"Управителният съвет на Българска браншова камара "Пътища" апелира в най-спешен порядък държавата да се съобрази с решението на Конституционния съд (КС) и да пристъпи към уреждане на възникналите проблеми и финансови задължения."
Това се казва в нарочна декларация на Камарата от днес. Припомняме, че вчера КС излезе с решение, което казва, че Народното събрание не може да взима отношение за изплащането на пари по сключени договори, както направи на 20 април тази година. Това стана по искане на тогавашния кабинет на "Продължаваме промяната", ИТН, БСП и "Демократична България", поради съмнение, че някои от договорите не са изпълнени и че са сключени при нарушение на законите. В крайна сметка, решението на КС бе очаквано. Очаквана бе и реакцията на Камарата, която още днес си поиска парите.
Председателят на Камарата Стефан Чайков каза в ефира на Нова тази сутрин, че дължимите към днешна дата пари са 530 млн. лв., но ако към тях се прибавят и други стари задължения и очакваната индексация с инфлацията, числото може да набъбне до около 1,5 млрд. лв.
"Държавата в лицето на Министерство на регионалното развитие и благоустройството и възложителя Агенция "Пътна инфраструктура" следва незабавно да разплатят своите задължения, възникнали по изпълнени дейности, сертифицирани до момента на издаването на решението на Народното събрание, посочват от Камара "Пътища", пишат днес от обединението на пътните строители.
Те за пореден път изразяват и своето твърдение, че " повече от една година информират за "колапса в пътно-строителния сектор, който е продиктуван от задълженията на държавата към бранша и липсата на конкретни срокове и решения".
"Произнасянето на една от най-важните институции в държавата, политически независим орган, чиято основна цел е да защитава върховенството на Конституцията на Република България, е доказателство за правотата на компаниите от пътно-строителния бранш, които вече повече от година защитават с всички способи законността на извършените дейности по договорите за текущ ремонт и поддържане на Републиканска пътна мрежа", се посочва в позицията на камарата.
Вчера коментар по темата дойде и от служебния министър на регионалното развитие Иван Шишков, който обяви, че не е изненадан от решението и че било ясно, че не може НС да определя начина на плащане по сключени договори.
Това е от компетентността на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и евентуално на Министерския съвет при разпределянето на бюджета, коментира вчера министърът.
"Имахме готовност за това решение. Въпросът е, че след него в бюджета на държавата няма определени пари. Когато е взимано, държавата не е предвидила пари за разплащането към пътните фирми за извършено строителство от предишни периоди. Сега на служебния кабинет се пада тежката задача да намери решение за разплащане на средствата. Дали ще бъдат в бюджета за тази година или ще бъдат заложени за следващата, парите на пътни фирми трябва да бъдат платени. Лошото е, че с всеки изминал ден стават повече. Дължимите суми са от периода 2020-2021 г., преди встъпване в длъжност на предишните два служебни кабинета", подчерта Шишков.
Предстоят институционални разговори между камарата и служебното правителство. Ако до решение не се стигне, предстоят протести, обеща днес Стефан Чайков.
Още по темата
- И таксиметровите шофьори - на протест днес
- Протест в София: служители от градския транспорт блокираха автобуси и тролеи пред гараж "Земляне"
- Парите за инвитро и без това нямало да бъдат усвоени, затова ги дали на земеделците
- "Сигурността е скъпа". Как МВР защитава над 50-процентния ръст на заплатите в сектора
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни