Преди два месеца страницата на Клуб Z във Facebook получи пореден удар за "нарушаване на Правилата на общността". Другояче казано - някой докладва един от постовете ни в социалната мрежа и от това последваха сериозни ограничения за това доколко достигаме последователите си там.

Трафикът ни от платформата на Зукърбърг падна с около 60%, а дописките, които бяха нарушили правилата, бяха все свързани с Русия и режима на кремълския диктатор. В единия случай бяхме санкционирани заради "език на омразата" в анонса "Освен убийци, руските войници са и крадци", в другия пък ни наказаха заради история на бивш човек от кръга на Путин, който споделя как преди години руският президент организирал поръчково убийство. Това се оказа "призив за насилие".

От тази гледна точка Клуб Z страда не по-малко от откровено странната модерация в социалната мрежа на Марк Зукърбърг, която на наша територия видно наказва противопоставящите се на руския диктаторски режим, а същевременно позволява свободно разпространяване на руска пропаганда и фалшиви новини.

Преди два дни Bird.bg, една от малкото български медии, занимаващи се основно с журналистически разследвания, публикува имената и снимките на десетки служители на "Телус Интернешънъл", със следния призив:

"Вече разполагаме с координатите на десетки служители и сме пред моралната дилема да ги публикуваме, за да се окъпят в народната любов.(...) И това е само началото, дечица от Телус. Помислете добре. Заплатката или репутацията? Вие сте над 3500. Някои не са замесени в тази мръсна работа. Но няма как да отсеем плявата от зърното. Единственият ви шанс за снизхождение е да станете информатори. Някои вече постъпиха разумно."

От екипа на Bird.bg твърдят, че именно българският клон на "Телус Интернешънъл" целенасочено цензурира критиците на Путин у нас. По-късно изведоха тезата, че тези им действия са и вследствие на държавно финансиране с обществена поръчка за 1,4 млн. лв., осигурено от ГЕРБ и ДПС.

Фактите

Въпросната публикация на страницата на Bird.bg предизвика възмущение от мнозинството им доскорошни фенове. Но преди да разгледам етичната страна на нещата, нека разгледаме това, което остро липсва от публикацията на разследващата медия - фактите.

Факт е, че "Телус Интернешънъл" има договор с Meta, бащината компания на Facebook, за модерация на съдържание в платформата. Габриела Чех, ръководител "Публични политики" на компанията за нашия регион - Централна и Източна Европа, потвърди и че в София работят служители, които модерират съдържание на български език.

"Екипът на TELUS International в София ще разшири възможностите ни за бърз и ефективен преглед на съдържание на няколко езика, включително турски, казахски, грузински, руски и български", заявява Чех пред investor.bg още през май 2019 г.

Също така знаем, че Meta ползва "локални специалисти" за проверка на фактите при публикуване на фалшиви новини у нас. Това го обяви през септември тази година наследникът на Габриела Чех на същия пост в Meta Якоб Туровски в интервю пред "Капитал".

Какво НЕ знаем? Не знаем дали който и да е от служителите на "Телус Интернешънъл" в България е модератор на съдържание във Facebook за България и на български език. Не знаем кои от техните 3500 служители въобще се занимават с каквото и да е модериране - фирмата има десетки проекти, които нямат нищо общо с Meta и Facebook. Не знаем дали дори един българин в софийския им офис е сред взимащите решение кое нарушава правилата на общността и кое не. Не знаем също така дали "Телус Интернешънъл" има някакъв контрол върху това как служители на компанията изпълняват тази задача.

Но знаем, че практика на Facebook от години е да крие кои са модераторите на съдържание и да не ползва хора, които живеят в даден регион, за модериране на съдържанието в същия този регион. Това се прави както за избягване на конфликти и пристрастия, така и за безопасността на модераторите.

Потърсихме и Атанас Чобанов, главният разследващ репортер на Bird.bg за коментар. Той ни отказа, със следния довод:

"Вие първо пишете, а после търсите за коментар, не ви считам за меродавна медия."

Важно е да се отбележи, че до този момент Клуб Z бе пуснал само коментар на журналиста Христофор Караджов по темата.

Борбата да не станеш чудовището, срещу което се бориш

Някои коментатори обаче подкрепиха Bird.bg - например журналистът Илиян Василев, който обяви:

"Не мога да приема общия контекст на атаките срещу BIRD за публикацията на профили на работещи в Телус Интернешънъл, особено когато са базирани на претенции за "висока естетика" и принципи, които нямат нищо общо с мръсната и пехливанска борба, която се води всеки ден, за да оцелее изобщо демократична медия или разследващата журналистика."

От Bird.bg отбелязаха преди ден:

"Война е!

В тази война има и информационен фронт.

Срещу нас има добре организирана, добре платена вражеска армия. Армия агресор.

Като разследващи репортери ние сме на първа линия. Водим разузнаване с бой.

Срещу нас се стреля."

Известният политически карикатурист Христо Комарницки също ги подкрепи:

"Разбира се, че тук се води война. Покрай кафенцата, котенцата, иконките, рецептите за лютеница, селфитата от Халкидикито и емотиконките се разгаря една съвсем истинска война. Война за територия в умовете и сърцата на местното население.

Само глупаците и колаборационистите ще го отрекат. Както и гузните прикрити почитатели на ботоксовото джудже, които много искат да не им личи.

И модерацията на Фейсбук е съществен елемент от тази война, в която са хвърлени безумно много средства.

À la guerre comme à la guerre."

Френският цитат в края идва от XVII век, по време на най-голямата война в историята на Европа до тогава - Тридесетгодишната. Превежда се така - "на война като на война". Популярен е и в руския език - "на войне как на войне".

Борбата срещу дезинформацията и руската пропаганда в действителност е война. И Клуб Z е част от тази война, стрелят и по нас.

Но войната има правила, при това от векове. Един от най-старите принципи е да не стреляш по цивилни.

Да заплашваш хора, които нямат общо с войната - нещо, което Bird.bg признава - е именно това. Да изнудваш хора да станат източници на информация за журналистическо разследване няма нищо общо с етичната журналистика - и това не е "висока естетика", а фундаментален принцип.

С начина, по който водят тази война, Bird.bg и Атанас Чобанов приличат все повече на Путинова Русия. Превръщат се в чудовището, срещу което се борят.