Директорът на Народния театър "Иван Вазов" Васил Василев не смята да подава оставка.

Той обясни и че решенията за Александър Морфов, но и за Велислава Кръстева да си тръгнат от култулната институция са били негови. "По моя инициатива беше раздялата с Кръстева и Морфов. Спазил съм буквата на закона. Няма общо с личностите."

Както и добави, че "твореца Морфов никой не може да го уволни".

"Като човек и като творец, преди да пристъпя към най-тежките решения през живота ми, се опитах да запазя с всякакви мерки достойнството на театъра."

Това Василев обяви на специална пресконференция след поредната ескалация на напрежението, след като във вторник той уволни дисциплинарно като главен режисьор Морфов. В същия ден и пиарката Кръстева информира, че от 1 март не е на работа.

Новината за уволнението на Морфов беше последвана от остри реакции в публичното пространство, както и организирани протести.

В часа, в който започна пресконференцията на Василев, който все пак се извини, че няколко дни напълно се беше скрил и не даваше коментари за случващото се, започна и протест - този път пред Министерството на културата с искане директорът да си тръгне също от театъра.

Този етап на скандала се характеризира и с тишината, която идва откъм ведомството начело с новия министър Найден Тодоров. За разлика от Велислав Минеков, който вероятно и загуби поста си в новия служебен кабинет заради прекалено активната си роля в случващото се, Тодоров към момента е пасивен. Актрисата Албена Колева, активен поддръжник на позицията на Морфов, даже оприличи пред БНР поведението му с това на Пилат Понтийски, който си измива ръцете.

Самият Василев говори дълго, както самият определи тона си - емоционален, с много обобщения, но с не особено много конкретика. Похвали големите успехи на Народния театър по свое време, даде и числа за приходи за първите два месеца на тази година - 1, 250 млн. лв., но тук все пак спадат и трите вечери на Джон Малкович с "онези" цени на билетите.

"Отлична е оценката ми за сезона. От началото увеличих работните заплати на всички служители. Заварих полупразни салони. Сега са пълни за почти всички представления", каза той и обяви намерението си да изпълни мандата си като директор и да остане още четири години.

"Имам още четири години мандат. Моята програма я спазвам.

Неслучайно всички проверки не откриха нищо.  За 10 месеца имам 4 проверки. При правителството на Промяната, при първото служебно правителство, сега също съм проверяван."

На въпрос кой ще изпълнява длъжността главен режисьор Василев обясни, че смята той да я поеме - "така че всички режисьори да бъдат равнопоставени".

Директорът акцентира, че Морфов е уволнен само в това си качество като главен режисьор, но е подписал договори за двете си представления "Животът е прекрасен" и "Хъшове", има и авторските им права. И по думите на Василев той бил "зачел твореца и възможността да живее добре и да твори".

Морфов бил направил три спектакъла в рамките на една година - двата в Народния и преди това един в театъра в Плевен, и било нормално да има нужда от почивка. След това можело да се върне и да постави заявените спектакли.

От думите на директора се разбра и че "Троянският кон", както и "Съзаклятието на лицемерието", които Морфов според програмата трябваше да поставя, засега няма да се случат. Имаше и дълго обяснение как, ако предложението за реализирането на дадена постановка струва по-скъпо и ще се проточи във времето по-дълго от заявеното, от това ще пострадат работите на другите режисьори.

"Заради един проект трябва да пострадат други - ако той е финансово по-скъп, не се вмества във времевите рамки", каза Василев.

"Важно е защо тези документи не излязоха. Г-н Морфов сключи два договора за продължаване на представленията "Хъшове" и "Животът е прекрасен" и за авторски права.

Ако някой иска да свали тези представления, то не е Васил Василев. Василев направи всичко възможно Морфов да се върне на сцена, имаше търпение да очаква премиера. Аз следвам своята концепция - не съм политик, не искам да съм политик. Не лъгах за облекчаване на заплати, за гастроли на режисьори", каза още той.

Василев отказа да коментира съдържанието на изтекъл запис, в който си разменят реплики с Морфов, като според някои тълкувания в думите на директора има скрита заплаха.

