Учени от Флорида, САЩ, са разработили нов тип боя, базирана на структурни цветове и изключително лека, разказва Wired. В статия от март в журнала Science Advances, лабораторията е описала подход към боядисването, който наблюдаваме в природата, но досега не сме ползвали.

"Боя" обикновено означава минерал, тежък метал или специфичен химикал, разтворен в мазнина. С помощта на такива пигменти човечеството оцветява света в безброй цветове, някои от които се срещат в природата далече по-рядко.

Но ги има, защото много животни - от птици като пауна, през някои бръмбари до пеперуди, имат ярки цветове не благодарения на пигмент, а заради структурни форми на нанониво по външната им обвивка - достатъчно малки, че да отразяват светлината в определени цветови вълни. На този принцип е боята на лабораторията във Флорида, съставена обаче не от кератин или хитин, а от наночастици алуминий.

Това я прави изключително лека - един голям пътнически самолет като Боинг 747 се нуждае от около 500 кг боя, за да бъде бял и спретнат на летището (и защитен от елементите). Новата боя за същата цел, според изчисления на учените, би тежала само около 1,3 килограма.

Това ще спести сериозно тегло на самолета, което означава и гориво. И означава по-малки емисии, особено на глобално ниво. А би трябвало да свали и цената на полетите - защото горивото е най-големият разход за авиокомпаниите. През последните няколко години те се научиха да пестят тегло отвсякъде - с по-малки книги за пилота на борда, и с по-леки бои - но не и такива.

Този тип боя, при която цветът зависи и от размера на алуминиевите частици, по всяка вероятност ще е по-издръжлива и по-малко вредна, тъй като не съдържа тежки метали като кадмий и кобалт. И в добавка не абсорбира инфрачервено лъчение, което означава, че не задържа топлина и поддържа по-ниски температури от обикновената.

В момента лабораторията във Флорида планира партньорство с частна компания за разработване на технологията в мащаб - процес, който със сигурност ще отнеме години.