Все по-често онлайн измамници ползват deepfake видеа на знаменитости, за да продават продукти онлайн, разказва ArsTechnica.

Актьорът Том Ханкс публикува в края на миналата седмица предупреждение в Instagram - че се ползва създадена чрез изкуствен интелект негова версия за продаването на дентално осигуряване.

"ВНИМАНИЕ!! Има видео онлайн, което рекламира някакъв зъболекарски план с AI версия на мен. Аз нямам нищо общо с това", написа актьорът.

Ден след това водещата на американския канал CBS Гейл Кинг също откри свой дийпфейк, който пък продава продукт за отслабване.

Същия ден един от най-популярните създатели на съдържание в YouTube - MrBeast - съобщи в X (Twitter), че някой е създал такова видео и с неговия образ и глас - как обявява измамен конкурс за раздаване на новия iPhone 15.

Използването на знаменитости за подобни манипулации е логично не само от маркетингова гледна точка - за да се създаде убедителен deepfake, т.е. движещ се образ на реален човек, са нужни много кадри от различни ъгли, в различни дрехи, под различно осветление. Именно звездите от големия, малкия екран и стрийминг платформите имат най-много свободно достъпни кадри на техния образ онлайн.

А копирането на глас с изкуствен интелект напредва все по-бързо, до степен озвучителите в различни държави по света да са притеснени за работата си - подобно на художниците, стреснати от ефективността на алгоритми като Stable Diffusion и Dall-E, които генерират изображения в различни стилове с лекота.

Facebook от известно време твърди, че разполага със софтуер, който открива deepfake видеа - но дали той наистина ще работи, ще видим в близкото бъдеще. Засега социалните платформи не успяват да овладеят този тип съдържание бързо.