"Що се отнася до записа, имах среща с г-н Морфов. Нямам спомен какво конкретно сме говорили. Може би това се чува конкретно на записа - за театър, нямам опит в това да влизам в кабинети и да записвам.

В Плевен спектакълът, с който той се върна на българска сцена, направихме го почти едно към едно, пренесен от Русия. Имаше премиера. Какви проблеми има в спектакъла и какво - не искам да коментирам", каза само той.

"Личностите не значат нищо" 

"Личностите в националния театър не значат нищо. Националният театър значи. Всеки достоен актьор и творец има място да твори на сцената на театъра", сподели още той сегашната си философия, която се бие с концепцията му за директор, според която той привлече имена като Морфов, Явор Гърдев, Захари Карабашлиев (който в началото на скандала си подаде оставката като главен драматург).

И още:

"Народният театър е отворен за постиженията на всички български, европейски, световни режисьори. Те трябва да бъдат равнопоставени, не могат да бъдат привелигировани. Защо изграждаме фигури, а не идеи, каузи, общество. Да гледаме за общия морал на нацията, не за личните", продължи с обобщенията Василев.

Той беше попитан и за другия запис - с участници Морфов и Евгени Будинов, когото режисьорът обяви, че отстранява от "Хъшове", защото е партиен активист на ГЕРБ.

"Реакцията ми беше личен разговор. Аз не се меся в работата на режисьора, мотивите му ми бяха убягнали, по-късно ги разбрах", каза той.

Обсъдена беше и темата за заплатите в Народния театър като Василев обяви, че това е бил един от приоритетите му. На въпрос за възнагражданието на Валери Йорданов, един от активно подкрепящите Морфов актьори, той отказа да отговори, като се обоснова, че става дума за лична информация. Но призова сега по време на изборите партиите да се ангажират със заплати за артистите в България от поне 2500 лв. В темата за парите се намеси и Георги Мамалев, който се обърна към присъстващите представители на медиите: "Не може да публикувате лъжи".

Как ще приключи скандалът?

"Вие в момента го потушавате, с вашите въпроси затваряме темата", каза директорът, попитан какво ще се случва занапред и как ще бъде потушено напрежението, което остава вече четири месеца.

Той отчете като единствената си "грешка" може би, че решил да дойде от Плевен в Народния театър, но добави, че като немски възпитаник държал на правилата.

"На някой му беше удобен този конфликт в Народния театър, на някой му беше удобен той да бъде подклаждан. Вчера имахме политкомисари от "Боец", които обикаляха и оскверниха театъра. Не ни вкарвайте в политически конфликти", продължи Василев.

На пресконференцията бяха и много от звездите на театъра, които преди време бяха направили и подписка в защита на директора Василев.

Пенчо Славейков, подредената държава и човекът Васил Василев

Василев започна пресконференцията с дълго изложение, в което имаше размисли за държавата, Пенчо Славейков и човешкото достойнство.

"Време е да си подредим държавата и да тръгнем по парвилната посока. Щастлив съм, че след четиримесечно присъствие на Народния театър в медиите успяхме да се сплотим, да направим блестяща продукция и да покажем как националният ни театър трябва да тръгне в една посока. Жалко е, че неща от кухнята излязоха. Историята познава и други случаи - случаите на Пенчо Славейков, това не е прецедент", каза той за начало.

"Ние сме в Европа, имаме друг поглед, мироглед, живеем по друг начин. Трябва да пазим тези наши стойности. В друг свят се назначават удобни хора да упражняват удобни поръчки."

"Аз, човекът Васил Василев, се водех от един единствен принцип да запазя достойнството на хората, на екипа, който е с мен. Ние сме едно семейство, във всяко семейство стават странни неща, но после се гледаме в очите и продължаваме.

После обясни как си представял на сцената редставлението "Троянският кон", но то се случило в театъра, но не на сцената.

Със своите действия директорът защитавал "малкия човек, служител, актьор, който трябва да търпи обидите, манията за величие".

"Достойнството на един човек и на друг човек. Как се пази, мили хора? Когато единият вярва в едни неща, другият в други. Защо нашето обещство е толкова разединено, защо не може да се обединим и да тръгнем напред", каза още той.