Строителството на българския участък от трасето на газовата връзка между Нови Искър и Ниш в Сърбия най-накрая започна. Това се случва 14 години след като проектът бе договорен. Родната част от тръбопровода е дълга 62 илометра, а общият капацитет на тръбата е 1,8 млрд. кубически метра газ на година. Сръбската част е почти готова, което означава, че ако ние си свършим работата на време, проектът ще е напълно готов до октомври на тази година, тоест - преди началото на отоплителния сезон.
В събитието участваха президентът на Република България г-н Румен Радев, президентът на Република Сърбия г-н Александър Вучич, енергийните министри на двете страни – г-н Росен Христов и г-жа Дубравка Джедович, председателят на Комисията за енергийно и водно регулиране г-н Иван Иванов, директорите на газопреносните оператори на двете страни г-н Владимир Малинов и г-н Душан Баятович, както и г-жа Беатрис Кода, началник отдел в CINEA - Европейската изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда.
"Газовата връзка със Сърбия е залог за бъдещето и израз на волята на нашите страни не само да развиваме двустранните отношения, но заедно да градим визия за общо европейско бъдеще, основано на солидарност, взаимно доверие и подкрепа, иновативни подходи и нови технологии", обяви президентът Румен Радев.
Във видеообръщение еврокомисарят по енергетика Кадри Симсон подчерта, че „сериозните усилия на България да станете независима и да осъществи диверсификация дадоха реални резултати“. По думите й началото на строителните работи на междусистемната газова връзка между България и Сърбия е още един ключов етап, стъпка напред към интеграцията на района и безпрепятствените потоци между държавите-участнички. Значението на този проект надхвърля границите на ЕС.
Проектът IBS предвижда изграждане на нов газопровод, който ще свърже газопреносните системи на Република България и Република Сърбия. Трасето е с обща дължина около 170 км. от град Нови Искър в България до град Ниш в Сърбия. На българска територия инфраструктурата е с дължина около 62 км. и включва две газопроводни отклонения – до общините Сливница и Драгоман, което ще позволи и газификацията на населени места по трасето и ще допринесе за намаляване на въглеродните емисии чрез замяна на използваните понастоящем твърди и течни горива с природен газ.
Припомняме, че общата сума на строителството на българска територия достигна до 140 млн. лв. без ДДС и бе спечелено - след редица обжалвания - от консорциум около "Главболгарстрой". Част от финансирането - около 50 млн. лв. - бе предоставено от Европейската комисия. Другите пари са от кредити на "Булгартрансгаз", за които бяха предоставени държавни гаранции.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни