямаш възможността да обслужваш, ти си с вързани ръце. Дойде моментът, в който решихме да направим софтуер, който да има унифицирано управление – от едно място да се създава всичко и да се репликира навсякъде.“

Международни амбиции с локален фокус

За разработването на софтуер, който да функционира като онлайн магазин под наем, братя Илиеви разчитат на богатия си опит в ИТ сектора и търговията. Затова платформата, по която работят в периода 2014-2016 г., се явява отговор на трудностите и ограниченията, които познават лично, както и посредством обратната връзка на техни клиенти.

След като се захващат да разработват CloudCart, Николай и Петър бързо си дават сметка, че SaaS секторът има своите специфични особености и предизвикателства.

 „Това е коренно различен модел, който не е за спринтьори, които искат да печелят бързи пари, а за маратонци, които искат да оставят следа. В самото начало винаги мечтаеш да промениш целия свят. Във времето, виждайки конкуренцията, инвестициите, които се вкарват в чуждестранни компании, виждаш, че не можеш да се бориш с тях с пари, а трябва да направиш нещо по-умно“, казва Николай.

Сред световните лидери в създаването на софтуер за електронна търговия, за които говори Николай, са компании като канадската Shopify и израелската Wix. Двете са създадени през 2006 г., днес оперират като публични компании в САЩ и се оценяват на милиарди долари. Умопомрачителните разлики в ресурсите и мащабите между тези компании и CloudCart не притесняват Петър и Николай, дори напротив – те смело заявяват, че CloudCart има важно предимство пред техните платформи.

„Нашата е локално адекватна – данъчно, счетоводно, ценова политика, интеграция с куриери, разплащателни методи, складови програми“, посочва Николай.

„Ще дам пример“, допълва брат му. „До този момент не съм видял подобен софтуер, който да е адекватен спрямо данъчните регулации на различните пазари и да може да присъства на даден пазар с възможността да бъде интегриран с локалните играчи, без това да повлияе на другите пазари, които нямат интерес към дадените интеграции. Разликата е в малките детайли, не в общата картина. Не можеш да видиш разликата между два или повече софтуера до момента, в който не започнеш да работиш с тях.“

Наскоро CloudCart беше отличена в конкурс за стартиращи технологични компании в рамките на форума Podim в Марибор, Словения. 

Българска работа, ама хубава

CloudCart предлага три абонаментни плана, които клиентите могат да плащат на месечна, годишна или двугодишна база. Сред клиентите са компании като верига супермаркети T MARKET, сладкарници „Неделя“, верига магазини за техника „Зора“, пекарна „Хлеб и сол“ и др.

„Гордея се с всички търговци, които използват максималния капацитет на софтуера ни“, казва Николай. „При нас мотивиращото е не ние какви ръстове имаме, а по-скоро нашите клиенти какви ръстове имат. Ако ти си успешен и ние ти помогнем да бъдеше успешен, толкова по-дълго време ще ни плащаш и ние ще бъдем успешни.“

Освен че изгражда онлайн магазини на клиентите си, CloudCart може да им съдейства във връзка със счетоводни, правни и технически въпроси, маркетинг, реклама, брандинг и др. Компанията предоставя тази подкрепа посредством своя екип от 50 души и с помощта на партньори, специализирани в съответните области.

„Всеки, който се докосва до CloudCart, трябва да познава софтуера в някакви минимални граници в зависимост от направлението, в което работи“, казва Петър. „Например хората, които са на първа линия и обслужват нашите клиенти, трябва да са минали поне три нива на вътрешно обучение, за да можем спокойно да ги пуснем и те да обслужват нашите клиенти адекватно. Имаме процес по създаване на обучения, с времето те се обогатяват, едни въпроси отпадат, други идват, защото самият софтуер се развива. Имаме и програма за обучение на наши партньори, защото всеки партньор, с който работим, би трябвало да бъде сертифициран експерт по самия софтуер.“

По данни на CloudCart към края на 2021 г. електронните магазини, които използват платформата на компанията, са генерирали общ оборот от близо 160 милиона евро. Освен в България услугата се предлага в Гърция и Румъния, а до края на тази година компанията планира да навлезе и в Северна Македония, Албания, Косово и Сърбия. 

Евгени Йорданов, маркетинг директор и партньор в CloudCart, по време на експо за електронна търговия в Атина през май 2022 г. Българската компания е сред спонсорите на събитието.

Само преди няколко месеца компанията привлече първия си чуждестранен инвеститор в лицето на Elevator Ventures – дружеството за корпоративен рисков капитал на Raiffaisen Bank International. В същия кръг на финансиране участва и българският фонд New Vision 3 (NV3), който е инвеститор в компанията от 2020 г.

 „Искаме да подтикнем хората в България да помислят за един български софтуер, произведен от българи. Ще се опитаме да репликираме цялото това нещо във всяка една страна, но ние сме си българи и искаме да сме номер едно платформата в България“, казва Николай.

Като бизнес CloudCart, разбира се, се стреми към печалба, но братя Илиеви гледат и отвъд финансовите резултати. Ето защо CloudCart подкрепя безвъзмездно хора и организации, в чиито каузи двамата вярват – като модния бранд „Храбър“ и българските шампионки по художествена гимнастика от Олимпийските игри в Токио, които в края на юни проведоха свои мастъркласове в Бургас и София.

„Българите не се обединяваме около това да подкрепяме всичко, което е направено от нас самите, а подкрепяме винаги някой чужд бизнес и пр.“, казва Петър. „Иска ми се това да се промени – когато мога да ползвам български софтуер, да го ползвам; когато има български изпълнител, да подкрепя този изпълнител, ако ми харесва; да ползвам български производител вместо друг; да си подаваме ръка, защото сме българи. Можеш да подкрепиш това, което се създава тук, то да порасте и да има своята значимост и извън пределите на България.“

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).